دلفین در گزارشی اختصاصی به اقتصادی یا غیر اقتصادی بودن کاشت این گیاه در هرمزگان می‌پردازد.

به گزارش دلفین، شاید شما نیز تاکنون کمتر اسم روستای چاه غربال را شنیده باشید و همین‌طور در جریان این خبر قرار نداشتید که در استان هرمزگان نیز گل محمدی در ابعاد وسیع کشت می‌شود؛ خبری که «اسحاق جعفری» مسئول مرکز خدمات کشاورزی منطقه توکهور و هشتبندی شهرستان میناب آن را اعلام کرد.
در انتظار هشت تن محصول
وی بیان داشت: برداشت گل محمدی از چهار هکتار از باغ‌های روستای چاه غربال آغاز شده است و در این فرآیند بیش از ۸ تن محصول برداشت خواهد شد.
جعفری ضمن اشاره به این‌که روستای چاه غربال با سه هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت در فاصله ۱۵ کیلومتری مرکز بخش توکهور قرار دارد، افزود: گل‌های برداشت شده علاوه بر گلاب‌گیری به شهرستان‌های میناب و بندرعباس نیز ارسال می‌شود.
اما سؤال این است که این نوع کشت مناسب اقلیم شرق هرمزگان است؟!
گیاه مقاوم در برابر کم‌آبی
برای بررسی بیشتر این موضوع گفت‌وگویی را با «مهران ناظمی» کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی ترتیب دادیم و وی در این خصوص گفت: در میان گیاهان مختلف گل محمدی مقاومت نسبتاً زیادی به کم‌آبی دارد.
از او در خصوص فواصل آبیاری این گیاه پرسیدیم که گفت: با توجه به وضعیت آب موجود در هر منطقه، فاصله بین دو آبیاری به‌طور میانگین بین ۷ تا ۲۰ روز تغییر می‌کند و کارشناسان توصیه می‌کنند در دو سال اول که سال‌های استقرار بوته است، حداکثر هر ۱۲ روز یک بار آبیاری صورت گیرد.
ناظمی افزود: پس از آن می‌توان دوره آبیاری را بیشتر کرد اما در سال‌های ابتدایی این امکان وجود ندارد.
دوره‌های آب‌دهی
وی با بیان این‌که دوره آب‌دهی گلستان از اسفندماه آغاز و تا میانه فصل پاییز ادامه دارد، اظهار داشت: در زمستان نیز با توجه به موقعیت آب و هوایی مناطق کاشت، یک یا دو بار نیاز به آبیاری وجود دارد اما این گیاه به آبیاری در زمستان حساس نیست.
سازگار با آب شور
این کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی در پاسخ به این پرسش که آیا آب موجود در هرمزگان مناسب کاشت گل محمدی است یا خیر نیز گفت: کیفیت آب در همه جای استان یکسان نیست اما نکته جالب‌تر این‌که بنا بر تحقیقات آبیاری شور در برخی از پهنه‌ها تأثیر چندانی در کیفیت محصول نداشته است و این مسئله می‌تواند نکته‌ی مثبتی برای کاشت گل محمدی در هرمزگان باشد.
وی خاطرنشان کرد: اما بدیهی است شوری بیش‌ازحد آب می‌تواند اثر منفی بر کیفیت یا کمیت محصول ایجاد کند.
روش‌های آبیاری باید بروز شود
ناظمی ضمن تأکید بر این‌که روش‌های آبیاری سنتی و قدیمی باید به روش‌های جدیدتر ارتقا یابد، افزود: این کار نه‌تنها باعث صرفه‌جویی قابل‌توجه در مصرف آب می‌شود، بلکه پژوهش‌ها نشان داده است افزایش عملکرد در تولید محصول را نیز در پی خواهد داشت و هم‌اکنون می‌توان آبیاری قطره‌ای را برای گلستان‌های تازه احداث شده توصیه کرد.
چالش دمایی
وی بهترین شرایط دما و رطوبتی برای کاشت و نگهداری گل محمدی را دمای نه خیلی گرم و نه خیلی سرد عنوان کرد و افزود: علاوه بر این شرایط دمایی، میزان رطوبت نیز باید متوسط باشد؛ به عبارتی گل محمدی در مناطق معتدل بهترین شرایط رشد را دارد.
این کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی اظهار داشت: در زمان گل‌دهی دما باید ۱۵ الی ۲۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت هوا نیز بیشتر از ۶۰ درصد باشد و این مسئله می‌تواند کاشت گل محمدی در هرمزگان را سخت کند چراکه در این فصل کمتر نقطه‌ای در استان دمایی در این محدوده دارد.
وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که اگر حدوداً ۱۵ روز قبل از آغاز گلدهی دما در بازه ۰ تا ۵ درجه سانتی‌گراد باشد، مقدار و کیفیت گل‌ها بسیار افزایش خواهد یافت و این دمایی است که در هیچ فصل سال در هرمزگان دیده نمی‌شود پس علی‌رغم شرایط آبی و رطوبتی، شرایط دمایی برای کشت وسیع این گل در اکثر قریب به اتفاق شهرهای هرمزگان وجود ندارد.

گزارش اختصاصی: فهیمه هادی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007