چندی است که در جلسات شورای شهر بندرعباس مهمان‌هایی از شهرداری حضور یافته و توضیحاتی را ارائه می‌کنند که جز وارونه جلوه دادن حقیقت هیچ نام دیگری ندارد.

چندی است که در جلسات شورای شهر بندرعباس مهمان‌هایی از شهرداری حضور یافته و توضیحاتی را ارائه می‌کنند که جز وارونه جلوه دادن حقیقت هیچ نام دیگری ندارد و از آن‌جا که اعضای شورای شهر منتخبان مردم هستند، این موضوع را می‌توان به وارونه جلوه دادن حقیقت در پیشگاه مردم تعبیر کرد.

البته این موضوع را شاید بتوان دوسویه دانست چرا که اعضای شورای شهر نیز باید آن‌چنان بر مسائل طرح‌شده تسلط داشته باشند تا با تذکری مانع اظهارنظری خلاف واقعیت شوند.

تبرئه کردن شهرداری با حرف های خلاف واقع

برای مثال در هشتاد و یکمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس که در ششم آبان ماه و با دستور کار تعامل و هم‌اندیشی شورا با اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان برگزار شد. «عبدالرضا بهادر» معاونت فنی و عمرانی شهرداری بندرعباس در خصوص کتابخانه‌ی شهدا مواردی را عنوان کرد که خلاف واقعیت و به ‌نوعی تبرئه کردن شهرداری بود.

بهادر با اشاره به دوران شهرداری «سلطان‌زاده» گفت: مجری طرح بلوار ساحلی بندرعباس استانداری بود و در زمان اجرای آن از تعطیلی کتابخانه شهدا مدتی می‌گذشت؛ در آن زمان به ‌غلط شایع شده بود که می‌خواهند کتابخانه شهدا را تخریب کنند. این موضوع هیچ‌گاه در دستور کار شهرداری نبود و ما با استفاده از معماران در کنار مشاوران بومی بازسازی آن مکان را در دستور ‌کار قرار دادیم.

تا تخریب کتابخانه‌ی شهدا فقط یک امضا مانده بود

برای مشخص شدن این موضوع باید کمی به عقب برگردیم به زمانی که حکم تخریب کتابخانه‌ی شهدا صادر شده و این کتابخانه‌ی قدیمی با تخریب تنها یک امضا فاصله داشت.

«محمد جواد سلطان زاده» شهردار وقت بندرعباس در گفت و گو با ایسنای خلیج فارس که در خلال گزارشی در اول خردادماه ۱۳۹۱ منتشر شده مطرح کرد: تخریب کتابخانه شهدا یک تصمیم فردی نبود بلکه تمامی مجموعه مدیریتی استان هرمزگان موافقت خود را با انجام آن اعلام کرده اند.

وی با بیان این‌که با تخریب کتابخانه شهدا، محل فعلی این سازه فرهنگی به پارک تبدیل می شود، تصریح کرد: اضافه بر قرار داشتن این کتابخانه در مسیر بلوار ساحلی، وجود کتابخانه شهدا باعث جلوگیری از دید گردشگران جهت مشاهده دریا می شد به همین دلیل ترجیح دادیم با تخریب این کتابخانه، فضای به جای مانده را به یک پارک تبدیل کنیم تا چشم اندازی دلپذیر از نماد شهر بندرعباس (دریا) برای مردم به ویژه گردشگران جلوه نماید.

جلوی تخریب کتابخانه شهدا می ایستیم

در همان مقطع گروه دوست داران کتاب در تماس‌های مکرر با هنرمندان خواستار واکنش در این خصوص بودند. پس از اجماع بیانه‌ای نوشته شد و به امضای ۲۳ هنرمند ساکن بندرعباس رسید. انعکاس این بیانیه در رسانه‌های استان و چند روزنامه‌ی کشوری از جمله آیندگان و شرق باعث شد تا در تخریب این ساختمان تجدیدنظر شود. این که پس از آن چه به روز این ساختمان آمد موضوع این یادداشت نیست و فرصتی مجزا می‌طلبد.

سه سوالی که بی پاسخ ماند

در گفتگویی با اسماعیل بواشه رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر بندرعباس پرسیدم: نقدی به شما و دیگر اعضای شورای شهر بندرعباس وارد است، مهمان‌هایی از شهرداری در جلسات حضور می‌یابند و مسائلی را خلاف واقعیت مطرح می‌کنند چرا از جانب شما هیچ واکنشی دیده نمی‌شود؟

بواشه در این رابطه گفت: من این صحبت‌ها را کاملاً می‌پذیرم؛ در رابطه با مسائلی که مربوط به مردم است و در صحن شورای شهر مطرح می‌شود باید واقعیت‌ها گفته شود چه از جانب اعضای شورای شهر باشد و چه از جانب کسانی که به جلسه دعوت می‌شوند.

وی ادامه داد: همه‌ی افراد باید در گفتار صادق و شفاف باشند تا مشکلات و دغدغه‌های مردم مطرح شود و مسئولین نیز موظف هستند که پاسخ‌گو باشند. همان‌گونه که اعضای شورای شهر به‌عنوان منتخبین مردم باید مطالبات و دغدغه‌های مردم را مطرح کنند و اگر در جلسه‌ای از شورا مشاهده کردند که حرف غلطی عنوان می‌شود باید تذکر بدهند. اگر این مورد از جانب شهرداری هست باید به شهردار تذکر داده شود.

بواشه ادامه داد: در جلسه‌ای که در رابطه با بحث نیروی انسانی بود من با خطاب قرار دادن «حسن سالاری» مدیر سرمایه انسانی شهرداری بندرعباس، سه سؤال مطرح کردم که ایشان هر سه مورد را انکار کرد؛ در حالی‌که این‌گونه نبود. از دیگر اعضای شورا انتظار داشتم که در این مورد واکنش نشان دهند؛ اما متأسفانه سکوت کردند و حتی شهردار بندرعباس نیز پاسخ گوی این موضوع نشد.

ادعای خلاف واقعیت معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری

متأسفانه این موضوع رفته‌رفته می‌رود تا به یک سنت تبدیل شود. تا جایی که در آخرین جلسه‌ی شورای شهر نیز شاهد این ماجرا بودیم. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بندرعباس در خصوص نرخ کرایه‌ی اتوبوس عنوان ساخت: در بحث اتوبوس نیز در ابتدا ما پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی را داشتیم اما در جمع‌بندی نهایی به این نتیجه رسیدیم که هیچ افزایش قیمتی را نداشته باشیم و نرخ همان هزار تومان باقی بماند.

آخرین نرخ مصوب اتوبوس چند تومان است؟

آخرین تعرفه‌ی رسمی کرایه اتوبوس در بندرعباس ۵۰۰ تومان است و مدتی است که رانندگان در حرکتی غیرقانونی که عدم نظارت سازمان حمل‌ونقل را می‌رساند کرایه ها را به میزان دو برابر یعنی هزار تومان افزایش داده‌اند که از میزان ۴۰ درصدی معاون حمل‌ونقل شهرداری نیز بیشتر است.

گرچه در این جلسه رئیس شورای شهر بندرعباس به این موضوع اشاره کرد اما پاسخی در پی نداشت؛ یا اسلام باوقار دیگر عضو شورای شهر به کنایه گفت: الحمدالله در بندرعباس اتوبوسی وجود ندارد که بخواهیم درباره‌ی نرخ آن بحث کنیم.

تمام این موضوعات وقتی به شکل یک جورچین در کنار هم قرار بگیرد نشان از بدعت‌گذاری موضوعی دارد که می‌رود تا به یک سنت بدل شود؛ به شکلی که در این جلسات به تصور اینکه در اتمسفری گروتسک غوطه‌ور شده‌ای لبخندی تلخ بر لبانت می‌نشیند و حسرت به استخوان جانت می‌خزد.