در بررسی‌هایی که صورت گرفت دریافتیم؛ فردی با فامیلی هاشمی در حدود 400 هزار هکتار زمین برای احداث مزارع پرورش میگو دریافت کرده و این تشابه فامیلی همه چیز را به اسم او تمام کرده بود.

اشاره:

به گزارش دلفین، یه تازگی شائبه‌هایی در خصوص واگذاری مزارع پروش میگو به افراد خاص در هرمزگان به وجود آمده که حرف و حدیث های فراوانی را برای برخی افراد ایجاد و پای بسیاری از سیاسیون استان را به‌حق یا به ناحق به موضوع باز کرده است. البته مطالبه‌ی عمومی بر این است که حقوق هرمزگان‌نشینان نیز در این مساله لحاظ شود و شاهد پرورش دهندگان رانتی نباشیم. برای شفاف‌سازی این مسائل با «حسین هاشمی تختی» نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی به گفت‌و‌گو نشستیم.

ناتوانی مردم بومی در سرمایه گذاری

«حسین هاشمی تختی» در رابطه با مطالبه‌ی عمومی برای شفاف‌سازی مساله‌ی واگذاری مزارع میگو گفت: در این رابطه با آقای استاندار مذاکرات متعددی را انجام داده‌ایم. ما معتقدیم که مردم منطقه نیز باید بتوانند از این موهبت الهی بهره‌مند شود؛ اما همتی معتقد است که: «مردم توانایی سرمایه‌گذاری در این حد را ندارند و ما ناچاریم که این زمین ها را به کسانی واگذار کنیم که توانایی سرمایه‌گذاری در این بخش را دارند؛ این موضوع هم برای استان و هم برای کشور مفید است زیرا علاوه بر تولید، اشتغال و ارزآوری زیادی را به دنبال دارد.» ما نیز مخالف این موضوع نیستیم؛ اما این کار باید به شکلی صورت بگیرد که مردم منطقه نیز از آن بهره‌مند شوند.

وی بیان داشت: در آخرین صحبت‌ها قرار بر این شد که ثبت نام هایی صورت بگیرد تا مردم نیز بتوانند در این امر مشارکت کنند که متأسفانه در این خصوص اطلاع‌رسانی درستی انجام نشد اما به هر حال گروهی از مردم توانستند در این کار مشارکت کنند.

تبعات منفی زیست محیطی

وی ادامه داد: گلایه‌ی دیگری که مردم در خصوص واگذاری مزارع دارند این است که این مزارع بسیار به روستاها نزدیک شده‌اند که به لحاظ زیست‌محیطی می‌تواند تبعات منفی برای ساکنان این مناطق به همراه داشته باشد و در بازدیدی که به همراه استاندار هرمزگان از این مناطق داشتیم قرار شد این مشکل نیز مرتفع شود.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دستگاه‌های نظارتی به‌ویژه دستگاه‌هایی که بر محیط‌زیست نظارت دارند باید به شکل جدی‌تر و آینده‌نگرانه‌تری با این موضوع برخورد کنند.

انسداد راه مناطق به دریا

وی افزود: ما بارها مواردی نظیر از بین رفتن چراگاه‌های منطقه که به چرای شترها اختصاص دارد، جانمایی برای احداث بندر چند منظوره یا آب‌شیرین‌کن، انسداد راه ارتباطی مردم بخش‌های قلعه قاضی، تخت و شمیل به دریا را متذکر شده‌ایم

توصیه ها را انکار نمی‌کنم

هاشمی تختی در خصوص صحت شایعه‌ها مبنی بر توصیه‌هایی که برای واگذاری مزارع به افراد خاص صورت پذیرفته است، گفت: نمی‌توان منکر وجود توصیه‌ها در بحث واگذاری این مزارع شد؛ اما استاندار هرمزگان در این موارد معتقد است که در شرایطی که دولت وضع اقتصادی مناسبی ندارد اگر کسانی باشند که بدون دریافت تسهیلات و با سرمایه شخصی بخواهند در این راستا سرمایه گذاری کنند وظیفه‌ی ماست که از او حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: البته ما تأکید داریم که باید مردم نیز بتوانند این امکان را داشته باشند که در کنار این افراد سرمایه گذاری کنند.

تشابه فامیلی همه چیز را به نام من تمام کرد

وی درباره مطرح شدن نام خودش در میان افرادی که در تخلفات احتمالی نقش داشته است، گفت: البته شایعه‌ای در مورد بنده نیز در رسانه ها مطرح شد که پسر من ۷۰۰ هزار هکتار زمین جهت احداث مزارع پرورش میگو دریافت کرده است.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نه ۷۰۰ هزار هکتار که اگر هفت وجب زمین هم در اختیار فرزند من باشد از او باز خواهم ستاند.

وی تصریح مرد: در بررسی‌هایی که صورت گرفت متوجه شدیم فردی با فامیلی هاشمی در حدود ۴۰۰ هزار هکتار زمین برای احداث مزارع پرورش میگو دریافت کرده و این تشابه فامیلی همه چیز را به اسم من تمام کرده بود.

واگذاری‌ها در جزیره هرمز را پیگیری می‌کنم

هنگامی که درباره واگذاری سفارشی اراضی جزیره هرمز نیز از هاشمی تختی پرسیدیم، وی اظهار داشت: من در این مورد چندان مطلع نیستم که آیا مردم اجازه‌ی مشارکت دارند یا خیر، اما در دو مورد به استاندار هرمزگان توصیه کرده‌ام که در مساله پرورش ماهی در قفس و مزارع پرورش میگو، مردم را مشارکت دهند؛ که قرار شده مردم به شکل خرید سهام در این موارد مشارکت کنند.

  • نویسنده : 1007