مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان نسبت به شایعات مبنی بر ترک سمت مدیرکلی با دخالت یکی از نمایندگان مجلس ابراز بی خبری کرد و به دفاع از عملکرد یک ساله خود پرداخت.

به گزارش دلفین، «رضا برومند» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در گفت‌و‌گوی اختصاصی با دلفین در خصوص شایعاتی مبنی بر ترک سمت مدیرکلی میراث فرهنگی استان با دخالت یکی از نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: با نزدیک شدن به انتخابات به هر صورت تحرکات سیاسی در استان بیشتر خواهد شد و ممکن است نماینده‌ها دست به چنین اقداماتی بزنند.

با من صحبتی نشده

وی گفت: در خصوص شایعه رفتنم از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان، باید گفت که با بنده صحبتی نشده است و در جریان موضوع نیستم.

رضا برومند ضمن بیان این‌که وقت و انرژی خود را صرف این‌گونه مسائل نخواهم کرد، تصریح کرد: تا هر زمانی که بخواهند به خدمت‌رسانی در این پست ادامه خواهم داد و در غیر این صورت در حوزه علمی و تخصصی خود کارم را دنبال خواهم کرد.

بیخیال شایعات

وی گفت: در حال حاضر به این شایعات توجهی نخواهم کرد و کارم را در این اداره‌کل با قدرت تمام ادامه خواهم داد.

برومند خاطرنشان کرد: حجم کارهایی که باید در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شود بسیار زیاد است و ما با چالش‌های بسیاری رو‌به‌رو هستیم و بنده تمام سعی و تلاشم را برای حل چالش‌های به جا مانده از سال‌های گذشته به کار خواهم گرفت تا بتوانم آن‌ها را به حداقل برسانم.

تلاش برای حل چالش‌های گذشته

وی ادامه داد: از بدو ورود ضمن این که به دنبال حل چالش‌های به جا مانده از دوره‌های پیشین بودیم؛ در شاخص‌های مختلف هدف‌گذاری کردیم، که خدا را شاکریم پس از گذشت یک سال از انتصاب به سمت مدیرکلی اداره‌کل میراث فرهنگی استان، توانستیم شاخص‌ها را آن‌قدر ارتقا دهیم که در مقایسه با عملکرد این اداره‌کل نسبت به سال ۹۳ تا مهر ۹۷، در بسیاری از شاخص‌ها شاهد رشد چشمگیر در عملکردهای سازمان باشیم.

وی تصریح کرد: در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی استان لازم بود کارهای زیربنایی انجام شود که درحال حاضر زیرساخت‌ها انجام شده است؛ قطعا آینده درخشانی پیش‌روی گردشگری و میراث فرهنگی استان خواهد بود.

دفاع از کارنامه یک ساله

برومند در ادامه به دفاع از کارنامه عملکرد یک ساله خود پرداخت و گفت: در یک سال گذشته ۵۴ اثر ناملموس را ثبت کرده‌ایم و جالب است بدانید در حوزه ثبت اثر طبیعی تا در ۶ ماهه اول سال گذشته تنها یک مورد اما از مهرماه سال ۹۷ تا مهرماه سال ۹۸، ۶ اثر طبیعی را به ثبت رسانده‌ایم.

وی به ثبت ۶ اثر منقول در برهه زمانی یک سال گذشته در هرمزگان خبر داد و بیان داشت: با تلاش‌های صورت گرفته ۱۹ بنای تاریخی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در این راه سعی کردیم تا با جذب مشارکت خیرین و شهرداری‌ها کار را سرعت دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان ضمن اشاره به مرمت ۱۵۰ شی تاریخی در یک سال گذشته، اضافه کرد: علی‌رغم حجم وسیع اقدامات صورت گرفته، توانستیم سه دوره آموزش تخصصی را نیز برای پرسنل برگزار کنیم.

جذب سرمایه‌گذار را مقایسه کنید

برومند خواستار مقایسه عملکردش در حوزه جذب سرمایه با دوره‌های پیشین شد و گفت: در حالی که از ابتدای سال ۹۳ تا شهریور ۹۷، ۱۴۲ موافقت اصولی صادر شده بود اما در مدت ۱۲ ماه توانستیم ۸۲ موافقت اصولی صادر کنیم.

وی میزان تسهیلات مصوب شده را در یک سال گذشته برای ۳۳ طرح به مبلغ ۳۷ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از این میزان ۲۰ میلیارد تومان پرداخت شده است و در تلاشیم تا میزان پرداختی‌ها را افزایش دهیم.

رویدادها و اماکن گردشگری

وی از برگزاری هشت نمایشگاه و بهره‌برداری از پنج مجتمع گردشگری، سه سفره‌خانه، یک واحد پذیرایی بین‌راهی و دو هتل در این مدت خبر داد و اظهار داشت: ۱۶ مرکز بوم‌گردی را نیز در راستای بهبود اقتصاد گردشگری در جوامع محلی به بهره‌برداری رساندیم و ۱۵ قایق تقریحی نیز به ناوگان گردشگری استان اضافه شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: برای ۱۵ دفتر خدمات مسافرتی مجوز صادر کردیم و ۲۵ دوره آموزشی نیز در این رابطه برگزار شد.

صادرات هفت هزار دلاری صنایع‌دستی هرمزگان

وی از صادرات هفت هزار دلاری صنایع دستی هرمزگان خبر داد و گفت: ضمن صدور ۵۰۰ مجوز مشاغل خانگی، ۲۰ میلیارد ریال نیز تسهیلات در این حوزه ارائه کردیم.

برومند اشتغال حوزه صنایع‌دستی استان در یک سال گذشته را ۶۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: در این بین ۳۲۰ نفر مشمول بیمه صنعتگران شدند و یک هزار و ۸۵۰ نفر آموزش‌های لازم در زمینه تولید صنایع‌دستی را فرا گرفتند.

وی افتتاح هفت خانه صنایع دستی و دو مرکز تولید و عرضه صنایع دستی را از دیگر اقدامات این حوزه برشمرد.

جمع‌آوری سوله معدن خاک سرخ

هنگامی که از برومند شاخص‌ترین اقدامات یک ساله مدیریتی‌اش را در حوزه میراث فرهنگی پرسیدیم، چنین پاسخ داد: جمع‌آوری سوله معدن خاک سرخ در حریم قلعه هرمز پس از ۲۰ سال پیگیری و جذب بیشترین اعتبار در مرمت بناهای تاریخی به مبلغ یک هزار و ۴۷۰ میلیون تومان جهت مرمت قلعه هرمز کار کوچکی نیست.

وی ادامه داد: در این مدت تفاهم نامه‌ای برای مرمت مشارکتی مجموعه تلگرافخانه جاسک واقع در منطقه نظامی پدافند هوایی به امضا رسید که این موضوع هم در یادها به یادگار خواهد ماند.

وی افزود: کشف یک محوطه پارینه سنگی در شهرستان بندرعباس، راه‌اندازی دو پایگاه در لافت و بندر‌کنگ، انجام مطالعات بافت تاریخی بستک و مستند سازی علمی مجموعه های میراث فرهنگی استان نیز می تواند در زمزه‌ی شاخص‌ترین اقدامات قرار گیرد.

ایجاد پرتال جامع گردشگری استان

برومند ایجاد پرتال جامع گردشگری استان را از اقدامات ماندگار در حوزه‌ی گردشگری استان نام برد و اضافه کرد: ایجاد اپلیکیشن جامع گردشگری، انجام مطالعات زیربنایی، شناسایی و تعیین مسیرهای گردشگری و تدوین کتاب راهنمای گردشگری استان را به سرانجام رساندیم تا زیرساخت های استان در این زمینه قدرتمند شود.

اشتغال ۳۰ نفره در معبد هندوها

وی در پایان بیان داشت: راه‌اندازی بازارچه عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی در معبد هندوها با ۲۱ غرفه و اشتغال ۳۰ نفر، ثبت شهر ملی بندرلنگه به عنوان شهر ملی گلابتون‌دوزی، کسب رتبه اول کشور در زمینه شناسایی هنرمندان صنایع‌دستی و صدور مجوزهای فعالیت و انجام مطالعات تدوین شناسنامه صنایع‌دستی استان هرمزگان از شاخص‌ترین اقدامات حوزه صنایع‌دستی در یک سال گذشته بوده است.

گفت‌و‌گو: زهرا شاکرمی نژاد

  • نویسنده : 1007