مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی هرمزگان حرکت در مسیر منافع مردم و سازمان متبوع و لزوم اتخاذ نگاه بلند مدت را راهکاری برای فائق آمدن بر چالش های حوزه روابط عمومی خواند.

تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و روزبه‌روز با سرعت بالایی به جلو پیش می‌رود. این پیشرفت و پیش‌روی باعث شده روابط عمومی و صنعت گسترده آن هم متاثر شده و تغییرات زیادی به خود ببیند.
روابط عمومی به عنوان قلب تپنده سازمان و مغز متفکر در انجام اقدامات کلیدی و استراتژیک توسط مدیران به کار گرفته شود. این در حالی است که بیشتر مدیران در انجام اقدامات کلیدی سازمان از مشاوره های روابط عمومی دوری می کنند و شفافیت لازم را ندارند.
روابط عمومی را می توان یک سازمان یا پدیده ای اجتماعی و جامعه شناختی دانست که اقتدارگرایی لازمه روابط عمومی حرفه ای است، به عقیده بسیاری از صاحب نظران روابط عمومی باید در خدمت جامعه باشد نه مدیریت تا بنواند ارتباط عمیقی با لایه های زیرین برقرار کند.
از آن‌جایی که روابط عمومی عمری کمتر از۶۰ سال در کشور دارد در دوران کودکی خود بسر می برد و با چالش هایی مواجه است از جمله عدم خودباوری مدیران روابط عمومی در برقراری ارتباطات ومراودات کاری.
روابط عمومی باید حافظ منافع مردم و از سویی سازمانش باشد نه اینکه در خدمت مدیریت ارشد سازمان ها و خواسته ها و تمایلات آنها باشد تا بتواند حافط منافع و حقوق مردم بوده تا در مواقع حساس بدور از جانبداری ها و یکسونگری بتواند از برای مردم وبا مردم باشد و حرفهای انان را از نزدیک بشوند و پاسخی قانع کننده بدهد.
از طرفی هم روابط عمومی باید امین مدیریت کلان سازمان باشد نه اینکه صرفاً نقشی تشریفاتی و کلیشه ای در چارت سازمانی داشته باشد که متاسفانه امروزه بنا به دلایل متعدد می بینیم که این مهم نمود کمتری داشته و انچه که بیش از همه خودرا نشان می دهد دوری از مردم و مخاطبان است تا جایی که مدیران روابط عمومی دیواری به دور خود کشیده و از نزدیکی به مردم و پاسخگویی به مطالبات و خواسته های به حق آنان اجتناب می کنند.
خلاقیت و نوآوری که حرف اول فعالیت های روابط عمومی موفق است، هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را پیدا کند، به عنوان یکی دیگر از چالش های پیش روی روابط عمومی هاست که نیازمند برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلندمدتی است که نیازمند تغییر جدی نگاه مدیران ارشد دستگاهها به مقوله روابط عمومی و برقراری ارتباط با مخاطبان و مردم است .
انچه که این روزها گوی سبقت را از سایرمجاری ارتباطی ربوده فضای مجازی است که به صورت فرد رسانه در کمتر از ثانیه به دنبال اطلاع رسانی و ارایه داده ها به مخاطبان است که باید از این فضا حداکثر استفاده را برای معرفی دستگاه اجرایی و خدماتی که مورد توجه و نیاز مردم است استفاده کرد.
در واقع گسترش ابزارهای ارتباطی، توسعه فراگیر شبکه های اجتماعی در جوامع این نکته را به ما یاد آوری می کند که حوزه روابط عمومی صرفاً یک فرایند اجرایی نیست، بلکه رسالت مهم و تاثیر گذاری است که باید مور توجه قرار داده شود. باید نگاه بلندمدت به فعالیت های ارتباطی سازمان داشته باشیم و به سه موضوع مهم برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی توجه ویژه شود. در واقع واحد روابط عمومی در سازمانها ابتدا در مورد برنامه ریزی اهداف و سپس اجرا و ارزیابی عملکردها نقش خود را ایفا می کنند.
از سوی دیگر ما با چالش آموزش در حوزه روابط عمومی مواجه هستیم. اینکه دانش آموختگان ما دردانشگاه ها تا چه حد مهارت اجرایی و عملی کار ارتباطی و عملی را می آموزند مساله مهمی است که باید نظام آموزشی برای تقویت جایگاه سازمان و روابط عمومی به آن نوجه کند.از سویی افزایش مهارت و دانش روز روابط عمومی برای کارگزاران و شاغلان و حتی مدیران روابط عمومی اهمیت بسزایی دارد. لذا برای رفع موانع موجود بر سر راه فعالیت روابط عمومی های کشور باید به انجمن های تخصصی و تشکل های مردم نهادی که با عشق و علاق در این راه فعالیت می کنند بها داده شود و سازمانها از مشاوره این نهادها در انجام امور جاری خود استفاده کنند و قدم در مسیرتوسعه بگذارند تا به روزمرگی دچار نشوند.
یکی از مشکلات اساسی روابط عمومی روزمرگی و درگیری با کارهای عادی و جاری است. این امر باعث می شود روابط عمومی از برنامه ریزی های کلان و استراتژیک غافل شود.به نظر می رسد این مهم از اصول اساسی وزیربنایی در یک اداره روابط عمومی است که از روزمرگی ها دوری کرده وبه سمت وسوی خلق صحنه های فعال و مطابق با نیاز روز جامعه حرکت نماید .به امید روزی که روابط عمومی به مفهوم هنر هشتمی آن از سوی همگان درک شود. با یک نگاه کارشناسی و حرفه‌ای بدان در سازمان‌ها نگریسته گردد و اهمیت و کارایی و اثرگذاری آن در توسعه و پیشرفت سازمانی به یک باور تبدیل شود.

فروغ مسلم زاده-مدیرروابط عمومی اداره کل منابع طبیعی هرمزگان