در پنج‌ماهه اول امسال صادرات گاز ۱۹ درصد افزایش داشته است، بااین‌حال به دلیل تحریم‌ها و نبود امکان سوآپ با سایر کشورها، این روزها کمبود گاز در برخی صنایع به‌ویژه صنایع استان هرمزگان به صورت جدی احساس می‌شود.

به گزارش دلفین، سوخت همواره به‌عنوان نیاز اصلی زندگی بشر به حساب می‌آمده است با این حال بعد از انقلاب صنعتی نیاز مردم به سوخت افزایش چشمگیری داشت و با توجه به محدود بودن منابع، انسان رو به بهره‌برداری از سوخت‌های فسیلی آورد؛ اتفاقی که مساله استفاده هدفمند، اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها را به موضوعی جدی‌تر در زندگی انسان‌ها بدل ساخت.

اهمیت گاز در ایران

در ایران نیز با توجه به وجود ذخایر عظیم گازی، این سوخت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سوخت‌های تولید شده حاصل از سوخت‌های فسیلی اهمیت ویژه‌ای در زندگی مردم و همچنین چرخیدن چرخ صنعت کشور دارد و کمبودهای هفته‌های اخیر سبب شده تا بخش خانگی و صنعتی با مشکلات متعددی در تامین گاز مواجه شوند و همین مساله تبعات بسیاری در جامعه به ویژه در بخش سلامت داشته است.

صادرات افزایش داشت اما ….

اگر چه بنا بر آمار منتشر شده در پنج‌ماهه اول امسال صادرات گاز ۱۹ درصد افزایش داشته است، بااین‌حال به دلیل تحریم‌ها و نبود امکان سوآپ با سایر کشورها، این روزها کمبود گاز در برخی صنایع به‌ویژه صنایع استان هرمزگان به صورت جدی احساس می‌شود به طوری که مسئولان برای جلوگیری از قطع گاز خانگی مجبور به ایجاد محدودیت برای صنایع و برای پیشگیری از تعطیلی صنایع مجبور به استفاده از سوخت جایگزین مازوت شده‌اند، سوختی که آلایندگی بسیار زیادی دارد.

مازوت چیست؟

اگر بخواهیم در خصوص کیفیت مازوت صحیت کنیم باید گفت که این سوخت نوعی نفت کوره به شمار می‌آید که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد. به تعبیری می‌توانیم بگوییم مازوت هم‌سطح نفت خام اما با کیفیت بسیار پایین‌تر و آلایندگی زیادتری است که در استان هرمزگان و خصوصاً شهر بندرعباس در مراکز و کارخانه‌های صنعتی در حال استفاده است و باعث بالا رفتن سطح آلاینده‌های هوا شده است.

مخاطرات مازوت سوزی

خطرات مازوت ناشی از ترکیباتی است که حین سوختن آزاد می‌کند و پزشکان معتقدند که تماس پوستی و تنفسی با این آلاینده‌ها باید به صفر برسد چراکه نفت کوره حاوی مواد مختلفی است که از نظر سمی بودن درجه‌های متفاوتی دارند و قرار گرفتن در معرض آن‌ها در کوتاه‌مدت ممکن است باعث سردرد، حالت تهوع و سرگیجه شود و در طولانی‌مدت نیز می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند و حتی به سرطان بیانجامد.

انگشت اتهام به سمت نیروگاه بندرعباس

اگرچه در هرمزگان تاکنون هیچ مسئول دولتی حاضر به تائید این موضوع یعنی کمبود گاز نشده است اما مشاهده‌ی کیفیت هوا در محدوده‌ی صنایع غرب بندرعباس و منطقه‌ی ویژه‌ی خلیج فارس نشان‌دهنده‌ی تغییر سوخت و مصرف سوخت جایگزین صنایع به‌ویژه صنایع فولادی است.

با این حال یکی از دستگاه‌هایی که در بسیاری از فصول سال در استان هرمزگان مورد اتهام مازوت سوزی قرار داشته است و مصرف بالایی در مازوت دارد، نیروگاه توانیر بندرعباس است که بنا بر اطلاعات موجود چهارپنجم از سوخت خود را به وسیله‌ی مازوت تامین می‌کند.

نیروگاه کلاس اف ایجاد کنید

در شرایطی که تعداد روزهای پاک در بندرعباس به تعداد انگشت‌های دست و پا نمی‌رسد می‌طلبد که مسئولان اندکی دلشان به حال مردم این خطه بسوزد و با راه‌اندازی نیروگاه کلاس اف گازی این مشکل را تا حدودی مرتفع سازند چرا که این نیروگاه پشتیبان برق صنایع بزرگ بندرعباس است و از دسترس خارج کردن آن درست است که ریه‌ها را ازاد می‌کند اما به قیمت برچیده شدن سفره‌های کارگران خواهد بود.

سخن پایانی

در این وضعیت باید تمهیداتی اندیشیده شود که هم صنایع سر پا بمانند و هم شهروندان با مشکلات زیست‌محیطی ناشی از هم‌جواری با این صنایع مواجه نشوند و آثار مخربی بر سلامتی آن‌ها نداشته باشد، آرزویی که به نظر می‌رسد با وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه چندان قابل تحقق نباشد

  • نویسنده : 1007