پیشکسوت عرصه‌ی مطبوعات هرمزگان، گفت: متأسفانه در هرمزگان اتفاقات ناگوارتری به وقوع می‌پیوندد اما پوشش خبری مطلوبی صورت نمی‌گیرد و این موضوع نشان‌دهنده بنیان ضعیف رسانه‌های استان است.

به گزارش دلفین، عباس رفیعی سال ها با قدرت قلم خود روزگار گذرانده و یکی از مفاخر عرصه‌ی روزنامه‌نگاری هرمزگان و پژوهشگر و محقق تاریخ استان است که هیچ‌گاه به‌اندازه‌ی ظرفیت‌ها و توانایی‌هایش توفیق نیافت و با بی‌مهری‌های فراوانی در سال‌های اخیر مواجه شده است. به بهانه‌ی فرارسیدن سالروز تولد این چهره‌ی فرهنگی گفت‌وگویی را با وی ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
پایه‌های سست مطبوعات در هرمزگان
«عباس رفیعی» در ابتدای گفت‌وگو در تحلیل شرایط نابسامان امروز مطبوعات استان گریزی به تاریخ شکل‌گیری مطبوعات در هرمزگان زد و اظهار داشت: مطبوعات مدرن استان هرمزگان از سال ۱۳۶۴ با تأسیس روزنامه صبح ساحل بر پایه‌ای نااستوار بنا شد چراکه مطبوعات استان نه‌تنها به‌صورت تخصصی و حرفه‌ای شکل نگرفت بلکه با آزمون‌وخطا همراه بود.
وی عنوان کرد: در سال ۱۳۲۱ هفته‌نامه‌ خاور نخستین‌ نشریه‌ هرمزگان و سپس نشریات دیگری همچون نوید هرمزگان کار مطبوعاتی را در استان آغاز کردند اما صبح ساحل را باید آغاز مطبوعات مدرن خواند اما صد افسوس که ما در عرصه فرهنگی هیچ‌گاه کادرسازی و تربیت نیرو نداشتیم و کار غیراصولی آغاز شد.
سیاسی‌ها به جای متخصصان
رفیعی بیان کرد: متأسفانه در عرصه مطبوعات هرمزگان افراد دل‌سوخته و متخصص ورود پیدا نکردند بلکه اغلب این افراد سیاسی بودند.
رفیعی اذعان داشت: شرط ورود به هر شغلی در وهله نخست اطلاع داشتن نسبت به حیطه مدنظراست و در حرفه مقدس روزنامه‌نگاری ما باید کتاب‌های متعدد را مطالعه و اطلاعات‌مان را به‌روزرسانی کنیم؛ اما متأسفانه این اتفاقات هنوز هم در مطبوعات هرمزگان رخ نمی‌دهد.
از بین بردن فرهنگ مطالبه‌گری
وی خاطرنشان کرد: به‌صراحت می‌توان گفت مسئولانی که بر سرنوشت استان‌مان حکم‌فرما بوده و هستند هیچ‌گاه به رسانه‌ها مجال دخالت را نداده‌اند و با این شرایط مطبوعات هرمزگان ارتقا پیدا نکرده است و ما مردم مطابه‌گری نیستیم.
این پیشکسوت عرصه‌ی مطبوعات ابراز کرد: مشاهده‌ می‌کنیم که صدای کارگر نیشکر هفت‌تپه به گوش رسانه‌های بزرگ دنیا می‌رسد اما متأسفانه در هرمزگان اتفاقات ناگوارتری به وقوع می‌پیوندد اما پوشش خبری مطلوبی صورت نمی‌گیرد و این موضوع نشان‌دهنده بنیان ضعیف رسانه‌های استان است.
شجاعت و شرافت
رفیعی در تشریح خصوصیات یک روزنامه‌نگار بیان داشت: افرادی که به عرصه مقدس مطبوعات و خبرنگاری ورود پیدا می‌کنند باید دو خصیصه شجاعت و شرافت را به همراه داشته باشد در غیر این صورت باید این شغل را کنار بگذارند. وی تصریح کرد: ازآنجایی‌که شغل خبرنگاری مقدس است و ما باید با همت و شجاعت به دنبال احقاق حقوق مردم باشیم، مردم روی حرف ما حساب ویژه باز کردند و به ما احترام خاصی می‌گذارند؛ ما جزء مردم هستیم و نمی‌توانیم نسبت به آن‌ها بی‌خیال باشیم.
درگیر کردن ذهن روزنامه‌نگاران به مسائل مالی
رفیعی اظهار داشت: یک روزنامه‌نگار یا خبرنگار باید تمام فکر و ذهن خود را به نوشتن، تولید فکر و محتوا تمرکز کند و برای نوشتن باید از اندیشه‌ای آزاد برخوردار باشد اما ما برای تأمین خرج زندگی‌مان مجبور به اخذ آگهی بودیم و همین باعث شده بود که به‌صورت صحیح نتوانیم از دولت به‌عنوان قدرت مطلق انتقاد کنیم و به‌هیچ‌وجه تفکیکی بین نیروهای جذب آگهی و نویسندگان در مطبوعات هرمزگان وجود نداشت.
وی گفت: بعد از گذشت سال‌ها به هر رسانه‌ای که ورود پیدا می‌کردم یکی از رسانه‌ها خط قرمزش شهرداری، یکی استانداری و‌ دیگری نیروی انتظامی بود. ما طی جلسات متعددی با همکاران‌ تصمیم به راه‌اندازی یک کنسرسیوم، تولیدی گرفتیم تا برای تأمین مخارج از حصار دولت جدا شویم اما متأسفانه در این زمینه نتوانستیم به راه‌حل مناسبی دست پیدا کنیم.
نان و نوا برای خواص
وی گفت: بسیاری از اهالی رسانه از طریق دولت به نان و نوایی رسیدند‌ و به ما گفتند سری که درد نمی‌کند، دستمال نبندید و پذیرفتند که قادر به ایستادگی نیستند و بدون تعارف چاپلوس شدند.
نبود زیرساخت‌های مطبوعات در هرمزگان
پژوهشگر و محقق هرمزگانی بیان داشت: استان هرمزگان با تمام ظرفیت‌های فراوان در حوزه‌های مختلف، از نبود زیرساخت در حوزه مطبوعات رنج می‌برد این در حالی است که روزنامه‌نگاران در استان‌های هم‌جوار با انتقاد سازنده از دولت و مسئولان رسالت خویش را انجام می‌دهند و اختلافات‌شان بسیار کمتر است.
وی ابراز کرد: این تفاوت‌ها به پیشینه تاریخی و سطح سواد رسانه‌ای در هرمزگان بازمی‌گردد.
اقتصاد مطبوعات با تولید محتوای جذاب گسترش می‌یابد

از وی در رابطه با این گزاره که «رسانه یک بنگاه اقتصادی است» پرسیدیم که رفیعی یادآور شد: غلام‌حسین صالح یار بنیان‌گذار واحد مرکزی خبر و شخصیت برجسته در تاریخ روزنامه‌نگاری ایران می‌گفت رسانه‌ها به‌عنوان بنگاه اقتصادی تلقی می‌شوند و ما برای اینکه چرخ اقتصاد مطبوعات بچرخد باید مطالب خوب و تولید محتوا داشته باشیم تا بتوانیم خوانندگان را مجذوب کنیم و از این طریق آگهی و پول به سمت ما سرازیر می‌شود اما افرادی در هرمزگان این موضوع را بد درک کرده‌اند.
وی بیان داشت: در مطبوعات هرمزگان بسیاری از رسانه‌ها بولتن ادارات دولتی یا گیرندگان زوری آگهی هستند و فراموش کرده‌اند که در عرصه رسانه قانون جنگل حکم‌فرما نیست.
چنددستگی بین رسانه‌ای‌های هرمزگان
این پیشکسوت عرصه‌ی مطبوعات در آسیب‌شناسی جریان امروز مطبوعات هرمزگان بیان داشت: اهالی مطبوعات امروز به‌جای آنکه با همبستگی درصدد رفع مشکلات مربوط به رسانه باشند با زیرآب زنی و شکایت از هم‌صنفان کارشان را پیش می‌برند و در عوض بزرگی کردن با تصمیمات عجولانه اقدام به شکایت از اهالی رسانه کرده‌اند که این رویکرد بسیار آسیب‌زاست. وی در پایان عنوان کرد: تا زمانی که افراد کینه‌توز در عرصه مطبوعات هرمزگان مشغول به فعالیت هستند نمی‌توان به ارتقا سواد رسانه در مطبوعات استان امیدوار بود، چراکه این‌گونه افراد در امور سنگ‌اندازی می‌کنند و سد راه اهداف والای رسانه می‌شوند.

گفت و گوی اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷