ظهر روز پنجشنبه یک دستگاه کامیون در پارکینگ پایانه‌ی حمل بار بندرعباس دچار حریق شد که در ادامه این حریق به دو کامیون مجاور نیز سرایت کرد و باعث شد به سه کامیون خسارت وارد شود، در گزارش پیش رو موضوع ایمنی در پایانه بار بندرعباس را مورد بررسی قرار داده ایم.

به گزارش دلفین، ظهر روز پنجشنبه یک دستگاه کامیون در پارکینگ پایانه‌ی حمل بار بندرعباس دچار حریق شد که در ادامه این حریق به دو کامیون مجاور نیز سرایت کرد و باعث شد به سه کامیون خسارت وارد شود.

گفتنی‌ست که از روز جمعه ویدیویی در فضای مجازی دست‌به‌دست شد که ضمن نشان دادن صحنه‌هایی از این حریق در آن ادعا می‌شود که شش خودروی سنگین به‌صورت عمدی آتش زده‌شده‌اند.

پایانه باربری با وسعت ۳۷ هزار مترمربع و در ۷ کیلومتری بندرعباس واقع‌شده است که در حوزه‌ی عملیاتی آتش‌نشانی بندرعباس قرار ندارد.

آتش‌سوزی کامیون‌ها در پایانه بار عمدی نبوده است

حسن امینی‌زاده، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس گفت: شایعاتی که درباره آتش‌سوزی عمدی در پایانه بار بندرعباس منتشر شده درست نیست.

وی بابیان اینکه این حریق مربوط به بعدازظهر پنجشنبه هفدهم خردادماه است که طی آن سه دستگاه کامیون در پایانه بار بندرعباس دچار آتش‌سوزی شدند، افزود: حریق از اتاق راننده یکی از خودروها آغاز و سپس به دو کامیون مجاور سرایت کرده است؛ در کارشناسی‌های ابتدایی، دو احتمال به‌عنوان دلیل این حادثه مطرح است که یکی از آن‌ها نقص فنی و دلیل دیگر استفاده از پیک‌نیک در اتاق راننده است.

به گفته معاون آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس، هرچند پایانه بار در محدوده عملیاتی آتش‌نشانی بندرعباس نیست اما بااین‌حال خودروهای اطفای حریق از ایستگاه شماره سه واقع در خیابان گل شهر به پایانه اعزام شدند.

پایانه‌ی بار خانه‌ی امن راننده است

مرتضی صابری خورگو، معاون ایمنی، فنی و بهره‌برداری اداره کل راهداری هرمزگان در گفتگو با خبرگزاری موج هرمزگان گفت: با توجه به امکانات رفاهی و خدماتی ایجادشده در  مجموعه پایانه بار بندرعباس این مکان محل اقامت و خانه‌ی امن راننده است.

وی با اشاره به اینکه در تمامی اماکن پایانه بار سیستم اطفای حریق وجود دارد گفت: در پایانه بار بندرعباس آشیانه و ماشین آتش‌نشانی و راننده با امکانات روز در اختیار این مجموعه‌ی ۳۷ هکتاری قرار دارد.

 صابری خورگو در جواب به سوال خبرنگار موج هرمزگان در خصوص علت نبود خودرو آب‌رسان در روز وقوع حادثه گفت: من این موضوع را در سایت‌های خبری مطالعه کرده‌ام و چون معاون عملیات آتش‌نشانی بندرعباس اطلاع دقیقی از این موضوع ندارد اظهارنظر درستی نکرده و اخلاقاً باید پاسخگو باشند.

 معاون ایمنی، فنی و بهره‌برداری اداره کل راهداری هرمزگان ادامه داد: موضوع طرح‌شده خلاف واقع است چون در پایانه هم سیستم اطفای حریق و هم خودرو و امکانات به‌روز آتش‌نشانی وجود دارد.

وی افزود: در حادثه‌ای که اتفاق افتاد به دلیل عدم رعایت مقررات پارک توسط یک راننده که کامیون خود را در خروجی محل ایستگاه آتش‌نشانی پایانه پارک کرده بود امکان خروج و اعزام خودروی آتش‌نشان به محل حادثه وجود نداشت.

ایستگاه آتش نشانی تعطیل و بدون راننده

در ادامه صابری خورگو از ما می‌خواهد که برای بازدید امکانات آتش‌نشانی به‌ اتفاق به پایانه بار بندرعباس برویم؛ که حتی با توجه به اینکه این بازدید از پیش برنامه‌ریزی‌شده متأسفانه با درب بسته‌ی ایستگاه آتش‌نشانی مواجه می‌شویم. پس از باز شدن درب که حدوداً ده دقیقه زمان می‌برد با یک ماشین بدون راننده مواجه می‌شویم. مسئولین برای استارت زدن و خروج ماشین از آشیانه دست به دامن راننده‌ای می‌شوند که در آن محل حضور دارد.

با توجه به درست عمل نکردن پمپ باد ماشین خروج از آشیانه در حدود ۷ دقیقه زمان می‌برد. پس از خروج ماشین در محل آشیانه اتاقی نمایان می‌شود که به‌عنوان خوابگاه راننده ساخته‌شده اما خالی و پر از گردوخاک است. رانندگانی که در محل حضور دارند معترض از نحوه‌ی عملکرد ایمنی در پایانه بار بندرعباس گرد ما جمع می‌شوند و از نبود راننده‌ی استندبای در محل شکایت دارند.

اگر متوسط زمان عملیاتی شدن ماشین آتش‌نشانی پایانه بار بندرعباس را با اغماض ۱۷ دقیقه محاسبه کنیم و آن را در مقایسه با یکی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی بندرعباس قرار دهیم عمق فاجعه مشخص می‌شود.

توجه داشته باشید که زمان خروج از ایستگاه‌های آتش‌نشانی سطح شهر بندرعباس در روز ۳۲ و هنگام شب ۵۴ ثانیه است و سرعت رسیدن مأموران از ایستگاه شماره ۳ آتش‌نشانی که از پایانه بار بندرعباس در حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد ۱۳ دقیقه و ۲۵ ثانیه بوده است.

ضعف مدیریت ایمنی در پایانه بار بندرعباس

حسن امینی‌زاده، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری موج هرمزگان گفت: در روزی که حادثه‌ی پایانه بار بندرعباس رخ داد به ما اعلام شد که ماشین آتش‌نشانی در اختیار راهداری ست و در محل حضور ندارد.

وی در ادامه گفت: اینکه گفته‌ می‌شود به دلیل پارک بودن یک کامیون در ورودی آشیانه آتش‌نشانی پایانه بار بندرعباس امکان حضور عملیاتی در محل حادثه نبوده به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست چرا که مدیریت ایستگاه باید این موضوع را کنترل و مرتفع می‌کرد.

امینی‌زاده بابیان اینکه عدم مدیریت صحیح امینی در پایانه بار بندرعباس مشهود است گفت: باید ماشین به شکل اورهال و آماده‌به‌کار باشد و حداقل باید سه بار در روز استارت شود تا از عملیاتی بودن آن اطمینان حاصل کرد.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس تصریح کرد: هر ایستگاه باید دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت کند و بی‌شک در این مورد ضعف مدیریت ایمنی مشهود است.

گفتنی است که در چند ماه اخیر نیز حادثه‌ای مشابه برای یک دستگاه کامیون FH رخ داد که باعث وارد آمدن خسارت صددرصدی به کامیون مذکور شد.

پایانه بار بندرعباس سیستم اعلاق حریق ندارد

مکانی به وسعت پایانه بار بندرعباس باید دارای سیستم اعلان حریق باشد که متأسفانه این موضوع در پایانه بندرعباس پیش‌بینی‌نشده از سویی نبود شیر آتش‌نشانی در محوطه‌ی پایانه‌ی بندرعباس هم از دیگر ضعف‌های ایمنی این مجتمع محسوب می‌شود. برگزاری مانورهای ایمنی به شکل مستمر نیز می‌تواند از دیگر مواردی باشد که باید در پایانه بار بندرعباس لحاظ شود.

باید توجه داشت که وجود آشیانه آتش‌نشانی و ماشین اطفای حریق بدون حداقل سه نیروی استندبای در محل در افزایش ایمنی مجموعه‌ی پایانه بار بندرعباس بی‌تأثیر است.

در راستای تبدیل پایانه بار به خانه‌ای امن برای راننده اداره‌ی کل راهداری باید از مرحله‌ی شعار خارج و نسبت به مدیریت و نظارت صحیح بر عملکرد بخش خصوصی اقدام کند.

  • نویسنده : 102