سرعت اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های الکترونیک، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بسیار بالا است و به کسری از ثانیه اطلاعات از این سوی کره زمین به آن سوی کره انتقال می‌یابد. ضمن اینکه حجم بسیار زیادی از داده‌ها و اطلاعات در فضای بسیار کوچکی به اندازه بند انگشت دست ذخیره‌سازی می‌شوند و دغدغه خاصی برای حمل آن‌ها وجود ندارد.

هر که را افزون خبر، جانش فزون
با توجه به گستردگی جمعیت، افزایش حجم اطلاعات و رشد علاقه‌مندی افکار عمومی دنیا به دانستن و آگاهی، جوامع به تدریج از رسانه‌های مکتوب فاصله گرفته‌اند زیرا اولا تولید، تکثیر، حمل و نگهداری و مطالعه این رسانه‌ها، خود به عنوان یک دغدغه بزرگ مطرح است. ضمن اینکه برای تولید رسانه‌های مکتوب مانند روزنامه، نیاز به کاغذ است که برای تولید آن باید هزاران درخت را قطع و کاغذ تولید کرد. این در حالی است که بسیاری از کشورها شعار حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درخت را سر داده‌اند. سومین چالش رسانه‌های مکتوب، فاصله زمانی آن‌ها از رخدادها است. به طور مثال روزنامه زمانی چاپ می‌شود که ممکن است یک تحلیل یا یک رخداده شرح داده شده در آن اساسا به وقوع نپیوندد و شرایط در لحظه تغییر کند. این چالش در مورد هفته‌نامه‌ها، ماهنامه‌ها، فصل‌نامه‌ها و سال‌نامه‌ها بیشتر صدق می‌کند.
دنیای امروز دنیای اطلاعات و رسانه است و کمتر کسی در دنیا نقش رسانه و شبکه‌های مجازی را انکار می‌کند. سرعت اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های الکترونیک، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بسیار بالا است و به کسری از ثانیه اطلاعات از این سوی کره زمین به آن سوی کره انتقال می‌یابد. ضمن اینکه حجم بسیار زیادی از داده‌ها و اطلاعات در فضای بسیار کوچکی به اندازه بند انگشت دست ذخیره‌سازی می‌شوند و دغدغه خاصی برای حمل آن‌ها وجود ندارد.
اهمیت دیگر رسانه‌های دیجیتالی و شبکه‌های اجتماعی در زندگی بشر خواهان رفاه، آسانی دسترسی در هر شرایطی است. به طور که در هر جا و مکان، می‌توان با یک تلفن همراه هوشمند و دسترسی به اینترنت، رسانه‌های دیجیتال را رصد کرد و از آخرین اخبار و رویدادهای سرتاسر جهان آگاه شد. بسیاری از مردم دنیا امروزه وقت بسیار کمتری برای رسانه‌های مکتوب می‌گذارند. این در حالی است که هر فرد در گوشی هوشمند خود، ده‌ها رسانه دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی بازتا‌ب‌دهنده اخبار در اختیار دارد.
روی دیگر رسانه‌های دیجیتال تاثیرگذاری بر افکار عمومی جوامع است. امروزه موج‌های رسانه‌ای با درج یک خبر توسط رسانه‌های مختلف با هدف تاثیرگذاری بر روند افکار عمومی ایجاد می‌شوند و مشاهده می‌شود که این موج‌های رسانه‌ای منجر به ظهور یا سقوط دولت‌ها، انتخابات و… می‌شوند. نمونه این موج رسانه‌ای که تنها توسط رسانه‌های دیجیتال ایجاد شده را می‌توان در انعکاس اخبار مربوط به شیوع کرونا مشاهده کرد. موج رسانه‌ای ایجاد شده ناشی از انتشار تصاویر و آمارهای ناشی از تلفات این ویروس، باعث ایجاد نگرانی در کل دنیا و درنهایت قرنطینه یک‌سوم افراد کره زمین برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری و کاهش تلفات آن شده است.
اکنون که کسب و کارهای معمول دچار اختلال یا کندی عملکرد هستند، رسانه‌های دیجیتال به معنای واقعی خودی نشان داده‌اند. بسیاری از افراد در قرنطینه تنها اخبار و اطلاعات را از طریق رسانه‌های دیجیتال رصد می‌کنند و در برخی از کشورها، انتشار رسانه‌های چاپی به دلیل احتمال شیوع کرونا موقتا متوقف شده است. در این شرایط تنها منبع کسب اخبار، رسانه‌های دیجیتال هستند و می‌توانند اخبار را بدون کم و کاست در اختیار خوانندگان قرار دهند. در جامعه ایران نیز به تدریج رسانه‌های دیجیتالی جایی برای خود دست و پا می‌کنند و دیر یا زود، جای رسانه‌های چاپی را خواهند گرفت.
سعید خادمی پور –مدیر روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و عضو هیات ریئسه شورای هماهنگی روابط عمومی هرمزگان

  • نویسنده : 1007