مدیر مرکز خیریه امیرالمومنین علی‌ابن‌ابی‌طالب، گفت: کودکان و نوزادانی که در جامعه رها می‌شوند یا معضلات اجتماعی باعث می‌شوند که والدین آن‌ها صلاحیت نگهداری از کودک را نداشته باشند، شناسایی و به مرکز منتقل می‌شوند.

به گزارش دلفین، شاید بسیاری از ما تصوری نسبت به زندگی کودکان بی‌پرست و بدسرپرست نداشته باشیم اما رازهای این نوع از زندگی را «صدیقه جعفری» مدیر مرکز خیریه امیرالمومنین علی‌ابن‌ابی‌طالب به خوبی می‌داند. جعفری که در این مرکز نگهداری شبانه‌روزی کودکان بی‌سرپرست، بدسرپرست و ایتام ۶ تا ۱۸ سال پسر فعالیت می‌کند، به تشریح سازوکار این مرکز پرداخت و گفت: مجوز تأسیس این مراکز از سازمان بهزیستی کسب می‌شود و مراکز زیر نظر این سازمان فعالیت می‌کنند که خیریه امیرالمؤمنین نیز از سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: پس از شناسایی کودکان جامعه هدف توسط حکم قضایی و معرفی‌نامه بهزیستی، کودکان در این مراکز پذیرش می‌شوند و بهزیستی بر اساس پروتکل‌هایی که دارد ماهانه یارانه‌ای را به این فرزندان اختصاص می‌دهد که حدود ۲۰ درصد از هزینه‌ها را شامل می‌شود.

بار اصلی بر دوش خیران

جعفری با بیان این که عمده اعتبار و بودجه موردنیاز توسط خیران محقق می‌شود. افزود: مرکز خیریه امیر المومنین به‌صورت هیئت‌امنایی اداره می‌شود و ساختمان آن نیز وقفی است، در حال حاضر یک گروه متخصص شامل مددکار، روانشناس و مربی در این مرکز مشغول به خدمت هستند که همه این افراد از طریق سازمان بهزیستی انتخاب و گزینش شده‌اند.

چه و چرا؟

وی هدف از راه‌اندازی این مرکز را کاهش آسیب عنوان کرد و گفت: کودکان و نوزادانی که در جامعه رها می‌شوند یا معضلات اجتماعی باعث می‌شوند که والدین آن‌ها صلاحیت نگهداری از کودک را نداشته باشند، شناسایی و به مرکز منتقل می‌شوند.

اول روح بعد جسم

جعفری تشریح کرد: با توجه به این‌که این کودکان اکثراً در محیط‌های نامطلوب و خانواده‌های آسیب‌دیده رشد کرده‌اند‌، روانشناس و کارشناس‌های مربوطه در خصوص مشکلات روحی و رفتاری مدام با آن‌ها کار می‌کنند.

وی ادامه داد: سپس به بعد جسمانی این کودکان پرداخته و خدمات پزشکی به آن‌ها داده می‌شود، در ادامه دیگر امکانات رفاهی در اختیارشان قرار می‌گیرد و اگر بازمانده از تحصیل باشند اقدامات لازم برای آموزش آن‌ها انجام می‌پذیرد.

ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی

جعفری گفت: سعی می‌شود این فرزندان در مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام شوند چرا که با توجه به شرایط ویژه‌ای که دارند چه ازنظر روانی و چه ازنظر افت تحصیلی نیاز به توجه و رسیدگی مضاعف دارند که متأسفانه این امر در مدارس دولتی به دلیل تعداد بالای دانش‌آموز امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: خوشبختانه در این راستا مدارس غیرانتفاعی و آموزش‌وپرورش بسیار همکاری و همیاری داشته‌اند که قابل‌تقدیر است؛ به‌طور مثال اکثر مواقع هزینه‌ای برای شهریه دریافت نمی‌کنند، اردوها و هزینه‌ی کتاب نیز رایگان است.

آماده‌سازی برای ورود به جامعه

مدیر مرکز خیریه امیر المومنین علی ابن ابی‌طالب ضمن بیان اینکه این فرزندان در دو گروه ۶ تا ۱۲ و ۱۲ تا ۱۸ سال برای نگهداری و اسکان دسته‌بندی می‌شوند، افزود: برای کودکان بالای ۱۲ سال برنامه‌ها بیشتر به این سمت است که آن‌ها را برای ورود به جامعه آماده کنیم و سعی می‌شود از ۱۲ سالگی آموزش و حرفه‌آموزی آن‌ها را شروع کنیم تا در ۱۸ سالگی بتوانند وارد اجتماع شوند.

وی گفت: بعد از ۱۸ سالگی اگر این کودکان به دانشگاه راه پیدا کنند، خیریه موظف است تا شرایط ورود به دانشگاه مانند اسکان و مایحتاج معیشتی را فراهم کند و بهزیستی نیز برخی هزینه‌ها مانند شهریه دانشگاه‌ها را متقبل می‌شود، اما پیگیری مداوم این فرزندان بر عهده خیریه است.

ورود به بازار کار

جعفری ادامه داد: فرزندانی را هم که به هر دلیلی نخواهند به دانشگاه بروند، به کلاس‌های فنی و حرفه‌ای می‌فرستیم که پسران مان به سمت تعمیرات ماشین، کولرسازی، نسخه‌خوانی داروخانه و… سوق داده می‌شوند، در این مرحله نیز خیرینی که صاحب کسب‌وکار و صنعتی هستند باز فرزندان را با جذب و استخدام یاری می‌کنند.

وی در پایان گفت: در برخی مواقع نیز با رایزنی‌های بهزیستی و خیرین این افراد در مشاغل دیگر جذب می‌شوند، با این حال پس از اشتغال و خروج از مرکز نیز این بازرسی و رسیدگی به‌طور مرتب انجام می‌پذیرد تا مشکلی برای آن‌ها پیش نیاید و دچار آسیب‌های اجتماعی نشوند.

گفت و گوی اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷