با نگاهی به لیست مدیران غیربومی و غیرماندگار هرمزگان و مقایسه آن با لیست مدیران صادراتی از این استان به آغوش باز این دیار برای مدیران غیرماندگار پی می بریم.

روزگاري يکي از زرخيزترين نقاط ايران يعني هرمزگان، مکاني براي تبعيد بود، با اين حال با پيروزي انقلاب اسلامي اين روند تا حدود زيادي تغيير کرد اما انگار هنوز ريشه‌هاي ذهنيتي اين موضوع در خاک استان ديده مي‌شود و براي خودش جا خوش کرده. علي رغم تغييرات گسترده هرمزگان از دهه‌ي هفتاد به بعد باز اين استان به مرور بدل به مکاني براي تجربه اندوزي مديراني شد که نياز به سابقه‌ي مديريتي داشتند. به اين صورت که مديران قبل از قبول استانداري استان هاي حساس، نشستن بر مسند وزارت، کانديدا شدن براي رياست جمهوري و امثال چنين پست‌هايي در هرمزگان آزمون و خطاي خود را پشت سر مي‌گذاشتند و بعد ادعاي کاربلدي مي‌کردند. در اين ميان نيروهاي بومي يا نيروهاي ماندگار کمتر مجال رسيدن به پشت‌هاي کليدي هرمزگان را داشتند و قسمت عمده‌اي از مديريت‌ها به افرادي مي‌رسيد که به صورت پروازي يا گذرا هرمزگان را به عنوان خوابگاهي کوتاه مدت براي تجربه اندوزي انتخاب کرده و به دنبال رزومه ساختن براي خود بودند. البته اين موضوع را هم بايد در نظر گرفت که اگر چه هرمزگان ميهمان شايسته‌اي براي مديران غيرماندگار  بود، اما کمتر ديده شد که نيروهاي هرمزگاني در ديگر استان ها مجال مديريت پيدا کنند.

داستان امروز هرمزگان نيز چندان با شرحي که رفتيم، متفاوت نيست. اگر نگاهي به ليستي از مديران غيرهرمزگاني و بعضا غيرماندگار در استان بياندازيم موضوع کمي از حالت انتزاعي خارج و رنگ و بوي واقعيت به خود مي‌گيرد. استاندار هرمزگان، معاون هماهنگي امور اقتصادي و منابع انساني استانداري هرمزگان، مدير کل تعزيرات حکومتي، مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، مديرکل امور بانوان و خانواده،  مدير کل گمرکات استان،  مدير کل بنادر و دريانوردي، مديرکل گمرک شهيد باهنر، مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، مديرکل امور مالياتي،  سرپرست دفتر جذب و حمايت از سرمايه گذاري استانداري هرمزگان، مديرکل دفتر فني، امور عمراني و حمل و نقل و ترافيک استانداري، رئيس دانشگاه علوم پزشکي هرمزگان، فرمانده انتظامي استان، رئيس کل دادگستري هرمزگان، مديرکل راه آهن، مديرکل صدا و سيماي مرکز خليج فارس، فرماندار ميناب، مديرکل راه و شهرسازي، مديرعامل منطقه ويژه صنايع معدني و فلزي خليج فارس، مديرکل فرودگاه‌ها، سرپرست بانک تجارت و …. تنها گوشه‌اي از ليست مديران غيربومي استان محسوب مي‌شوند. اگر چه برخي از مديراني که نام برديم امروز ديگر نسبت به بسياري از مديران هرمزگاني، هرمزگاني‌تر شده اند اما جاي خالي نيروهاي بومي نه فقط در اين پست‌ها بلکه در پست‌هاي مديريتي ديگر استان‌ها نيز ديده مي‌شود.

ما اصراري بر ديوار کشيدن بين قوميت‌ها، نژادها و مذاهب نداريم و دل هر کس براي هرمزگان بتپد را هرمزگاني مي دانيم اما نه اين که آقايان نماينده مجلس بايد از نفوذ خود براي استفاده از نيروهاي هرمزگاني در ديگر استان‌ها نيز استفاده کنند. تا زماني که مديران قدرتمند در درون هرمزگان پرورش نيابند و نيروهاي قدرتمند فعلي نيز توان صدور پيدا نکنند، وضعيت به همين منوال خواهد بود.

کار به جايي رسيده است که پس از گزينه شدن «عليرضا درويش نژاد» براي قبول سرپرستي اداره کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان تهديدها آغاز مي‌شود و مملکلتي تحت الشعاع خبر آن قرار مي گيرد. هم زمان با مراسم معارفه عليرضا درويش نژاد به عنوان مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان، امير خجسته نماينده همدان در مجلس شوراي اسلامي تهديد کرد که اگر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اين انتصاب را لغو نکند، سوال و استيضاح وزير در دستور کار قرار مي گيرد. نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس با انتقاد از اين موضوع خواستار توقف معارفه مدير غيربومي شد و گفت مگر همدان قحط‌الرجال آمده که بايد از خارج استان مدير فرهنگي بياوريم؟ وي افزود: براي سمت مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي همدان بدون هماهنگي با مجمع نمايندگان و نخبگان فرهنگي استان، مديري از خارج استان در نظر گرفته‌اند که اکثريت اعضاي مجمع نسبت به اين موضوع اظهار نارضايتي کرده اند. خجسته تاکيد کرد: با وزير فرهنگ و ارشاد هم تماس گرفتيم که پيام مجمع را به ايشان اعلام کنند و گفتيم اگر سماجت کنند ما هم از ابزارهاي خود استفاده خواهيم کرد و سؤال و استيضاح را در دستور کار قرار مي‌دهيم چون اين کار را توهين به مردم همدان مي‌دانيم.

اين که انتخاب مديري غيرهمداني براي آن استان توهين تلقي مي‌شود و در ديار هرمزگان مدير غيرماندگار را روي سر خود حلواحلوا مي‌کنند و نمايندگان مجلس هم در مراسم معارفه اش حضور مي يابند و از کارنامه‌هايي که برخي اوقات ندارند هم به دفاع مي‌پردازند، جاي تامل دارد.

واقعا بايد به حال دولتي که نمايندگان مجلس براي انتخاب يک مديرکل، وزيرش را تهديد به استيضاح مي‌کنند، گريست اما حالا که نمايندگان هرمزگان تا اين مقدار بلند نظر تشريف دارند بايد پرسيد که چه ميزان در صدور مديران استاني به پايتخت موفق بوده‌اند؟ چند وزير، معاون وزير، سفير يا نماينده در مقامات عالي رتبه قوه قضاييه و مقننه هرمزگاني است؟ آيا نبايد دست از لاف نفوذ برداشت و در عمل ادعاهاي خود را ثابت کرد؟

به هر حال مردم هرمزگان حال که قواعد بازي بر بداخلاقي‌هاي سياسي استوار است، توقع دارند تا همشهريان و افرادي که دل‌شان براي هرمزگان مي تپد بيشتر به مناصب مهم دست يابند، باشد که منفعتي نيز نصيب دريابان جنوبي شود.

 

این مطلب در شماره ۱ نشریه دلفین به چاپ رسیده است

  • نویسنده : کد 101