بی شک یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های فولادی کشور در سال‌های گذشته شرکت صبا فولاد خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه‌ی تولید بریکت گرم بوده است که توانسته با روی کار آمدن تیم مدیریتی جوان و کاربلد، بارقه‌های امید را در دل صنعت ایران و هرمزگان روشن سازد.

به گزارش دلفین، بی شک یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های فولادی کشور در سال‌های گذشته شرکت صبا فولاد خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه‌ی تولید بریکت گرم بوده است که البته وجود برخی موانع در سنوات پیشین، رسیدن این شرکت به نقطه‌ی اوج را با چالش‌هایی مواجه کرده بود؛ اما در چند ماه اخیر با روی کار آمدن تیم مدیریتی جوان و کاربلد، این شرکت توانسته است به توفیقات بسیاری دست یابد و بارقه‌های امید را در دل صنعت ایران و هرمزگان روشن سازد و امروز ما با شرکتی مواجهیم که هر ایرانی به بالندگی آن می‌بالد.

آغاز توفیقات صبا فولاد

اگر بخواهیم به ظرفیت این شرکت اشاره‌ای داشته باشیم باید گفت که شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس با‏ ظرفیت نهایی ۵٫۴ میلیون تن آهن اسفنجي و ۵٫۴ ميليون تن بیلت و اسلب در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس واقع شده است و یا این ظرفیت می‌تواند در معادلات فولادی کشور و منطقه نقش ویژه‌ای داشته باشد. بااین‌حال استفاده از این ظرفیت‌ها در سال‌های گذشته چندان با توان بالقوه‌ی این مجموعه هم‌خوانی نداشت؛ موضوعی که امروز روی دیگر سکه، یعنی موفقیت صبا فولاد را به ما نشان داده است؛ اما چرا باید امروز صبا فولاد را صنعتی موفق دانست؟

تولید، تولید و تولید

بر اساس آخرین مصاحبه‌ی سعید بزرگی مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس، با انجام موفقیت‌آمیز آزمون تضمین عملکرد و تولید موفق در شرکت صبا فولاد خلیج فارس در فروردین‌ماه این شرکت به ظرفیت اسمی طراحی دست یافت و با ثبت فروردینی طلایی، راه خود را برای دستیابی به ظرفیت اسمی سالانه تولید هموار کرد.

هفت رکورد ویژه در فروردین‌ماه

بزرگی در تشریح هفت رکورد ثبت‌شده در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ در شرکت صبا فولاد خلیج فارس گفت: ثبت چهار رکورد تولید روزانه، ثبت رکورد تولید PGT، ثبت رکورد تولید ماهیانه و درنهایت رکورد بارگیری محصول در کشتی صادراتی همه‌ی هفت رکورد ثبت‌شده در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ است که اتفاقی بزرگ در تاریخ صبا فولاد خلیج فارس به‌حساب می‌آید.

حفظ کیفیت

وی ضمن ابراز خرسندی از انجام موفق آزمون PGT یا همان آزمون تضمین عملکرد با حفظ همه اصول تولید در کنار رعایت ملزومات قانونی و اداری و حفظ توصیه ایمنی و محیط زیستی خاطرنشان کرد: در راستای کسب این موفقیت بزرگ لحظه‌ای کیفیت فدای کمیت نشده و محصول منحصربه‌فرد شرکت صبا فولاد یعنی بریکت گرم با حفظ کیفیت و با کمیت مدنظر PGT به تولید رسید.

سود ۶ برابری

البته این عملکرد بزرگی و تیم همراه وی تنها در میان صنایع هرمزگان بازخورد نداشته است و چندی پیش «اکبر افتخاری» مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری طی یادداشتی که در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرد، مهر تأییدی بر عملکرد بزرگی زد و نوشت: این واحد صنعتی که در سال ۹۶ به بهره‌برداری رسید، با وجود ظرفیت‌های ویژه در کشور و شاید در جنوب غربی آسیا تنها با ۳۵ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کرد؛ اما در سال گذشته با اقدام‌های متعددی که برای افزایش بهره‌وری آن صورت گرفت، ظرفیت تولیدی‌اش به شکل چشمگیری بالا رفت و با ۶ برابر شدن سودآوری بالاترین بازدهی را میان شرکت‌های تابعه صندوق بازنشستگی کشور به نام خود ثبت کرد.

جنگیدن با مشکل تأمین مواد اولیه

یکی دیگر از مشکلاتی که در سال‌های گذشته صبا فولاد خلیج فارس را بسیار آزار داد، موضوع تأمین مواد اولیه بود که نظر می‌رسد «سعید بزرگی» و تیم همراهش این موضوع را نیز حل کرده‌اند. وی چندی پیش در گفت‌وگو با دلفین بیان داشت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات شرکت از ابتدا تاکنون تأمین ‌مواد اولیه برای خط تولید بوده است که البته این مشکل برای اكثريت صنايع فولادي كشور وجود دارد. وی درباره میزان ذخیره‌ی گندله در کارخانه در زمان تحویل به تیم مدیریتی جدید گفت: در هنگام تحویل کارخانه به تیم جدید مدیریتی متأسفانه میزان گندله موجود در انبار کارخانه تقریباً نزدیک به صفر بود اما با اقدامات انجام‌شده ضمن تأمین نیاز روزانه خط تولید، در حال حاضر ميزان موجودی پشتیبان خط تولید به بیش از ۱۲۰ هزار تن رسیده که می‌بایست بر اساس استاندارهای موجود ایران این عدد افزایش یابد تا پایداری خط تولید تضمین شود و هزینه فرصت ازدست‌رفته کاهش یابد.

کاهش توقفات تولید

مدیرعامل صبا فولاد خلیج‌فارس در ادامه اضافه کرد: یکی از اصلی‌ترین نکاتی که ما را در مسیر دست‌یابی به اهداف ترسیم‌شده یاری رساند، کاهش توقفات بسیار زیاد خط تولید و ثبات بخشی به روند تولید بود که این امر با تلاش مدیران جوان صبا فولاد و با پشتیبانی متخصص‌ترین نیروهای کشور در حوزه میدرکس صورت پذیرفت و تقریباً در تمامی توقفات شرکت تا بدین لحظه، از برنامه پیش بوده و در زمانی کوتاه‌تر از پیش‌بینی‌ها فعالیت‌های تعمیراتی به انجام رسیده است.

سخن پایانی

با این تفاسیر به نظر می‌رسد اصل مانع‌زدایی که از ارکان شعار سال و مورد تأکید مقام معظم رهبری است، با روی کار آمدن تیم جوان و کاربلد مدیریتی جدید صبا فولاد خلیج فارس در عمل محقق شده و ازاین‌پس باید شاهد درخشیدن صبا فولاد در آسمان صنعت ایران اسلامی باشیم.

گزارش اختصاصی

  • نویسنده : ۱۰۰۷