چاقوسازی یکی از این هنرهای خاص و درعین‌حال قدیمی است که در شهرستان بشاگرد با توجه به کمبود و حتی نبود امکانات در حال ساخت است.

به گزارش دلفین، با شکل‌گیری روستاها و شهرها و به وجود آمدن تمدن و به عبارت ساده بروز پدیده یکجانشینی، شهرهای متعددی در جهان شکل گرفت که هرکدام از این شهرها نمادی از ساخت یک سازه شدند یا حتی با محصولات و صنایع‌دستی به شهرت رسیدند. درواقع صنایع‌دستی هر شهر شناسنامه آن شهر است؛ مثلاً وقتی به کرمان سفر می‌کنیم سوغات این شهر پته‌های چشم‌نواز و خوراکی‌های چون پسته، خرما و… است و این محصولات شناسنامه این شهر را به ما نشان می‌دهد. استان هرمزگان هم با تنوع جغرافیایی و فرهنگی ویژه‌اش، سوغات‌ و صنایع‌دستی مرغوبی و پرطرفداری دارد. از صنایع‌دستی رنگارنگ مرکز استان اگر به سمت شرق حرکت کنیم به شهرستان بشاگرد می‌رسیم، سرزمینی که یکی از میراث این خطه را سال‌ها از پدران به پسران و سینه‌به‌سینه انتقال داده است، صنعت چاقوسازی.

قدیمی‌ترین صنعت بشاگرد

چاقوسازی یکی از این هنرهای خاص و درعین‌حال قدیمی است که در شهرستان بشاگرد با توجه به کمبود و حتی نبود امکانات در حال ساخت است و مردم بشاگرد بدون استفاده از دستگاه‌های برقی با زحمت دست‌های خود این چاقوها را می‌سازند.

به بیان تاریخی سابقه چاقوسازی در بشاگرد به ۱۳۰ سال پیش می‌رسد که این شهرستان تنها کانون ساخت چاقو به روش سنتی و دستی در استان است. بنا بر تحقیقات محلی خبرنگار دلفین در شرایط فعلی در این شهرستان ۱۲ کارگاه تولید چاقو فعال است و چاقوسازان محصولات خود را در بازارهای داخل و خارج کشور به قیمت هر تیغه چاقو از ۳۰۰ هزار تا پنج میلیون تومان به فروش می‌رسانند.

شغلی پردرآمد

بنابراین چاقوسازی در منطقه بشاگرد به‌عنوان یک شغل پردرآمد محسوب می‌شود و مشتری‌های این محصول عمدتاً کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند. کپرهای مشهور بشاگرد به‌عنوان نمادی از محرومیت در جنوب کشور مأمنی هستند برای ساخت صنایع‌دستی چون چاقو. جالب است بدانید مردم این منطقه بدون امکانات صنعتی و در کوره‌های مخصوص هنر خود را ظاهر می‌کنند و هیچ ابزار خاصی در اختیار ندارند. غلاف این چاقوها نیز بسیار زیبا است که آن را هم با دست می‌سازند و در تهیه آن از چوب مخصوصی به نام چاگ که در منطقه بشاگرد می‌روید، استفاده شده است.

قربانی واردات

چاقوسازی در شهرستان بشاگرد اگرچه همواره جایگاه ویژه‌ای را در صنایع‌دستی کشور داشته اما این روزها هنر چاقوسازی قربانی واردات بی‌رویه چاقوهای چینی شده و بازار چاقوسازان بشاگردی حسابی کساد است.

زمزمه‌های امیدوارکننده

بااین‌حال در هفته‌های گذشته زمزمه پرداخت تسهیلات از سوی مسئولان استانی بارها شنیده شده است و بنا بر اعلام مدیر صنعت، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد متقاضیان برای دریافت تسهیلات می‌توانند به سامانه مشاغل خانگی مراجعه و مراحل دریافت تسهیلات را طی کنند.

تسهیلات تنها کارساز نیست

اما همگان معتقدند برای حمایت از کسب‌وکارهای خانگی و رونق دادن به صنایع‌دستی بشاگرد صرفاً پرداخت تسهیلات کافی نیست و راه‌اندازی یک بازارچه مرزی در این منطقه و ارائه تخفیفات گمرکی می‌تواند کمک‌حال سازندگان چاقو این خطه باشد.

هنرمندان بشاگردی نه‌تنها در ساخت چاقو بلکه در ساخت داس و سوهان که از صنایع‌دستی کمیاب و در معرض خطر استان هرمزگان است، شهره هستند و با کمترین سرمایه می‌توانند در این حوزه فعالیت و یکی از سوغات جذاب بازارهای محلی و کشورهای حاشیه خلیج فارس را تأمین کنند؛ اقدامی که بی‌شک بسیار مؤثرتر از کمک‌های کمیته امداد خواهد بود.

گزارش اختصاصی: راضیه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007