هفته هرمزگان در تقویم جای گرفت و برنامه‌های این هفته با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در شرایط ویژه به تبع شیوع ویروس کرونا برگزار شد.

به گزارش دلفین، هفته هرمزگان در تقویم جای گرفت و برنامه‌های این هفته با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در شرایط ویژه به تبع شیوع ویروس کرونا برگزار شد. اگر چه نحوه‌ی اجرا، پوشش دهی و کیفیت برنامه‌ها با انتقادات فراوانی روبه‌رو بود و آن‌گونه که شایسته است، مردم هرمزگان با این هفته همراه نشدند اما آغاز کار را باید به فال نیک گرفت؛ هر چند که با هم‌افزایی و عملکرد حرفه‌ای‌تر می‌شد برنامه‌های بهتری را اجرا کرد. برای بررسی چند وچون برنامه های این هفته به سراغ «مصیب داوری» کارشناس فرهنگی، کارگردان تئاتر، منتقد هنری و تهیه‌کننده برنامه‌های هفته هرمزگان رفتیم و مصاحبه‌ای ترتیب دادیم که قسمت‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

به عنوان پرسش ابتدایی از برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته برای برگزاری هفته هرمزگان برای مخاطبان دلفین بگویید.

در آغاز قرار بود که برنامه‌های فرهنگی-هنری هفته‌ی هرمزگان در قالب جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری در سطح ملی برگزار شود. فراخوان‌های این جشنواره‌ها منتشر شد و بسیاری از هنرمندان استقبال و آثارشان را به این جشنواره‌ها ارسال کردند اما با توجه به شرایطی که بر کشور و استان حاکم شد و با پیک چهارم بیماری کرونا مواجه شدیم برنامه‌های هفته هرمزگان تغییر کرد و به اجبار قسمت عمده‌ی این جشنواره‌ها به زمان مناسب‌تری موکول شد.

پس فرم مدنظر، چیزی که در این هفته دیدیم، نبود!

در این وضعیت ما ناگزیر به تغییر قالب برگزاری برنامه‌های هفته هرمزگان شدیم و با هم‌فکری که با دوستان انجام دادیم تصمیم گرفتیم در یک هفته اجرای برنامه‌ها به‌صورت محدود اما با پخش گسترده باشد. از این رو برنامه‌ها را در یک مکان ثابت و مشخص برگزار کردیم اما از گستره‌ی پخش برنامه را افزایش دادیم تا مخاطبان بیشتری بتوانند از برنامه‌ها استفاده کنند.

به طور متوسط هر روز چند ساعت برنامه تولید کردید؟

ما در هفته هرمزگان روزانه هشت ساعت برنامه زنده داشتیم که از ساعت ۴:۳۰ بعدازظهر تا ۱۲ شب برنامه‌ها ادامه داشت.

حامیان برنامه‌های هفته هرمزگان چه کسانی بودند؟

برنامه‌های هفته هرمزگان زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و دبیر برگزاری برنامه‌های هفته هرمزگان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای دکتر کمالی بود. البته این برنامه‌ها با همکاری ادارات و سازمان‌های خصوصی و همراهی سه تلویزیون اینترنتی شرجی، هرمزگان تی وی و هروتا.

به نظر شما تنوع برنامه‌های هفته هرمزگان خوب بود؟

برنامه روزانه این هفته هرمزگان با قصه‌گویی آغاز می‌شد و تمامی برنامه‌ها قالب بومی داشتند. در برنامه‌ها از هنرمندان هرمزگانی یا هنرمندانی که سال‌هاست در هرمزگان زندگی می‌کنند، استفاده کردیم. برنامه‌ای مختص به کودکان در هفته هرمزگان نیز تهیه و تنظیم ‌شد؛ شامل قصه گویی و اجرای برنامه کودک. هر شب در بخش پایانی برنامه هم در خدمت هنرمندان موسیقی استان بودیم که به‌صورت زنده به اجرای برنامه پرداختند. در کل سعی کردیم تا اقشار و گروه‌های سنی مختلف را جذب کنیم.

گفت‌وگو با پژوهشگران تاریخی هرمزگان نیز یکی از بخش‌های جذاب این برنامه‌ها بود!

از پژوهشگران تاریخی هرمزگان به‌صورت روزانه در برنامه‌ها استفاده ‌شد. گفتگوهایی را با پژوهشگران مناطق مختلف استان به ویژه در حوزه تاریخ شهرستان‌ها انجام دادیم. همچنین گفتگوهایی با پژوهشگران حوزه فرهنگ و آیین‌های هرمزگان صورت پذیرفت و از نویسندگان بومی که در زمینه فرهنگ و آیین این خطه کتاب نوشته‌اند یا مطالعاتی داشته‌اند، دعوت به عمل آمد تا برای مخاطبان صحبت کنند.

فلسفه‌ی حضور برخی از مسئولان دولتی در این برنامه‌ها چه بود؟

در این برنامه با مسئولانی که به صورت مستقیم با معرفی ظرفیت‌های مختلف استان در ارتباط هستند، گفتگوهایی ترتیب دادیم تا توانمندی‌های استان در حوزه‌های مختلف را تشریح کنند. تمرکز اغلب این گفت‌وگوها بر دریا، دریانوردی و تجارت‌های دریایی و تفاوت گذشته و حال تعاملات فرهنگی و اقتصادی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس بود.

چند نفر در برگزاری هفته هرمزگان مشارکت داشتند؟

تعداد عوامل به‌صورت غیرمستقیم و مستقیم ۵۰ نفر بود. ۳۰۰ هنرمند هرمزگانی نیز به‌صورت مستقیم در اجرای این برنامه نقش داشتند.

بدون پرده آیا تلویزیون‌های اینترنتی جوابگوی پخش برنامه‌های هفته هرمزگان بودند؟

با ظرفیت‌های که در رسانه استان ایجاد شده، امسال ما چندین تلویزیون اینترنتی داشتیم که به یاری ما آمدند. به نظر من تلویزیون‌های اینترنتی پاسخگو هستند اما مشکلی که وجود دارد، این است ‌که ما در همه نقاط استان اینترنت مناسب و قابل‌قبول نداریم. پیامک‌های بسیاری از مناطق مختلف هرمزگان به دست ما رسید که مردم بیان می‌داشتند که اینترنت‌شان ضعیف است و نمی‌توانند برنامه‌ها را به‌صورت کامل ببینند چرا که کندی سرعت اینترنت در مناطقی از هرمزگان مشهود است. اما درمجموع با توجه به پیامک‌های که برای برنامه ارسال شد و تعداد مخاطبانی که زنده برنامه را می‌دیدند، باید گفت که راضی بودیم.

آیا برنامه‌ها با کیفیتی که مد نظر داشتید اجرا شد؟

محتوای برنامه، کاملا چیزی که ما انتظار داشتیم، نشد و ضعف‌هایی در برنامه وجود داشت. چراکه امسال اولین سال است که هفته هرمزگان برگزار شد و انتظار می‌رود که در سال‌های آتی این هفته به یک جشن مردمی و استانی تبدیل شود و مردم در محلات و شهرهای خود این هفته را جشن بگیرند. برگزاری امسال برنامه‌های هفته هرمزگان شروعی است برای سال‌های بعد که بتوانیم مطالبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشیم و مردم استان بتوانند در حوزه‌های مختلف مطالبه‌گری کنند. هرمزگان ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد. نخبگان و مخترعان بنامی را در سطح استان داریم. باید ببینم چقدر توانسته‌ایم از تولیدات فرهنگی، هنری و اجتماعی حمایت کنیم. از دید من هفته هرمزگان می‌تواند شروعی باشد برای بالندگی استان در سال‌های آینده.

در فضای مجازی انتقادهایی از دکور برنامه‌تان صورت گرفته بود. پاسخ‌تان به این موضوع چیست؟

به‌شخصه از دکور برنامه دفاع می‌کنم. دکور این برنامه به سه بخش تقسیم شده بود؛ بخش مرکزی با دکور نقشه استان شامل شهرها و خلیج‌فارس و دریایی عمان و دو طرف دکور شامل عکس‌های از فرهنگ و هنر هرمزگان بود. درواقع ما از عکس‌های هنرمندانی که در جشنواره سال گذشته‌ی خلیج‌فارس شرکت کرده بودند در دکور این برنامه استفاده کردیم. در ضمن تندیس‌های به شکل بادگیر نیز نماد هرمزگان است. اما عکسی که در فضای مجازی برای انتقاد به دکور برنامه منتشر شده مربوط به قسمت پایانی برنامه است که ما بخشی از دکور را جمع کرده‌ایم؛ چون برای اجرای کنسرت موسیقی مجبور بودیم بخشی از دکور را جمع کنیم و وسایل موردنیاز اجرا را به صحنه بیاوریم. در آن عکس تندیس‌های دکور و مبلمان جمع آوری شده و آشفتگی در آن صحنه به دلیل چیدمان سازها بود. ما معتقدیم انتقاد خوب است اما باید سازنده باشد. وقتی می‌خواهیم انتقاد کنیم خوب است که خوبی‌ها و بدی‌های برنامه را ببینیم. ما از ضعف‌های برنامه باخبریم چراکه سال‌هاست برنامه‌سازی می‌کنیم اما کاش دوستانی که انتقاد کردند عکس دکور اصلی برنامه را به‌تنهایی منتشر می‌کردند نه با آشفتگی‌های مرحله پایانی برنامه و حضور گروه موسیقی. مسلماً ضعف‌هایی وجود دارد، بااین‌حال بهتر است خدا قوت بگوییم به این جوانان.

در پایان اگر مطلب ناگفته‌ای باقی مانده است، بفرمایید.

در انتها جا دارد از همه کسانی که کمک کردند تا هفته هرمزگان به این نحو برگزار و در تقویم فرهنگی استان ثبت شود سپاسگزاری کنم و امیدوارم بتوانیم در سال‌های آینده نیز شاهد برگزاری بهتر این جشنواره باشیم.

گفت و گوی اختصاصی : اوریا حمیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷