این روزها اغلب افراد در تنگنا قرار دارند و برای تأمین مخارج اولیه زندگی‌شان مجبورند با سیلی صورت‌شان را سرخ نگه ‌دارند. به همین منظور افزایش مشارکت‌های مردم می‌تواند نقش مؤثری را در بهبود ارتقا سطح فرهنگ جامعه داشته باشد.

به گزارش دلفین، این روزها اغلب افراد در تنگنا قرار دارند و برای تأمین مخارج اولیه زندگی‌شان مجبورند با سیلی صورت‌شان را سرخ نگه ‌دارند. به همین منظور افزایش مشارکت‌های مردم می‌تواند نقش مؤثری را در بهبود ارتقا سطح فرهنگ جامعه داشته باشد. اگر چه برای ترویج این فرهنگ چهاردهم اسفندماه هر سال را به عنوان روز احسان و نیکوکاری نام گذاری کرده‌اند اما حمایت از فرودستان را نباید تنها به هفته احسان و نیکوکاری موکول کنیم. در آستانه‌ی این روز مبارک گفت‌وگویی صمیمانه‌ای را با « اکبر عباسی» مدیرعامل موسسه خیریه ایتام سیدالشهدا بندرعباس ترتیب دادیم تا سختی‌ها و شیرینی‌های این عرصه را مورد بررسی قرار دهیم.
احسان بدون منت
عباسی با اشاره به روز احسان و نیکوکاری اظهار داشت: هر عمل نیک و پسندیده‌ای را که انسان بدون منت، توقع پاداش و طمع‌ورزی در حق افراد نیازمند انجام دهد، احسان گفته می‌شود و انجام کار خیر و حمایت از مستضعفان به لحاظ مادی و معنوی نیکوکاری به شمار می‌آید.

وی بیان کرد: هم‌اکنون بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ خانواده نیازمند از سراسر استان تحت پوشش خیریه سیدالشهدا بندرعباس هستند و در این راستا با ارائه خدماتی نظیر تهیه و توزیع اقلام خوراکی، وسایل خنک‌کننده، تهیه جهیزیه، برپایی اردوهای زیارتی برای مددجویان، ارائه خدمات بهینه درمانی و… توانستیم تا حدودی به رفع مشکلات شان کمک کنیم. مدیرعامل موسسه خیریه ایتام سیدالشهدا بندرعباس کمک‌رسانی به نیازمندان را مورد تاکید قرار داد و گفت: عده کثیری از خانواده‌های کم برخوردار و بی‌بضاعت به انتظار چنین روز بزرگی یعنی جشن احسان و نیکوکاری نشسته‌اند. عباسی در ادامه یادآور شد: اگر طرح کمک به ایتام، معلولان و نیازمندان سالی دو یا سه مرتبه در هرمزگان به‌صورت هم‌زمان برگزار می‌شد قطعاً شاهد کاهش مشکلات در سطح جامعه خواهیم بود؛ البته تنها بخش کوچکی از نیازهای افراد بی‌بضاعت را چنین طرح‌هایی برطرف می‌کند.
کم اهمیت شدن صدقه و نذورات در هرمزگان
مدیرعامل موسسه خیریه ایتام سیدالشهدا بندرعباس عنوان کرد: احسان و ‌نیکوکاری را باید به‌عنوان یکی از ارکان مهم در جامعه نهادینه کنیم اما متأسفانه اغلب مردم هرمزگان به دلیل دغدغه‌ها و مشکلات زندگی از اهمیت صدقه و نذورات غافل هستند.
وی گفت: میزان مشارکت مردم هرمزگان با توجه به اوضاع‌ اسفناک و نابسامان اقتصادی روندی نزولی را طی کرده است و ما از مردم خواهشمندیم در این راستا همت بیشتری به خرج دهند.
حمایت از نیازمندان منجر به ایجاد تحول در زندگی می شود
وی بیان کرد: البته هنوز افراد بسیاری وجود دارند که با خیرات واژه انسانیت، همدردی و هم نوع دوستی را به معنای واقعی در عمل نشان می‌دهند و ما با مشاهده این اعمال خداپسندانه به‌صورت ناخودآگاه تلنگری در ذهن ما ایجاد می‌شود که نباید نسبت به همنوع خود بی‌تفاوت باشیم. وی عنوان کرد: حمایت‌ها اگرچه اندک باشد در نزد خداوند پاداش چندین برابری دارد و منجر به ایجاد تحول در زندگی ما می‌شود.
کرونا مانع انجام کار خیر نیست
وی خاطرنشان کرد: جشن احسان و نیکوکاری همچون سال‌های گذشته باشکوه‌ برگزار می‌شود و در این راستا تا ۲۲ اسفندماه در محدوده سطح شهر خیمه‌هایی ایجاد می‌شود و مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند هدایا و نذورات نقدی خود را تقدیم کنند و در مؤسسات خیریه هم مردم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی جمع‌آوری کمک‌ها انجام خواهد شد.
مدیرعامل موسسه خیریه ایتام سیدالشهدا بندرعباس گفت: به‌صراحت می‌گویم کرونا هیچ ممانعتی برای کمک‌های خداپسندانه مردم به تهی‌دستان ایجاد نمی‌کند و تقاضای من از مردم این است هوای افرادی را نیز که به علت شیوع کرونا شغل خود را از دست داده‌اند و در تنگنا هستند، داشته باشند.
لزوم نظارت بیشتر بهزیستی بر موسسات خیریه
وی عنوان کرد: سازمان بهزیستی به‌عنوان یکی از متولیان‌ مؤسسات خیریه باید هر چند وقت یک بار بازرسان خود را برای نظارت بر چگونگی عملکرد مؤسسات به مراکز خیریه بفرستد؛ بنابراین بازرسان مکلف‌اند دفاتر مالی-حسابداری این مجموعه‌ها را حسابرسی کنند تا از هرگونه فساد مالی و عدم سوء مدیریت در این مراکز جلوگیری شود.

گزارش اختصاصی: فهمیمه هادی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷