مشکل پراکندگي زباله‌ها در بندرعباس، قصه امروز و ديروز نيست و تکرار آن نارضایتی مردم را سبب شده است.

مشکل پراکندگي زباله‌هاي شهري، قصه امروز و ديروز نيست. قصه‌اي تکراري است که هر روز شاهد آن هستيم، اين امر نه تنها چهره شهر را زشت کرده بلکه باعث نارضايتي شهروندان نيز شده است.

نبود سطل زباله در معابر و مکان‌هاي عمومي يک شهر دست کمي از يک فاجعه ندارد. اگر خوب به اطراف مان بنگريم مي بينيم که که كمبود سطل هاي زباله در معابر پر رفت و آمد، کوچه ها و مناطق مسکوني شهر بندرعباس مشکلاتي را براي شهروندان به وجود آورده است و زباله هاي پراکنده و رها شده در گوشه و کنار شهر بيانگر اين است که جمع‌آوري آن علاوه بر فرهنگ سازي نياز به توجه بيشتر متوليان خدمات شهري دارد.

شهروندان به هنگام رفت و آمد در پياده‌روها به علت نبود سطل زباله مجبورند زباله هاي خود را در گوشه و کنار شهر رها کنند. هنگامي که جايي براي گذاشتن زباله نباشد، مغازه داران مجبورند زباله ها را در بيرون از مغازه و گاهي در اطراف جوي‌هاي خيابان قرار دهند.

از ديگر مشکلات پراکندگي زباله ها در سطح شهر را مي توان جولان سگ هاي ولگرد در سطح شهر را نام برد که در ساعت هاي مختلف شبانه روز در اطراف زباله هاي پراکنده به چشم مي‌خورند وآشغال‌هاي موجود در کيسه زباله را بيرون آورده و در کوچه و خيابان پخش مي‌کنند. اين اتفاق علاوه بر اين که از لحاظ بهداشتي براي مردم زيان‌آور است باعث برهم زدن آرامش و امنيت جاني شهروندان مخصوصا کودکان نيز مي شود.

متاسفانه با اين که شهروندان بندرعباسي از آب و هواي مطلوب جز در زمستان محروم‌اند، اهالي اين شهر هر روز صبح به جاي لذت بردن از هوا و فضاي مناسب، با کيسه‌هاي در هم دريده زباله رو به رو مي شوند.

نبود سطل زباله در بيشتر معابر و کوچه هاي شهر نيازي به کتمان مسولان ندارد و متاسفانه خيلي از محله‌ها  فاقد سطل هاي زباله عمومي جهت زدودن زباله هاي ساکنان است و حفظ و ارتقاي سطح سلامت در سطح شهر امري است حياتي که بايد به آن بيشتر توجه شود. شايد يکي از اصلي‌ترين دلايلي که باعث شده شهرداري در انجام اين وظيفه کوتاهي کند، عدم درخواست و پيگيري مردم باشد و اين مساله وقتي تاسف بارتر مي‌شود که به اين واقعيت پي ببريم که وضعيت در محلات بومي و با قدمت بندرعباس بسيار بدتر از بافت جديد شهر است.

از ديد نگارنده آن‌چه که نياز است تا مسئولان شهرداري به آن توجه بيشتري داشته باشند؛ وجود سطل‌هاي زباله در پارک‌ها، معابر و خيابان‌ها است تا ضمن آموزش عملي به شهروندان در راستاي پاک‌سازي و نظافت شهر به کاهش هزينه‌ها نيز کمک شود. همچنين اگر شعار شهر ما خانه ماست،در عمل نيز اجرا شود، مي توانيم شهري بدون کيسه‌هاي دريده شده ي زباله را در آينده نه چندان دور اين شهر تصور کرد.