دلفین در یادداشتی اختصاصی به چالش های قطعی برق هرمزگان در روزهای اخیر و خسارات ناشی از آن به مردم و صنایع هرمزگان می پردازد.

امسال هم مانند سال‌های گذشته تمرکز شعار سال بر مباحث اقتصادی بود و مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله عالی) سال جدید را «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نامیدند اما در روزهای اخیر قطعی برق سبب شده است تا تحقق این شعار با چالش‌های فراوانی روبه‌رو شود و اقتصاد کشور را دچار مشکل کند.
جدا از خسارتی که به لوازم برقی خانه‌ها وارد می‌شود و مشخص نیست توانیر و بیمه چه میزان از آن را جبران خواهند کرد، در چند روز اخیر شاهد حوادث ناشی از قطعی برق در اقصی نقاط کشور از تصادف به دلیل دید کم و مشکلات چراغ‌های راهنما گرفته تا آسیب به زیرساخت‌های برقی و مخابرات بوده‌ایم؛ که در این میان یکی از آسیب‌های جدی به صنایع هرمزگان، آسیب شدید پست برق فولاد هرمزگان بوده است که از کنار تأثیر مخرب آن نمی‌توان به‌سادگی گذشت.
مدت‌هاست که فرسودگی و مازوت سوزی نیروگاه برق بندرعباس ریه‌های شهر را آلوده کرده است و روا نیست که عدم تأمین برق موردنیاز استان نیز به این چالش اضافه شود؛ چراکه تا پیش‌ ازاین ایجاد توسعه‌ی اقتصادی و رونق تولید را بهانه‌ای برای التیام دردهای زیست‌محیطی خود می‌دیدیم اما قطعی‌های مکرر برق مطمئناً روند تولید را با مخاطره روبه‌رو خواهد کرد.
هرچند که «فریدون همتی» استاندار هرمزگان در تازه‌ترین اقدام خبر از افزایش سه هزار و ۹۷۲ مگاواتی برق استان داده است، باید دید این روند صعودی و توسعه تا چه اندازه می‌تواند مشکلات تأمین برق و خاموشی‌های چندساعته در استان را مرتفع سازد.
با همه‌ی این تفاسیر بدون ایجاد و حفظ زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی برای هموار شدن فرآیند تولید، نمی‌توان توقع جهش و ایجاد رونق در صنعت کشور داشت و ضروری است تا کارشناسان اقتصادی برآوردهای خود را از تبعات چنین اتفاقاتی در اختیار تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان قرار دهند.

یادداشت اختصاصی: زهرا شاکرمی

  • نویسنده : 1008