نماینده‌ی اسبق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، گفت: منافع جریان‌های سیاسی از منافع مردم اولویت بالاتری پیدا کرده است این در حالی‌است که نماینده مجلس باید با هر تفکر و با هر گرایشی وظیفه خدمت به مردم را دارد و باید مانع از فساد شود.

به گزارش دلفین، این روزها بحث مطالبه‌گری و ارزیابی عملکرد نمایندگان مجلس به سوژه‌ای داغ در میان کاربران فضای مجازی تبدیل شده است. از این رو در گفت‌وگویی اختصاصی با «ابوالقاسم جراره» فعال سیاسی و نماینده‌ی اسبق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع به بحث پرداختیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
ترجیح منافع فرد بر منافع عمومی
جراره ضمن بیان این‌که هر دوره‌ای که از مجلس شورای اسلامی گذشت کفه‌ی منافع افراد نسبت به کفه‌ی منافع مردم سنگین‌تر شد، اضافه کرد: در این روند منافع جریان‌های سیاسی از منافع مردم اولویت بالاتری پیدا کرد این در حالی‌است که نماینده مجلس باید با هر تفکر و با هر گرایشی وظیفه خدمت به مردم را دارد و باید مانع از فساد شود.
وی با اشاره به اینکه منظور از تعارض منافع مجموعه‌ای از شرایط است که موجب می‌شود تصمیمات و اقدامات حرفه‌ای، تحت تأثیر یک منفعت ثانویه قرار گیرد، اضافه کرد: اگر خدمت به مردم در اولویت قرار گیرد دیگر شاهد هیچ دعوایی نخواهیم بود.
لزوم توجه به منفعت مشترک
نماینده‌ی اسبق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی توجه به منفعت مشترک را سبب پایان اختلافات جناحی دانست و گفت: اگر تعارض منافع در انتصابات، سیاست‌ها و موضوعات مختلف شکل گیرد قطعاً در کنار یکدیگر بودن سخت خواهد شد.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال نماینده‌ای می‌گوید مدیری باید در فلان قسمت از سازمانی منصوب شود تا هر کاری را که من می‌گویم، انجام دهد و متوجه شده است که در غیر این صورت از بقیه نمایندگان عقب می‌ماند و این مهره‌چینی‌ها آغاز تعارض است.
خشت اول
جراره به ارزیابی وضعیت کنونی مطالبه‌گری نمایندگان هرمزگان پرداخت و اذعان داشت: متأسفانه طی این روزها شرایط و اوضاع را به‌گونه‌ای که با هدف یکی باشد، نمی‌بینیم.
وی عنوان کرد: اگر نگاه مردم بر اساس اصول و منطق باشد و اجازه ندهند که از فرصت انتخابشان سو استفاده شود، قطعاً نماینده‌ای بر این کرسی می‌نشیند که می‌تواند حق‌جو باشد در غیر این صورت باید منتظر هر اتفاق غیرمنتظره‌ای باشیم که ضرب‌المثل «خشت اول گر نهند معمار کج ، تا ثریا می‌رود دیوار کج» مصداق بارز این وضعیت است.
وی درباره عملکرد کلی مجلس فعلی که با شعار مجلس انقلابی آغاز بکار کرده است، اذعان داشت: قضاوت نمایندگان این دوره زود است و مجلس را باید تجلی رای ۲۹۰ نماینده دید و دور از انصاف است که تنها از چند نماینده‌ی هرمزگان انتظار زیادی داشته باشیم.
حداقل در میان مردم باشید
جراره ضمن اعلام این‌که طی ۶ ماهی که از آغاز فعالیت مجلس جدید گذشته است، شاهد اتفاق خاصی از نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نبوده‌ام، گفت: اما برخی از نمایندگان رویکردهای نظارتی و مطالباتی مطلوبی دارند و بسیار فعال پیگیر مطالبات مردم هستند و همین اندازه که مردم ببینند نمایندگان این رویکرد را دارند و در بین مردم هستند دردهای‌شان التیام می‌یابد.
این فعال سیاسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اشخاصی که مشکلات مردم برای آن‌ها مهم نیست تنها برای رسیدن به منافع سیاسی و پست گرفتن در مجلس حضور پیدا کرده‌اند، اذعان داشت: نمایندگانی امروز در مجلس حضور دارند که احقاق حقوق مردم در اولویت‌شان قرار ندارد و تنها برای پیشبرد اهداف سیاسی خود و هم‌گروه‌هایشان در صحن مجلس حضور می‌یابند.
تعداد نمایندگان استان اندک است
وی در ادامه با اشاره به اینکه تعداد نمایندگان استان اندک است و به همین دلیل حق هرمزگان استیفا نشده است، گفت: نمایندگان باید نظارت صحیحی بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی داشته باشند و اگر مدیری تخلف یا کم‌کاری یا سو استفاده‌ای داشت از بعد نظارتی ورود کنند تا از فساد جلوگیری به عمل آید و مدیر دیگری جرئت تخلف را نداشته باشد.
انتصاب‌های سیاسی و خسران عمومی
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: نماینده می‌تواند برای تعیین استاندار و وزیر، شاخص مشخص کند و سپس باید نسبت به انتصاب‌های وی در استان احترام گذاشت.
جراره این رویکرد را نافی ارزیابی عملکرد مدیران استانی از سوی نمایندگان مجلس ندانست و گفت: با این حال شاهدیم که پس از انتصاب‌های سیاسی نه استاندار، نه نماینده و نه سایرین که دخالت در این انتصاب داشته‌اند، از مشکلات و ضعف عملکرد مدیر تحمیلی دم نمی‌زنند و در نهایت مردم و استان ضربه نهایی را می‌خورند. جراره تشریح کرد: دوره‌های قبل عملکرد مجلس بهتر بود اما با مرور زمان از توان مجلس کاسته شده است و امروز دیگر مجلس در رأس امور نیست.

وی گفت: برخی از وزرا به نمایندگانی که حوزه‌‌ی انتخابی‌شان با شهر محل تولد آقای وزیر یکسان است، کمک می‌کنند و در نهایت چنین می‌شود که حتی اگر وزیری به کشور خیانت هم کند، دیگر در خود نیازی به پاسخ‌گویی نمی‌بیند.
اتاق فکر نمایندگان و مدیران بازنشسته
وی نمایندگان هرمزگان را از بزرگان استان خواند و گفت: امیدواریم این بزرگواران در کنار مدیران بازنشسته اتاق فکری را تشکیل دهند تا با هم‌فکری موضوعات مطرح و مشکلات مردم رفع شود و امیدواریم نمایندگان با همدلی، همراهی، ترجیح منافع مردم بر منافع شخصی بتوانند برای حل مشکلات مردم تلاش کنند.

گفت و گوی اختصاصی : زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷