بنا بر آمار منتشر شده در حدود 10 سال پیش موارد ابتلا به مالاریا در هرمزگان بسیار زیاد بود و هرساله مواردی از فوت هم به همین دلیل مشاهده می‌شد.

به گزارش دلفین، مالاریا در گذشته جزء بیماری‌های بومی و به‌عنوان یکی از معضلات بهداشتی در مناطق جنوب کشور به‌ویژه استان هرمزگان مطرح بوده و این بیماری طی سالیان متمادی در هرمزگان جولان داده است.

بنا بر آمار منتشر شده در حدود ۱۰ سال پیش موارد ابتلا به مالاریا در هرمزگان بسیار زیاد بود و هرساله مواردی از فوت هم به همین دلیل مشاهده می‌شد اما در سال‌های اخیر با توجه به انجام اقدامات برای حذف مالاریا، موارد ابتلا به این بیماری بسیار کاهش یافته، به‌طوری‌که مرگ ناشی از مالاریا سال‌هاست که گزارش نشده.

با این حال در راستای اطلاع‌رسانی در خصوص این بیماری پای صحبت‌های «فاطمه نوروزیان» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نشستیم تا توصیه‌های وی را به مخاطبان دلفین انتقال دهیم.

۸۰ درصد مبتلایان به مالاریا اتباع خارجی هستند

نوروزیان در این گفت‌وگو با بیان این‌که خوشبختانه در سال‌های اخیر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری مالاریا در هرمزگان گزارش نشده است، افزود: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از مبتلایان به مالاریا اتباع خارجی و حدود ۲۰ درصد از این افراد بومیان این منطقه را تشکیل می‌دهند که از طریق تماس با اتباع خارجی یا سفر به مکان‌های آلوده مبتلا شده‌اند و انتقال محلی نداشته‌ایم.

زنگ خطر ابتلا تمام استان

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که کدام شهرستان‌های استان هرمزگان با خطر مالاریا روبه‌رو هستند نیز گفت: در حال حاضر تمام شهرستان‌ها با درجات مختلف در معرض خطر ابتلا به مالاریا قرار دارند و پشه آنوفل ناقل انگل مالاریا در سراسر استان وجود دارد.

اقدامات پیشگیرانه

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عنوان کرد: تاکنون همکاران ما در حوزه بهداشت و درمان به‌منظور کنترل مالاریا و مبارزه با پشه آنوفل اقدامات پیشگیرانه‌ای شامل مبارزه با ناقل، غربالگری و شناسایی زودهنگام بیماران به‌ویژه در اتباع خارجی و همچنین خشک‌کردن آب‌های راکد، پایش مناطق و صید مراحل مختلف زندگی پشه آنوفل، کشف ژیت های لاروی و استفاده از لاروکشی و همچنین تعیین کانون‌های آلوده و استفاده از سم‌پاشی ابقایی انجام داده‌اند.

توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از گزش

نوروزیان ابراز داشت: یکی از توصیه‌های مهم در راستای جلوگیری از گزش توسط پشه آنوفل؛ استفاده از توری مناسب برای پنجره‌ها و درب‌های خانه، استفاده از مواد دورکننده حشرات بر پوست بدن در بیرون از منزل، استفاده از حشره‌کش‌های خانگی در محل‌های استراحت قبل از خواب و استفاده از پشه‌بند در صورت خواب در خارج از اماکن ‌و همچنین پوشیدن لباس‌های با رنگ روشن و پوشیده می‌تواند احتمال گزش را کم کند.

وی در پایان افزود: بهسازی محیط زندگی یکی از راه‌های بسیار مطلوب برای کاهش تجمع حیوانات موذی و حشرات ازجمله پشه‌ها، عقرب، مار و… است.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش‌پور

این مطلب در نشریه دلفین متشر شده است

  • نویسنده : 1007