عضو انجمن صنفی کارگران ساختمانی گفت: دغدغه اصلی کارگران ساختمانی، بیمه و کارشناسی اشتباه کارگزاری‌ها در تشخیص هویت است که موجب شده با مشکلات بسیاری مواجه شوند.

به گزارش دلفین، «رحمان تیموری» عضو انجمن صنفی کارگران،  اظهار داشت: در دو سال گذشته سهمیه‌ بیمه‌ای برای کارگران ساختمانی اعلام نشده است.

وی افزود: بحث سهمیه بیمه کارگران ساختمانی غیرقانونی است زیرا در قانون تامین اجتماعی مصوب سال ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ افرادی که کارت مهارت دارند پس از مراجعه به تامین اجتماعی و تایید بازرسان مشمول بیمه تامین اجتماعی می‌شوند.

عضو انجمن صنفی کارگران گفت: در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ سامانه رفاهی راه‌اندازی و پس از کارگروه رفع موانع اجرایی تشکیل شد و کارگران موظف بودند در سامانه مربوطه ثبت نام کنند و پس از طی مراحل مربوطه بیمه شوند در حالی که از همان سال‌ها در شهرستانی همچون ملارد تا کنون یک هزار تا ۱۲۰۰ نفر در نوبت بیمه هستند و افرادی که در بازرسی‌ها تایید شدند هنوز سهمیه‌ای برای بیمه آنها تخصیص داده نشده است.

وی درباره دیگر مشکلات این قشر گفت: تامین اجتماعی بخشی از بازرسی‌ها را به کارگزاری‌ها واگذار کرده است و چون این افراد تخصصی در این زمینه ندارند در این سال‌ها همواره مشکلاتی برای کارگران ایجاد می کنند و برای رفع این مسایل یک تا دو ماه زمان صرف می‌شود و در این بین حق بیمه آنها پرداخت نمی‌شود و ممکن است در این مدت آسیب ببینند در حالیکه تحت پوشش بیمه نیستند.

تیموری با اشاره به ماده ۱۸ قانون بهبود فضای کسب و کار، گفت: در این ماده به صراحت اعلام شده که طبقه‌بندی و تشخیص هویت کارگران ساختمانی با انجمن‌های صنفی است و کارگزاری‌ها نمی‌توانند در این زمینه دخالت کنند.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی نهم دی ماه در نشست با روسای اتاق تعاون کشور درخصوص مشکلات بیمه‌ای کارگران ساختمانی گفت: در حال حاضر ۸۰۰ هزار نفر کارگر ساختمانی در کشور فعال هستند که باید هفت درصد حق بیمه را خودشان پرداخت کنند و ۱۵ درصد باقی‌مانده توسط شهرداری پرداخت شود.

«مهرداد قریب» افزود: اما تا پایان مهرماه امسال سازمان تامین اجتماعی از شهرداری هفت هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان مطالبه دارد.

براساس آخرین آمار، سقوط از بلندی در حوادث کار بیشترین علت مرگ افراد را به خود اختصاص می دهد به نحوی که در ۶ ماهه اول امسال ۳۹.۴ درصد از کل تلفات حوادث کار به دلیل سقوط از بلندی بوده است.

در این مدت ۳۵۴ نفر به دلیل سقوط از بلندی، ۲۳۲ نفر به دلیل اصابت جسم سخت، ۱۴۰ نفر به دلیل برق‌گرفتگی، ۷۸ نفر به دلیل سوختگی، ۴۳ نفر به دلیل کمبود اکسیژن و ۵۱ نفر به سایر دلایل دیگر جان خود را در حوادث کار از دست داده اند.

این فعال کارگری درباره تاثیر طرح‌ ملی مسکن و موارد دیگر بر فعالیت کارگران ساختمانی، گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد مشاغل کشور تحت تاثیر بازار مسکن و ساخت و ساز آن است و اجرای این طرح‌ها اقدام خوبی است و امیدواریم همچون مسکن مهر نیمه کاره رها نشود و به سرانجام برسد.

وی افزود: دولت می‌تواند با کمک از اتحادیه‌ها، سندیکاها و انجمن های صنفی، افراد واجد شرایط برای دریافت این واحدها را شناسایی کند و بر این اساس از افراد مستضعف حمایت شود/اقتصاد آنلاین

  • نویسنده : 1007