نداشتن برنامه برای زمان آزادتان باعث می‌شود، حوصله‌تان سر می‌رود و خود به خود به سمت گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی می‌روید.

به گزارش دلفین، تکنیکی را محققان مطرح کرده اند با عنوان تنظیم ساعت های خاموشی اینترنت. بر اساس این تکنیک شما بازه‌های زمانی را برای اتصال به اینترنت مشخص می کنید و خارج از این بازه‌های زمانی، اینترنت موبایل یا وایرلس خانه را خاموش می‌کنید.

بنابراین همین حالا مشخص کنید که در چه ساعاتی از روز می‌خواهید اینترنت را روشن کنید و پیام‌ها و ایمیل‌های خود را چک کنید و همچنین گشتی در صفحات اجتماعی بزنید. به طور مثال می‌توانید دو بازه ۳۰ دقیقه‌ای را به این کار اختصاص دهید. یک بازه ۳۰ دقیقه‌ای بعد از صرف ناهار و یک بازه ۳۰ دقیقه ای بعد از اتمام کارها.

در خارج از این دو بازه زمانی باید خود را متعهد کنید که اینترنت خود را خاموش کنید. نگران نباشید، هیچ کس ناراحت نمی‌شود که با چند ساعت تاخیر پیامش را جواب دهید. در واقع کار کردن روی اولویت های زندگی‌تان و دستیابی به اهداف‌تان خیلی مهم‌تر از جواب دادن به چند پیام سطحی در تلگرام و اینستاگرام است!

شما باید در زمانی مشخص، دست از کار کردن بر روی پروژه‌ها و کارهایتان بکشید و استراحت کنید. هدف از زمان آزاد و استراحت این است که مغز شما شارژ شود تا بتوانید فردا صبح با حداکثر بازده و تمرکز دوباره مشغول کار شوید. بهترین فعالیت‌هایی که می‌توانید در زمان آزاد خود انجام دهید، فعالیت های ورزشی، هنری، مطالعه کتاب و یا هر فعالیت دیگری است که از انجام دادن آن لذت می‌برید و بعد از انجام دادن آن‌ها احساس می‌کنید از لحاظ ذهنی شارژ شده‌اید. شما باید برنامه‌ای برای زمان آزادتان داشته باشید و بدانید که می‌خواهید چه فعالیت‌هایی را انجام دهید، در غیر این صورت حوصله‌تان سر می‌رود و خود به خود به سمت گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی می‌روید. نداشتن برنامه برای زمان آزادتان باعث می‌شود چندین ساعت را مشغول به وب‌گردی شوید و در تمام سایت‌های خبری سرک بکشید. همان‌طور که توضیح دادیم این‌چنین فعالیت‌های سطحی توانایی مغز شما را برای انجام کار کاهش می‌دهند. این گونه فعالیت‌ها نه تنها مغز شما را شارژ نمی‌کنند بلکه باعث تضعیف قوای تمرکز شما می‌شوند. جای تعجب ندارد که روز بعد با بی‌حوصلگی از خواب بیدار شوید و هیچ تمرکزی در انجام کارهایتان نداشته باشید.

بنابراین همین حالا از خودتان بپرسید که تصمیم دارید از وقت آزاد خود در هنگام عصر به چه نحوی استفاده کنید؟ از خودتان بپرسید از انجام دادن چه کارهایی لذت می‌برید؟ لیستی از این کارها تهیه کنید و عصرهای‌تان را به طور کامل به این کارها اختصاص دهید. همچنین در هنگام انجام این کارها، نسبت به ساعت‌های خاموشی اینترنت متعهد باشید.

این مطلب در شماره سیزدهم نشریه دلفین منتشر شده است.

یادداشت: سیدمهدی هاشمی

  • نویسنده : 1007