مشاور پزشکی استاندار هرمزگان گفت: هدف از ایجاد قرارگاه مردم تا پایان سال این است که میزان خدمات درمانی رایگان در مناطق مختلف را به 100 هزار نفر برسانیم.

به گزارش دلفین، شهرستان حاجی‌آباد در ۱۷۰ كيلومتري شمال بندرعباس واقع شده است و شهر سرگز احمدی از توابع اين شهرستان و در فاصله ۱۲۲ كيلومتری شرق حاجی‌آباد قرار دارد. همراه با جمعی از اصحاب رسانه در راستای بازدید از فعالیت‌های قرارگاه مردم و بنیاد نورآوران سلامت عازم منطقه سرگز احمدی شدیم و به‌محض رسیدن به این روستا از نزدیک در جریان روند ارائه خدمات درمانی تخصصی به مردم این مناطق قرار گرفتیم.

قرارگاه مردم

قرارگاه مردم به دنبال طرح مردمی‌سازی امکانات دولتی توسط استاندار هرمزگان راه‌اندازی شده و در یک سال گذشته بیش از ۲۰ اردوی درمانی تخصصی رایگان را در نقاط مختلف استان برگزار کرده و از دی‌ماه سال جاری در کنار بنیاد خیریه نورآوران سلامت که یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های تخصصی کشور در بحث چشم‌پزشکی و دندان‌پزشکی است، مقدمات حضور این گروه تخصصی در استان را فراهم آورده است.

بنا بر اعلام منابع محلی از چند ماه قبل از استقرار گروه، بحث ویزیت، بیماریابی و نوبت‌دهی در سطح منطقه احمدی آغاز شده بود که بیش از ۷ هزار نفر برای دریافت خدمات چشم‌پزشکی و دندانپزشکی اعلام نیاز کردند.

برگزاری نشست‌ها با استاندار

با آغاز این سفر متوجه شدیم که منطقه بسیار محروم است و مردم علاوه بر دریافت خدمات درمانی نیازمند توسعه راه‌های مواصلاتی، کمک‌های معیشتی، بهبود زیرساخت‌های آبی و رونق گردشگری هستند و نباید تصور کرد که مشکلات تنها در حوزه‌ی درمان خلاصه می‌شود.

با این حال «محمدرضا مهری» مشاور پزشکی استاندار هرمزگان در حاشیه این سفر اظهار داشت: برای اجرایی کردن طرح درمانی نورآوران سلامت، نشست‌های متعددی با حضور استاندار هرمزگان در محل استانداری برگزار و درنهایت منطقه سرگز احمدی برای ارائه خدمات تخصصی درمان رایگان انتخاب شد.

وی گفت: از نهم دی‌ماه امکانات این گروه در شهر سرگز احمدی استقرار پیدا کرده است و طبق شناسایی و غربالگری انجام شده قبلی توسط بهورزان خانه بهداشت، نوبت‌دهی صورت گرفته و کار درمانی خود آغاز شده است.

ایجاد کانکس های تخصصی

مهری با اشاره به تجهیزات کامل گروه در قالب کانکس‌های اتاق عمل چشم‌پزشکی، اتاق معاینه، اتاق بررسی شماره عینک، اتاق بینایی‌سنجی در جوار بخشداری سرگز احمدی، اذعان داشت: قرار است تا پایان اسفندماه امسال، گروه‌های جهادی پزشکی برای چهار هزار بیمار معاینه پزشکی، دو هزار و ۵۰۰ نفر غربالگری دندانپزشکی و همچنین برای ۶۰۰ نفر عمل جراحی چشم در منطقه سرگز احمدی انجام دهند و به همین منظور تمام مواد موردنیاز جراحان چشم اعم از لنز، دارو و … به‌صورت رایگان تهیه شده است.

مشاور پزشکی استاندار هرمزگان گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان اسفندماه سال جاری، بیش از ۵۰ کادر درمانی متخصص در منطقه حضور داشته باشند.

تمرکز بر مددجویان کمیته امداد و بهزیستی

مهری یادآور شد: مددجویان کمیته امداد و بهزیستی ساکن این منطقه با معرفی بخشداری سرگز احمدی، طبق زمان‌بندی جهت دریافت خدمات معاینه فراخوانده می‌شوند.

وی اذعان داشت: با توجه‌ به محدودیت‌هایی که در راستای ارائه خدمت‌رسانی رایگان به مردم مناطق حاجی‌آباد وجود دارد این حلقه خدمت‌رسانی فقط برای مددجویان و کودکان مستقر در مناطق سرگز و روستاهای اطراف آن انجام می‌شود.

نبود امکانات درمانی در منطقه

مشاور پزشکی استاندار هرمزگان تصریح کرد: با توجه ‌به درخواست‌های متعدد مردم مبنی بر نبود فوق‌تخصص چشم‌پزشکی و دندان‌پزشکی و همچنین نبود بیمارستان چشم‌پزشکی در این مناطق محروم، اغلب افراد به انتظار نشسته بودند تا فرجی حاصل شود و چشم آنان شفا پیدا کند.

مهری ابراز داشت: هدف از ایجاد قرارگاه مردم تا پایان سال این است که میزان خدمات درمانی رایگان در مناطق مختلف را به ۱۰۰ هزار نفر برسانیم.

هزینه اجرای طرح

وی خاطرنشان کرد: هزینه اسکان، خوراک، ایاب‌وذهاب و… برای پزشکان جهادی شرکت‌کننده در طرح نورآوران سلامت بالغ‌بر یک میلیارد تومان برآورد شده است.

مهری در پایان گفت: از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم با تشکیل قرارگاه مردم ضمن هم‌افزایی ظرفیت‌ها، امکانات معطل دولتی را به مدار خدمت وارد کردیم و اردوهای جهادی پزشکی در قالب قرارگاه مردم نظام‌مند شد که طی ۱۵ گردهمایی تخصصی درمانی برگزارشده با حضور پزشکان مجرب از سراسر کشور، توانستیم به بیش از ۵۰ هزار نفر از مردم شریف مناطق مختلف استان خدمت رایگان پزشکی ارائه دهیم.

گزارش اختصاصی: فاطمه درویش پور
این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007