نباید با موضوع ناایمن بودن پلاسکوهای بندرعباس ملاحظه کاری شود زیرا گذر زمان می‌تواند فاجعه‌ای فراموش نشدنی را به بار آورد.

اشاره:
بلایا و حوادث همواره جز موضوعاتی هستند که همواره فکر می‌کنم تنها می‌تواند برای دیگران اتفاق بیافتد و گاهی گریبان ما را نخواهد گرفت و بعد از حادث شدن آن برای سایرین حتی از حافظه‌ها نیز پاک می‌شود. اما نباید موضوع ناایمن بودن برخی از ساختمان‌های پر تردد بندرعباس نیز شامل گذر زمان شود چرا که می‌تواند فاجعه‌ای فراموش نشدنی را به بار آورد. بنا بر مصاحبه‌هایی که «فرجام دانش» مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس طی سال‌های اخیر با برخی از خبرگزاری‌ها و نشریات هرمزگان داشته، برخی از پاساژها و مراکز خرید واقع در بندرعباس را «پلاسکو» این شهر نامیده است و باید فکری به حال آن شود.
پلاسکو در بندرعباس
بر اساس اظهارات دانش مراکز خریدی همچون مجتمع تجاری نیلی، ستاره شهر، ستاره جنوب، بازار بزرگ هرمزگان، بازار مرکزی بندرعباس، پوراف، موژان، پاسارگاد و برج تهران اگر دچار حریق و حادثه شوند، فاجعه پلاسکو در بندرعباس تکرار خواهد شد.
بعد از گذشت سال‌ها از این اظهارات به سراغ مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس رفتیم تا در گفت و گویی اختصاصی اقدامات صورت گرفته در رابطه با حل این معضلات را وی جویا شویم.
اقدام موثری صورت نگرفته است
فرجام دانش مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس در خصوص شرایط ایمنی در مقابل حریق مراکزخرید در سطح بندرعباس، اذعان داشت: برخی از این ساختمان‌ها طی صحبت‌ها و مذاکراتی که با مدیر این مراکز صورت گرفت، اقداماتی برای امنیت بیشتر ساختمان‌ها انجام شد و مدیران مجتمع‌ها پیگیر بحث ایمنی مراکز در داخل ساختمان شدند.
دانش گفت: اما به طور کلی می‌توان گفت شاهد اقدام موثری در این راستا نبوده‌ایم.
وی ادامه داد: نامه نگاری‌هایی با مدیر این مراکز صورت گرفته و همچنین شهرداری بندرعباس نیز پیگیر این موضوع بوده است، تا اقدامات لازم برای ایمن سازی این ساختمان‌ها صورت گیرد؛ اما تا این جای کار شاهد اقدامات جدی در این باره نیستیم.
مراکز تجاری بدون پایان کار
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس با اشاره به این که سازمان آتش نشانی وظیفه دارد در مرحله اخذ پایان کار ساختمان‌ها به وضعیت ایمنی در مقابل حریق رسیدگی و مجوزها را صادر کند، گفت: بسیاری از این مراکز تجاری بدون اخذ پایان کار مشغول به فعالیت هستند.
وی در رابطه با اقدامات قضایی صورت گرفته در برخورد با این گونه فعالیت های بدون مجوز، بیان داشت: به دلیل این که تعطیلی این مراکز تبعات زیادی به همراه دارد، در این زمینه محتاط‌تر عمل می شود.
عرض معابر، موضوعی مشکل آفرین
دانش با بیان این که عرض معابر یکی از مشکلات اساسی در حوزه زیر ساختی بندرعباس است که در زمان حادثه مشکل‌آفرینی خواهد کرد، گفت: در رابطه با ساختمان‌هایی که به تازگی در حال کسب مجوز ساخت هستند، سخت‌گیری های زیادی در خصوص مباحث ایمنی و حریم معابر اعمال می شود.
وی ادامه داد: برای ساختمان‌هایی که ساخته شده و مشغول به کار هستند، با شهرداری صحبت شده است که در طرح تفضیلی به دنبال بازگشایی هرچه سریع‌تر آن‌ها باشیم.
دست بسته‌ی شهرداری بندرعباس
فرجام دانش تصریح کرد: اما نباید این نکته را فراموش کرد که شهرداری نمی تواند ساختمان هایی که قبلا ساخته شده‌اند را در زمینه افزایش عرض معابر سختگیری کند؛ مگر این‌که این ساختمان ها فرسوده شوند و مالکان به دنبال ساخت و ساز جدید باشند که بتوان به آن ها دستور عقب نشینی داد.
اقدامات در شهرک پیامبر اعظم
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس در ادامه به ساختمان‌های مسکن مهر و شهرک پیامبر اعظم اشاره کرد و گفت: در خصوص اجرای تدابیر امنیتی از نظر آتش نشانی در این شهرک، آخرین ایستگاه آتش نشانی بازگشایی شده بندر عباس در شهرک پیامبر اعظم بوده است.
وی افزود: در این شهرک به صورت بلوک به بلوک و جزیره ای پیگیر اقدامات در جهت ایمن سازی ساختمان ها هستیم و افراد به شهرداری مراجعه کردند و سازمان آتش نشانی اقدامات لازم را در خصوص آن‌ها انجام داده است اما ناگفته نماند که برخی نیزی در این راستا کاری انجام نداده و پیگیری های لازم صورت نگرفت.

به قلم: شایسته سحی‌زاده

  • نویسنده : 1007