اگر چه امروز مردم هرمزگان به سبب کاهش کیفیت هوا و مازوت‌سوزی حسابی از دست شرکت تولید نیروی برق و به صورت ویژه نیروگاه بندرعباس شاکی هستند اما مازوت‌سوزی دل‌خواه این نیروگاه نیست.

به گزارش دلفین، اگر چه امروز مردم هرمزگان به سبب کاهش کیفیت هوا و مازوت‌سوزی حسابی از دست شرکت تولید نیروی برق و به صورت ویژه نیروگاه بندرعباس شاکی هستند اما مازوت‌سوزی دل‌خواه این نیروگاه نیست و علاوه بر افزایش هزینه‌های سوخت، آسیب به تجهیزات را نیز برای آنان در پی داشته است.

داریوش محمودی، مدیرعامل نیروگاه بندرعباس ضمن اشاره به وضعیت مازوت‌سوزی در این نیروگاه با تاکید بر اینکه اولویت نیروگاه‌های حرارتی استفاده از گاز طبیعی است، عنوان کرد: سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه بندرعباس بالغ بر هفت‌ میلیون‌ متر مکعب در روز است که در حال حاضر این سوخت حذف شده و به‌ ناچار برای تولید برق و پایداری شبکه ناگزیر به استفاده از نفت کوره یا مازوت هستیم و این امر خسارت جبران‌ ناپذیری را به تجهیزات نیروگاه وارد می‌کند.

محمودی نیروگاه بندرعباس را یکی از نیروگاه‌های مهم کشور و از ارکان اصلی تولید برق پایدار برشمرد و تشریح کرد: احتراق سوخت مازوت بر تجهیزات نیروگاه آسیب وارد می‌کند و باعث تحمیل هزینه اضافی می‌شود.

وی بیان داشت: در اثر احتراق مازوت عناصر خورنده به صورت اکسیدی در می‌آیند و بر سطوح لوله‌ها رسوب می‌کند.

محمودی تشریح کرد: ماجرا از این قرار است که انواع ترکیبات ایجاد شونده که نقطه ذوب پایین هم دارند، تجهیزات بویلر را در معرض اکسیداسیون قرار داده و موجب تشدید خوردگی است. پس از احتراق مازوت، روی مشعل‌ها و لوله‌های بخار آلودگی خاکستری ایجاد شده و باعث کاهش راندمان حرارتی و خوردگی اجزاء بویلر می‌شود. این خاکستر مانع رسیدن دمای کافی به لوله‌های بخار و باعث خوردگی تجهیزات بویلر شده و عملیات تعمیرات دوره‌ای اضافی را برای برداشتن این فاز سخت از روی لوله‌ها و مشعل‌ها به بار می‌آورد.

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس مسائل زیست‌ محیطی را اولویت این واحد دانست و تأکید کرد : تمام تلاش ما این است که با بهینه‌کردن و بهبود عملکرد تجهیزات از میزان آلایندگی نیروگاه بکاهیم و این تنها کاری است که می‌توان انجام داد، زیرا تعیین سهمیه گاز فراتر از اختیارات ما و نیاز به تصمیمات کشوری دارد.

وی خاطرنشان کرد : هزینه بسیار زیادی برای بهبود عملکرد و اقدامات، در راستای کاهش آلایندگی صرف شده و در صورت اختصاص سوخت به نیروگاه از هدر رفت هزینه‌های مذکور جلوگیری خواهد شد.

گزارش اختصاصی: فهیمه هادی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001