مدیر موسسه فرهنگی-هنری سجی گفت: استان هرمزگان پتانسیل‌های خوبی برای تولید پوشاک و عرضه آن در صنعت مد را داراست اما حلقه مفقوده این موضوع عدم ارتباط میان طراحان دوخت زبردست و تولیدکنندگان پوشاک است.

به گزارش دلفین، لباس در هرمزگان تنها یک پوشش نیست و ریشه در فرهنگ، سنن، آداب و هنر این خطه از ایران دارد. مردم هرمزگان به‌ویژه زنان در طراحی لباس در کشور زبانزد هستند و هنر دست آنان همواره مشتریان بسیاری نیز در سایر کشورها دارد. با این حال هنوز این ظرفیت به صورتی که شایسته است، متبلور نشده است و فعالان این حوزه نیز با چالش‌های بسیاری رو به رو هستند. در حاشیه‌ی اولین رویداد مد و پوشاک در استان هرمزگان گفت‌وگویی اختصاصی را با «فرشته مفاخر» مدیر موسسه فرهنگی-هنری سجی ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.

تلاش برای بازگرداندن کسب و کارهای کوچک

مفاخر در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین برگزاری این رویداد را به فال نیک گرفت و اظهار داشت: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته اپیدمی کرونا باعث بیکار شدن و در برخی موارد تعطیلی کسب‌وکارهای خانگی و کوچک شده بود در مجموعه فرهنگی و هنری سجی با هدف حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و خانگی و حمایت از زنان خانه‌دار اولین رویداد مد و پوشاک در استان هرمزگان را برگزار کرده‌ایم.

ترس از موفق نشدن را کنار بگذارید

وی در پاسخ به این پرسش که افراد چگونه برای حضور در این رویداد دعوت شده بودند، افزود:بنده و خانم ایزدی‌نیا مدیر اجرایی ایونت سجی برای گردآوری افراد در این رویداد بزرگ دیدارهای متعددی برگزار کردیم که متأسفانه تعداد کمی از دوستان دعوت را پذیرفتند و در مجموعه حاضر به همکاری شدند، با این حال تلاش خود را ادامه دادیم و سرانجام این رویداد برگزار شد.

مدیر موسسه فرهنگی-هنری سجی تاکید کرد: برای رونق این‌گونه رویدادها می‌طلبد که طراحان دوخت، خیاط‌ها و تولیدکننده‌ها ترس از موفق نشدن را کنار بگذارند و با عرضه محصولات خود در این‌گونه نمایشگاه‌ها به کسب‌و‌کار خود رونق ببخشند.

محوریت

فرشته مفاخر تشریح کرد: در این رویداد که به مناسبت تولد حضرت زهرا سلام‌الله علیها و روز زن و مادر برگزار شد و زنان خانه‌داری که در حوزه‌های مد و پوشاک، طراحی دوخت، تولید اکسسوری و زیورآلات، محصولات حجاب، چرم‌دوزی، خوس‌دوزی و… فعالیت داشتند، محصولات خود را عرضه کردند .

مهجور ماندن ایده‌ی طراحان

وی ابراز کرد: استان هرمزگان پتانسیل‌های خوبی برای تولید پوشاک و عرضه آن در صنعت مد را داراست اما حلقه مفقوده این موضوع عدم ارتباط میان طراحان دوخت زبردست و تولیدکنندگان پوشاک است.

مدیر موسسه فرهنگی-هنری سجی موضوع را بسط داد و گفت: برای مثال در کلان‌شهرها ارتباط گرفتن با تولیدکنندگان پوشاک بسیار راحت‌تر از بندرعباس است و بیشتر طراحان ما نمی‌توانند با تولیدکنندگان همکاری کنند و طرح‌های ارزنده آن‌ها به مراحل دوخت نمی‌رسد و طرح‌هایشان مهجور می‌ماند.

برنامه برای آینده

مفاخر با بیان اینکه در ماه‌های آتی سعی در برنامه‌ریزی برای گردهمایی مد و پوشاک به مدت سه روز را داریم، اذعان کرد: اگر همکاری‌های لازم برای ایجاد یک رویداد مد و لباس دیگر در سطح استان صورت بگیرد، تیم هنری سجی آمادگی برگزاری یک رویداد سه‌روزه در استان هرمزگان و شهرستان بندرعباس را دارد.

وی در پایان با اشاره به این که افراد نیازمند دیده شدن کار خود هستند و ما در تلاشیم که به این افراد یاری رسانیم، خاطرنشان کرد: با وجود تمام سختی‌ها و کمبود امکانات توانستیم با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان این رویداد بزرگ و مهم را در بندرعباس برگزار کنیم و امیدواریم در دوره‌های بعدی از لحاظ کیفیت و کمیتی شاهد رشد باشیم.

گفت و گوی اختصاصی: راضیه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001