مرکز نگهداری از معلولان حبیب بن مظاهر بندرعباس در سال 1369 تأسیس و به مدت سه سال به‌صورت دولتی اداره ‌شد اما پس ‌از آن به‌صورت هیئت‌امنایی درآمد که بار تأمین هزینه‌های بالای اداره كردن آن بر عهده خیران قرار گرفت.

به گزارش دلفین، مرکز نگهداری از معلولان حبیب بن مظاهر بندرعباس در سال ۱۳۶۹ تأسیس و به مدت سه سال به‌صورت دولتی اداره ‌شد اما پس ‌از آن به‌صورت هیئت‌امنایی درآمد که بار تأمین هزینه‌های بالای اداره كردن آن بر عهده خیران قرار گرفت. این مرکز که در محله‌ی آیت الله غفاری شهر بندرعباس واقع شده است، ظرفیت نگهداری ۱۵۰ معلول در دو گروه دختران و پسران را دارد كه تمامی خدمات مراقبتی و توان‌بخشی به آن‌ها ارائه می‌شود. ناگفته نماند از گروه‌های سنی شیرخوار تا سالمند در این مراکز به‌صورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شود که اغلب معلولان ذهنی و ‌جسمی مستقر در این مرکز به بیماری‌های خاص نظیر کم‌خونی، تالاسمی، انواع سرطان‌ها، هپاتیت، اوتیسم و… دچار هستند.

برای بررسی وضعیت سلامت و مشکلات این معلولان گفت‌وگویی را با «نجمه شرفی» مدیر مرکز نگهداری از معلولان ذهنی حبیب ابن مظاهر و عضو هیئت‌امنا این مرکز ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.

میزان یارانه‌های دولتی

شرفی با بیان این که هرسال مبلغ یارانه‌های اختصاصی به معلولان متفاوت است، افزود: تا به امروز مبلغ یارانه برای مددجویان عادی یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و مددجویانی با معلولیت‌های شدید و دارای بیماری خاص و همچنین معلولان مجهول‌الهویه یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بوده است و البته ما در این مرکز از اتباع بیگانه هم نگهداری می‌کنیم که فقط دو نفر آن‌ها کارت سبز دارند.

تاثیر شیوع ویروس کرونا

شرفی بیان کرد: متأسفانه با شیوع ویروس کرونا و وضعیت اقتصادی نابسامان در بطن جامعه مشکلاتی وجود دارد که شامل هزینه سنگین داروها، هزینه‌های درمان، مواد شوینده، مواد ضدعفونی، تهیه ملحفه، ماسک، پوشینه، خوراک و… برای مددجویانمان مواجه هستیم و این مبلغ از یارانه در مقابل هزینه‌های سنگین مددجویان بسیار اندک است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر کمک‌های خیران از نصف هم کمتر شده است و مردم دیگر همانند گذشته توان حمایت از معلولان را ندارند.

حقوق کارکنان با دولت نیست

مدیر مرکز حبیب ابن مظاهر گفت: حدود ۱۰۰ نفر نیروی کار و ۱۱ نفر نیرو در بخش اداری به‌طور مستقیم در مرکز نگهداری از معلولان حبیب بن مظاهر مشغول به فعالیت هستند و تمام حقوق کارکنان از طریق حمایت‌های مردم به‌حساب این موسسه واریز می‌شود و با توجه به اینکه کارکنان با هیئت‌امنا قرارداد دارند به همین دلیل حقوق و مزایای کارکنان با دولت نیست.

بدهی میلیاردی به تامین اجتماعی

از شرفی در رابطه با مهم‌ترین مشکلات این روزهای این مرکز پرسیدیم که وی اذعان داشت: آبسرد کن بخش معلولان پسر حدود ۲۰ روز خراب‌شده بود که با رایزنی‌های فراوان، یکی از خیران به ما کمک کرد، در ضمن سیستم برق مجموعه نیز مشکل دارد و با بدهی‌های سنگین آب و برق و تعویق در پرداخت حقوق کارکنان مواجهیم.

وی ادامه داد: همچنین نزدیک به دو میلیارد تومان بدهی به تأمین اجتماعی داریم و این هزینه جدا از هزینه‌های جاری مانند مواد غذایی، تجهیزاتی مورد نیاز و لوازم تأسیساتی است.

مشکل در تهیه شیر خشک

شرفی عنوان کرد: حدود ۱۳ نوزاد شیرخوار در این مرکز نگهداری می‌شود که بیشتر اوقات ما برای تهیه شیر خشک بچه‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

هزینه‌های درمان اتباع بیگانه دو برابر است

مدیر مرکز نگهداری از معلولان ذهنی حبیب بن مظاهر اضافه کرد: در این مرکز از کودکان اتباع بیگانه هم نگهداری می‌کنیم و متأسفانه زمانی که این کودکان بیمار می‌شوند و ما برای درمان آن‌ها به بیمارستان مراجعه می‌کنیم به دلیل ملیت این کودکان ما باید دو برابر هزینه‌های درمان را پرداخت کنیم.

وی گفت: این کودکان اغلب اتباع کشور افغانستان هستند اما در حال حاضر در مراکز ما نگهداری می‌شوند و تعدادی از این معلولان مجهول‌الهویه هستند و از طریق دستگاه قضایی به مراکز ما ارجاع داده شده اند که وظیفه داریم از آنان نیز مراقبت کنیم.

اجازه ملاقات استاندار را به من ندادند

شرفی ابراز کرد: طی ۳۴ سال گذشته خیران کمک‌های شایانی به مرکز کرده‌اند و کمک‌های بلاعوض دولت فقط در حد یارانه به معلولان جسمی و ذهنی است.

وی بیان داشت: برای حل مشکلات این مرکز به استانداری مراجعه کردم اما متأسفانه اجازه ملاقات با استاندار را به من ندادند.

وی بیان داشت: اغلب مسئولان هنوز یک بار هم به این مراکز مراجعه نکرده‌اند تا از نزدیک شاهد مشکلات مددجویان ما باشند؛ این در حالی است که می توانست با یک تماس تلفنی از سمت استاندار بسیاری از مشکلات مددجویانمان مرتفع ‌شود.

دست رد شرکت برق بر سینه معلولان

عضو هیئت‌امنا مرکز حبیب ابن مظاهر ضمن ابراز اظهار تأسف، به بیان برخوردی نامناسب از سوی مدیران دولتی پرداخت و عنوان کرد: از طرف معاون استاندار به مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان نامه زدیم و بعد از کلی انتظار پشت در‌های بسته به دیدار مدیرعامل شرکت رفتم و به ایشان گفتم که تابلوی برق ما خراب است و همکاران شما اعلام کرده‌اند که هرلحظه امکان انفجار وجود دارد، فیوض و کابل‌ها براثر گرما آب‌ شده و تقسیم برق درست انجام‌نشده است.

وی ادامه داد: پس از شرح وضعیت از مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان درخواست کردم که به این مرکز بیایند و برای حل مشکلات با ما همکاری داشته باشند که ایشان اعلام کردند که این شرکت دولتی است و برای کار خیر هزینه‌ای مشخص نشده و اگر هم من بخواهیم در این مساله مشارکت کنم، مسئولان بالادستی به من اعتراض خواهند کرد.

وی بیان داشت: تمام صحبت‌های مطرح شده را به دکتر رئوفی معاون استاندار و یکی از نزدیکان دکتر مرادی نماینده مجلس انتقال دادم؛ اما متأسفانه آن‌ها نیز از ما حمایت نکردند.

مدیر مرکز نگهداری حبیب بن مظاهر با بیان این که هزینه وسایل مورد نیاز بر اساس پیش‌فاکتور ۶۰ میلیون تومان برآورد شده است، اذعان داشت: مایی که برای مددجویان هزینه پوشاک، خوراک و درمان نداریم، چگونه می‌توانیم ۶۰ میلیون تومان برای خرید تجهیزات این مرکز پرداخت کنیم؟

آرامش نسبی را برای مددجویان فراهم کنید

وی عنوان کرد: دیگر وقت حمایت مسئولان فرا رسیده و آن‌ها باید پای‌کار باشند. کودکان معلول جسمی و ذهنی زندگی نباتی دارند، دولت و مردم باید دست در دست هم دهند و آرامش نسبی برای مددجویان فراهم کنند.

شرفی اضافه کرد: ما به دلیل کمبود بودجه هیچ‌گاه نتوانستیم آن‌طور که بایدوشاید این مجموعه را به مردم بشناسانیم و همین موضوع هم سبب شده تا در تامین مخارج با مشکلات عدیده‌ای برخورد کنیم.

معلولان زندانیان ابدی بی‌گناه

وی در پایان افزود: اکثر اوقات افراد سالم باید از این مراکز بازدید کنند تا شاید تلنگری در ذهنشان ایجاد شود و در همه حال برای داشتن جسم و ذهن سالم شکرگزار خداوند باشند و دوم اینکه آن‌ها باید برای لحظه‌ای خودشان را جای معلولان جسمی و ذهنی قرار دهند و بدانند که معلولان جسمی و ذهنی زندانیان ابدی بی‌گناه هستند، هم‌اکنون آن‌ها به ما نیاز دارند، اگر مسلمان واقعی باشیم به‌طورقطع در دنیا و آخرت آن‌ها از ما دستگیری و شفاعت خواهند کرد.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷