این روزها بازار شایعات، خبرهای غیررسمی و حرف‌وحدیث‌ها درباره‌ی تائید صلاحیت یا رد صلاحیت چهره‌هایی که برای حضور در انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند، داغ است و افراد از هر راهی به دنبال آن هستند که اهلیت خود را اثبات کنند و برای رقابت‌های انتخاباتی یکی از کاندیداها باشند.

به گزارش دلفین، این روزها بازار شایعات، خبرهای غیررسمی و حرف‌وحدیث‌ها درباره‌ی تائید صلاحیت یا رد صلاحیت چهره‌هایی که برای حضور در انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند، داغ است و افراد از هر راهی به دنبال آن هستند که اهلیت خود را اثبات کنند و برای رقابت‌های انتخاباتی یکی از کاندیداها باشند.

این شایعات در رابطه با برخی از اعضای پیشین شوراهای شهر و روستا و چهره‌های خاص، خبرسازتر نیز بوده است و این افراد در بسیاری از موارد رد شدن از فیلترهای تعیین‌شده را برای خود حیثیتی تلقی می‌کنند و حاضر نیستند به این سادگی‌ها عدم احراز صلاحیت‌شان را بپذیرند؛ اما این موضوع تنها مختص هرمزگان نیست و این فرآیند در کل کشور در حال وقوع است.

اگر بخواهیم این سخت‌گیری‌ها یا آسان‌گیری‌ها در تائید صلاحیت افراد را مورد تحلیل قرار دهیم، باید گفت که چنین رویکردی می‌تواند؛ دو نتیجه در پی داشته باشد؛ یکی جلب اعتماد عمومی و افزایش مشارکت و دیگری حذف چهره‌ی شاخص و کاهش مشارکت.

اگر این موضوع را بپذیریم که عموم مردم به‌ویژه هرمزگان‎نشنیان دیگر به کارایی مهره‌های پیشین اعتماد کافی ندارند و ابهامات در عملکرد آنان را موضوعی مبرهن بپندارند، مطمئناً این رد صلاحیت‌ها سبب خواهد شد که اعتماد عمومی به نتیجه‌ی انتخابات افزایش یابد و شاهد ارتقا سطح مشارکت در استان باشیم؛ شرایطی که به نظر می‌رسد دستگاه‌های نظارتی نیز بر اساس چنین رویکردی در حال انجام‌وظیفه هستند.

اما تحلیل دیگری نیز در این وضعیت وجود دارد و آن هم این است که حذف چهره‌های شاخص و ذی‌نفوذان می‌تواند میل بسیاری از افراد برای حضور در پای صندوق را کاهش دهد و به کاهش سطح مشارکت در هرمزگان بیانجامد؛ تحلیلی که چندان هم نباید از کنار آن به‌سادگی عبور کرد.

بااین‌حال شاید بشود حد وسطی را نیز در نظر گرفت و با اغماض در برخی از دلایل رد صلاحیت‌ها، اجازه‌ی حضور بیشتر افراد را برای اعلام نامزدی صادر کرد و ضمن حذف چهره‌های متخلف، تنور انتخابات را نیز از گرمی نینداخت.

بالاخره تصمیمِ تصمیم‌گیران هر چه باشد امیدواریم در روزهای آتی شاهد انتخاباتی سالم، پرشور و با نتیجه‌ای خوش‌یمن برای آینده‌ی ایران و هرمزگان عزیز باشیم و مطمئناً پاسخ به پرسش‌های مطرح‌شده در آن زمان کار بسیار ساده‌ای خواهد بود، چرا که نتیجه‌ی رویکرد امروز در آن برهه کاملاً مشخص شده است.

یادداشت اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷