سرپرست معاونت سوادآموزی استان هرمزگان گفت: میزان باسوادی هرمزگان با میانگین کشوری برابر است و ما جایگاه دوازدهم باسوادی را در کشور از آن خود کرده‌ایم.

به گزارش دلفین، احمد جعفری سرپرست معاونت سوادآموزی استان هرمزگان در گفت‌وگو با دلفین اظهار داشت: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال «۱۳۹۵» بالغ‌بر یک‌میلیون و ۵۳۲ هزار و ۲۷۸ نفر استان هرمزگان جمعیت دارد که از این تعداد یک‌میلیون و ۳۴۵ هزار و ۹۵۲ نفر باسواد و همچنین ۱۸۵ هزار و ۷۸۶ نفر بی‌سواد هستند.

وی اذعان داشت: بر اساس همین سرشماری بالغ‌بر ۶/۵ درصد جمعیت هدف ۱۰ تا ۴۹ سال بی‌سواد و بیشبینی می‌شود تا سال ۱۴۰۱ جمعیت باسواد ما به ۴۸/۹۵ درصد در استان هرمزگان برسد.

وضعیت سوادآموزی در زنان و مردان

جعفری در خصوصی میزان باسوادی بین مردان و زنان نیز گفت: بر اساس آمار نهضت سوادآموزی میزان باسوادی در مردان ۷/۹۰ و در زنان ۸/۸۴ درصد باسواد در هرمزگان است.

وی تصریح کرد: بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ و در گروه سنی ۶ سال به بالا وضعیت ما با آمار کشوری تفاوت چشمگیری ندارد به نحوی که در استان تهران ۹/۹۲ درصد جمعیت باسواد هستند و در استان هرمزگان ۷/۸۷ درصد و در استانی همچون سیستان و بلوچستان ۷۶ درصد سواد آموخته ‌اند.

با میانگین کشوری برابریم

وی یادآور شد: میزان باسوادی هرمزگان با میانگین کشوری برابر است و ما جایگاه دوازدهم باسوادی را در کشور از آن خود کرده‌ایم.

بشاگرد و حاجی آباد رتبه‌های نخست بی‌سوادی در هرمزگان

سرپرست معاونت سوادآموزی هرمزگان خاطرنشان کرد: در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ابوموسی با ۳/۹۹ و بندرعباس ۱/۹۷ درصد باسوادترین و‌ شهرستان بشاگرد و حاجی‌آباد بی‌سوادترین شهر استان است.

شناسایی افراد بی‌سواد، بزرگ‌ترین چالش سوادآموزی

وی، شناسایی افراد بی‌سواد را از بزرگ‌ترین چالش‌های سوادآموزی دانست و گفت: در شرایط کنونی نزدیک به ۶۵۰ آموزش‌دهنده فعال در امر آموزش با نهضت سوادی آموزی هرمزگان همکاری دارند.

جعفری در خصوص وضعیت بیمه‌ی آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی نیز اظهار داشت: بیمه آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی در حوزه اختیارات شرکت‌های آموزشی است و این شرکت‌ها موظف‌اند بیمه آموزش‌دهندگان را پرداخت کنند، در صورت عدم پرداخت بیمه توسط شرکت‌های آموزشی، سازمان تأمین اجتماعی این شرکت‌ها را جریمه می‌کند.

استفاده از ظرفیت خیرین

وی با اشاره به اجرای طرح خیرین سواد یار در هرمزگان گفت: انتظار ما این است که خیرین سواد یار در مرحله شناسایی، جذب، آموزش و ارزشیابی به نهضت سوادآموزی کمک کنند.

سرپرست معاونت سوادآموزی هرمزگان ابراز داشت: بر اساس سرشماری سال ۹۵ تا به اکنون در دوره سوادآموزی ۲۰ هزار نفر باسواد و در دوره انتقال به تحکیم بالغ‌بر ۲۵ هزار نفر باسواد در استان هرمزگان داریم.

وضعیت آماری سوادآموزان هرمزگان

وی گفت: بر اساس آمار کلی در دوره سوادآموزی سه هزار و ۳۲۷ نفر و همچنین ۴۰۰ نفر اتباع و در دوره انتقال هزار و ۳۳۵ نفر و حدود ۲۵۰ نفر اتباع و در دوره تحکیم دو هزار و ۵۵ نفر در حال آموزش هستند که از این تعداد ۵۵ نفر را زندانیان شامل می‌شوند.

مشکلات فرهنگی در روستاها

جعفری گفت: اغلب بانوان روستایی در هرمزگان به علت مسائل فرهنگی، اجتماعی و هزاران چالش‌ دیگر نمی‌توانند در محافل آموزشی حضور پیدا کنند، از این رو ما با اعزام آموزش‌دهندگان به اقصی نقاط استان، جذب افراد بی‌سواد و کم‌سوادان در راستای ارتقاء سطح کیفی سواد آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

سرپرست معاونت سوادآموزی هرمزگان اذعان کرد: میزان سواد در روستاها و شهرهای استان هرمزگان یکسان نیست بنابراین سوادآموزی روستاییان استان در اولویت کاری ما است.

وی افزود: اگر بسیج همگانی مردم در راستای سوادآموزی افراد بی‌سواد و کم‌سواد نقش مؤثری را ایفا کنند دیگر در حوزه سوادآموزی با کمبود مواجه نمی‌شدیم.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007