فاش شدن پرداخت مالیات بنادر هرمزگان در پایتخت در ماه‌های گذشته واکنش‌های منفی فراوانی را به دنبال داشته است و بارها رسانه ها و افکار عمومی خواستار شفاف‌سازی چرایی بروز این تخلف آشکار شدند که متأسفانه تا امروز ترتیب اثری داده نشده است.

به گزارش دلفین، فاش شدن پرداخت مالیات بنادر هرمزگان در پایتخت در ماه‌های گذشته واکنش‌های منفی فراوانی را به دنبال داشته است و بارها رسانه ها و افکار عمومی خواستار شفاف‌سازی چرایی بروز این تخلف آشکار شدند که متأسفانه تا امروز ترتیب اثری داده نشده است.

فریاد وامصیبتا

موضوع از آن‌جایی آغاز شد که با درز این خبر، «احمد جباری» نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در میزبانی از «محمد راستاد» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور لب به اعتراض گشود و گفت: من مطلبی را شنیدم که در حال بررسی آن هستم که اگر صحت داشته باشد، باید غم دنیا را خورد، مالیات و ارزش‌افزوده بنادر هرمزگان یعنی همین بندرلنگه‌ای که ما در آن هستیم در تهران پرداخت می‌شود، کارگران شهرداری بندرلنگه هفت ماه است که حقوق نگرفته‌اند اما مالیات و ارزش‌افزوده شهرشان در تهران پرداخت می‌شود، وامصیبتا!

تائید امور مالیاتی هرمزگان

البته مطالبی را که به گوش جباری رسانده بودند، خیلی زود از سوی اداره امور مالیاتی هرمزگان تائید شد و منبعی آگاه در گفت‌وگو با دلفین تصریح کرد: سازمان بنادر مالیات‌های مستقیمش را باید در هرمزگان پرداخت کند اما این مالیات در تهران پرداخت شده است.

وی تأکید کرد: پرداخت مالیات بنادر هرمزگان در تهران امری غیرقانونی است و بنا بر ماده ۱۱۰ قانون مالیات‌های مستقيم هر کارگاه و دستگاهی باید در محل فعالیت، مالیات خود را بپردازد و حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی همراه با فهرست هویت شرکا و سهامداران و حسب مورد میزان سهم‌الشراکه یا تعداد سهام و نشانی‌ هر یک از آن‌ها را به اداره امور مالیاتی که محل فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن واقع است، تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت کند.

انتظار از نمایندگان

با این اظهارنظرها و مشخص شدن زوایای مختلف این تخلف آشکار انتظار می‌رفت که نمایندگان استان که بنا بر شنیده‌ها طرح تحقیق و تفحص از این سازمان را نیز امضا کرده‌اند، با جدیت بیشتری به این موضوع بپردازند و نتایج پیگیری‌های خود را نیز به سمع و نظر عموم مردن هرمزگان برسانند. چراکه هرمزگان‌نشنیان با توجه به حضور دو نماینده از پنج نماینده‌شان یعنی آقایان «منصور آرامی» به‌عنوان نایب‌رئیس و «احمد جباری» به‌عنوان دبیر کمیسیون عمران توقع دارند که حداقل در این حوزه که توانی برای چانه‌زنی و احقاق حق مردم استان وجود دارد، با جدیت بیشتری ورود کنند و بیش‌ازپیش بر ابهامات دراین‌باره نیفزایند.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷