مدیرعامل شرکت تعاونی زنان ساحل‌نشین جزیره هنگام افزود: زنان جزیره بسیار فعال هستند و جای بسی مسرت و افتخار است که بانوان هنرمند هنگام در جشنواره کیش و در رشته ماهیگیری و صنایع‌دستی مقام اول را کسب کردند.

به گزارش دلفین، شرکت تعاونی زنان ساحل‌نشین جزیره هنگام برای نخستین بار در سال ۱۳۸۹ توسط «اعظم زحمتکش» بانوی کارآفرین اهل جزیره هنگام با عضویت ۶۰ نفر از بانوان توانمند در رشته‌های صنایع دریایی و صنایع‌دستی تأسیس شد. این شرکت تعاونی در سه حوزه خدماتی، تولیدی و توزیعی فعالیت می‌کند و هدف از تشکیل آن توانمندسازی و ارتقاء سطح مهارت‌های کیفی بانوان و خودکفایی و اشتغال پایدار آنان بوده است. در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی دلفین با «اعظم زحمتکش هنگامی» مدیرعامل شرکت تعاونی زنان ساحل‌نشین جزیره هنگام را می‌خوانیم.

۱۰۰ نفر اشتغال زایی

زحمتکش با بیان این که شرکت تعاونی زنان ساحل‌نشین با عضویت ۶۰ نفر از بانوان جزیره هنگام آغاز به کار کرده است، گفت: هم‌اکنون تعداد بانوان فعال عضو شرکت تعاونی زنان ساحل‌نشین جزیره هنگام به ۱۰۰ نفر رسیده است.

از وی در خصوص محصولات تولیدی این تعاونی پرسیدیم که بیان داشت: تزئین جعبه‌های دستمال‌کاغذی و تزئین شانه با صدف، ساخت زیورآلات نظیر دستبند و گردنبند با حلزون دریایی و درنهایت تزئین قاب عکس با صدف ازجمله هنرهایی است که با دستان بانوان توانمند جزیره هنگام ساخته و به بازار عرضه می‌شود.

بانوان کارآفرین، مایه مباهات جزیره

وی بانوان کارآفرین جزیره هنگام را مایه مباهات در عرصه تولید دانست و افزود: زنان جزیره بسیار فعال هستند و جای بسی مسرت و افتخار است که بانوان هنرمند هنگام در جشنواره کیش و در رشته ماهیگیری و صنایع‌دستی مقام اول را کسب کردند.

هنگام با ظرفیت‌های ویژه اما امکانات کم

مدیرعامل شرکت تعاونی زنان ساحل‌نشین جزیره هنگام خاطرنشان کرد: با وجود ظرفیت‌های دریایی مناسب در جزیره هنگام، همچنان با کمبود امکانات در این منطقه توریستی مواجهیم.

افزایش هزینه غرفه‌های نمایشگاه

مدیرعامل شرکت تعاونی زنان ساحل‌نشین جزیره هنگام گفت: تاکنون در راستای معرفی صنایع‌دستی و دریایی جزیره هنگام و همچنین فراهم کردن بستر مناسب به‌منظور ارائه محصولات متنوع در نمایشگاه‌های متعددی شرکت کردیم و میزان استقبال مردم از نمایشگاه چشمگیر بود.

زحمتکش ابراز داشت: اما هم‌اکنون هزینه غرفه‌های نمایشگاهی به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است و دیگر قادر به شرکت در نمایشگاه‌های مختلف نیستیم.

هیچ‌گونه تسهیلاتی دریافت نکردیم

از این بانوی کارآفرین در خصوص تسهیلات دولتی دریافتی پرسیدیم که گفت: تا کنون از هیچ بانکی تسهیلات دریافت نکرده ایم اما توانستیم از طریق فروش محصولات صنایع‌دستی و فروش غذاهای سنتی تحول شگرفی را در راستای دستیابی به اهدافمان ایجاد کنیم.

نقش ویژه زنان هنگامی در صیادی

زحمتکش در ادامه به نقش ویژه زنان در صنعت ماهی گیری این جزیره نیز اشاره کرد و گفت: با تمام این اوصاف تنها ۳۰ نفر از بانوان صیاد جزیره هنگام در حال اخذ مجوز برای فعالیت ماهیگیری هستند که نیازمند توجه بیشتر به زنان شاغل در این حوزه هستیم.

نحوه‌ی فروش

مدیرعامل شرکت تعاونی زنان ساحل‌نشین جزیره هنگام ابراز داشت: در زمان‌های گذشته، بانوان هنرمند جزیره هنگام محصولاتشان را در منزل به فروش می‌رساندند، به همین منظور سیستم فروش انواع محصولات به‌صورت پراکنده بود اما امروز محصولات صنایع‌دستی و دریایی و همچنین غذاهای دریایی و غیردریایی را در بازارچه سنتی جزیره هنگام به فروش می‌رسانند.

وی خاطرنشان کرد: با تأسیس این شرکت تعاونی، بانوان فعال جزیره با بهره‌گیری از شیوه‌های متنوع بسته‌بندی، محصولاتشان را به‌صورت عمده به فروش برسانند و این مساله تاثیر بسیاری داشته است.

وعده‌هایی که در حد حرف باقی مانده است

وی با بیان این که علی رغم کمبود امکانات، آینده روشنی را برای خودکفایی بانوان توانمند هنگام پیش‌بینی می‌کنم، افزود: ما کار خودمان را می کنیم اما از مسئولان نیز توقع داریم که صدای ما را بشنوند، مسئولان تاکنون بارها و بارها از جزیره هنگام و بازارچه سنتی آن بازدید کرده‌اند اما وعده‌هایشان برای ارتقای زیرساخت‌ها در حد حرف باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی زنان ساحل‌نشین جزیره هنگام در پایان گفت: رشد و توسعه فردی بانوان، رشد خانواده و درنهایت رشد جامعه را در همه ابعاد به دنبال دارد و من شدیدا به آینده بانوان توانمند این جزیره خوش‌بینم.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007