هفته‌ی گذشته گروهی از افراد در وضعیت قرمز کرونایی از هرمزگان راهی تهران شدند و علی‌رغم اعلام منع برگزاری جلسات از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، با محمود احمدی‌نژاد دیدار کردند.

به گزارش دلفین، هفته‌ی گذشته گروهی از افراد در وضعیت قرمز کرونایی از هرمزگان راهی تهران شدند و علی‌رغم اعلام منع برگزاری جلسات از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، با محمود احمدی‌نژاد دیدار کردند. بنا بر تبلیغات صفحات هواداری وی و مطلب درج شده در سایت دولت بهار، این‌گونه برمی‌آید که احمدی‌نژاد بار دیگر با سخنان آتشین و عوام‌فریبانه در مقابل گروه طرفداران هرمزگانی خود و در قامت اپوزیسیون ظاهر شده و تمام ساختارهای حکومتی و همچنین عملکرد دولت را به باد انتقاد گرفته است.

بنا بر اطلاعات منتشرشده در سایت دولت بهار، حامیان هرمزگانی احمدی‌نژاد در این دیدار گزارش‌های خود از وضعیت موجود و مشکلات مردم استان را به گوش رئیس‌جمهور سابق رسانده‌اند و شرایط سخت پیش روی ملت ایران را نتیجه ناکارآمدی‌های مدیران کشور اعلام کرده‌اند و به‌عنوان یک مطالبه عمومی مصرانه از وی خواسته‌اند تا برای کمک به حل مشکلات کشور و مردم و نجات ایران از شرایط بغرنج کنونی، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد.
انتقاد از چینی‌ها، حمایت از قشمی‌ها
احمدی‌نژاد نیز در این دیدار بنابر ویدئویی که در آپارات قرار گرفته و البته قسمت های عمده ای از آن قابلیت انتشار در رسانه های رسمی ندارد، با پیش کشیدن شبهات در رابطه با قرارداد همکاری بین ایران و چین، بیان داشت: جزیره قشم باید در دست ایرانی‌ها و به‌ویژه مردم جزیره قرار گیرد و نیازی نیست برای سرمایه‌گذاری ناچیز در این جزایر این‌چنین در مقابل بیگانگان سر خم کنیم و امتیازات بزرگ دهیم.
وی ادامه داد: هرمز، هنگام، قشم، لارک و کیش نباید در دست بیگانگان قرار گیرد و هر کس با مردم نباشد و مقابل مردم قرار گیرد، اسم‌اش بیگانه است و فرقی ندارد که اسم و فامیل‌اش چه باشد.
برخی ایرانی نیستند و «آن وری شده‌اند»
احمدی‌نژاد به‌صورت ضمنی روی افرادی که در این قرارداد سهیم بوده‌اند، برچسب غیر ایرانی زد و تأکید کرد: مگر می‌شود ایرانی بود و به این حد نسبت به ایران بی‌حس بود، در این وضعیت آدم شک می‌کند.
وی بیان داشت: مردم بر دریای ثروت قرار دارند اما باز هم نیازمندند و این یعنی جایی از کار مشکل دارد، به نظر من مشکل کار این است که نهادهای اداره کشور «آن‌ وری» شده‌اند.
تبدیل شدن به اپوزیسیون
با مرور این صحبت‌های کوتاه به نظر می‌رسد که احمدی‌نژاد حسابی فراموش کرده که وی هشت سال اداره کشور را بر عهده داشته است و مشخص نیست چگونه به خود اجازه می‌دهد که در مقابل مردم ایران، به‌ویژه مردم هرمزگان خود را در وضعیت امروز کشور و استان بی‌تقصیر ببیند و نقش منتقد را ایفا کند.
در شرایطی که این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز به‌خوبی در جریان مصالح نظام قرار دارد، با چه مجوز و به پشتوانه‌ی چه قدرتی در شرایط کرونایی جلسات مختلف برگزار می‌کند و قراردادی را که رهبر معظم انقلاب در جریان جزئیات آن قرار دارند و نماینده‌ی ویژه‌ی ایشان بر تمام مفاد و نحوه‌ی اجرای آن نظارت دارد، قراردادی غیرموجه و نشانه‌ی تقدیم کشور به بیگانگان می‌بیند؟
حساب روی قشر آسیب‌پذیر
گروهی از تحلیل گران سیاسی امروز ایران بر این عقیده‌اند که احمدی‌نژاد با سوءاستفاده و البته درس گرفتن از ناآرامی‌های سال‌های ۹۶ و ۹۸ و مشاهده‌ی مطالبات برخی از گروه‌های ناراضی نسبت به معیشت کشور که اغلب این گروه‌ها را نیز اقشار آسیب‌پذیر و کارگران تشکیل می‌دادند، در پی آن است تا با وعده‌های اقتصادی پوپولیستی و بیان مطالب از جایگاه اپوزیسیون، این جریان را با خود همراه و بتواند در انتخابات نقش‌آفرینی کند، درصورتی‌که همچنان بسیاری از شبهات در رابطه با عملکرد سیاسی احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته بی‌جواب مانده است.

از پـوپولیــسم حکـومتــی تا پوپولیسم ضدحکومتی
یکی از وعده‌های احمدی‌نژاد در آغاز به کار ریاست جمهوری «دیده شدن پول نفت بر سر سفره‌های مردم» بود اما در روزگاری که دایره‌ی تحریم‌ها به تنگی امروز نبود و قیمت نفت در بالاترین حد خود قرار داشت، باز هم زیرساخت‌های کشور ارتقا نیافت، مردم به‌صورت کوتاه‌مدت سرگرم شدند و در مقابل بسیاری از اختلاس‌گران توانستند با رانت‌های مختلف خود را برای چپاول کشور در سال‌های بعد مجهز کنند.
احمدی‌نژاد که در دوران ریاست جمهوری رویه‌ی پوپولیسم حکومتی را در پیش گرفته بود امروز به این نتیجه رسیده است که پوپولیسم غیرحکومتی خریدار دارد و بهتر است رنگ عوض کند و در این راه نیز سعی کرده است تا با این روش برای خود محبوبیت و مقبولیت بخرد.
احتـمـال ضعیــف تـائیــد صلاحیت احمدی‌نژاد
بااین‌حال امکان کمی وجود دارد که محمود احمدی‌نژاد بتواند از صافی شورای نگهبان بگذرد و البته باید پرسید؛ فردی که از این صافی عبور نمی‌کند چگونه قرار است که مصلحت نظام را تشخیص دهد؟!
موردی که ظن عدم تائید صلاحیت احمدی‌نژاد را نیز بیشتر تقویت می‌کند، سخنان حداد عادل در حاشیه‌ی همایش سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان است. حداد عادل در این همایش تأکید کرد: «آمدن احمدی‌نژاد را اصلاً به‌عنوان شوک انتخابات در نظر نگیرید؛ یعنی تکلیف روشن است. زیاد تحت تأثیر موضع‌گیری و فضای مجازی و حرف زدن‌ها نباشید. چنین اتفاقی نخواهد افتاد، دفعه قبل هم نیفتاد، حالا که چهار سال هم گذشته و بدتر هم شده است.»
البته این اظهارات از سوی احمدی‌نژاد هم بی‌پاسخ نماند و وی حسابی از خجالت حداد عادل درآمد. وی گفت: «آقایی که این حرف‌ها را زده است در سال ۸۴ هم تا لحظه آخر انتخابات، با کمک دوستانش سنگین‌ترین فشارها را به بنده آوردند تا به نفع کاندیدای موردنظرشان انصراف دهم. در دوره ریاست‌جمهوری نهم هم این‌ها در طول مجلس هفتم، بیشترین ممانعت‌ها، تخریب، فشارها و انواع ترفندها را به کار گرفتند تا مانع از خدمات دولت به مردم شوند»
ایستگاه پایانی
با همه‌ی این تفاسیر به نظر می‌رسد که احمدی‌نژاد حتی اگر برنامه‌ای برای حضور در انتخابات دارد، باید ابتدا در رابطه با به عملکرد خود پاسخ‌گو باشد، سپس نسبت به وضعیت موجود دست به انتقاد بزند و روی سادگی و فراموشی مردم هرمزگان حساب باز کند.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷