یکی از اماکنی که در کنترل یا شیوع ویروس کرونا تأثیر فراوانی دارد، پایانه‌های مسافربری است. مسافران با سوارشدن بر اتوبوس‌ها برای ساعت‌ها در محیطی سربسته قرار می‌گیرند و چنان‌چه پروتکل‌های بهداشتی در اتوبوس‌ها رعایت نشود و نظارت سفت‌وسختی صورت نپذیرد، می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد.

به گزارش دلفین، یکی از اماکنی که در کنترل یا شیوع ویروس کرونا تأثیر فراوانی دارد، پایانه‌های مسافربری است. مسافران با سوارشدن بر اتوبوس‌ها برای ساعت‌ها در محیطی سربسته قرار می‌گیرند و چنان‌چه پروتکل‌های بهداشتی در اتوبوس‌ها رعایت نشود و نظارت سفت‌وسختی صورت نپذیرد، می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد.

به‌تازگی نیز گزارش‌های مردمی متعددی از وضعیت نابسامان بهداشتی در اتوبوس‌های شهر بندرعباس به تحریریه‌ی نشریه دلفین ارسال شده است و شهروندان به‌شدت از مدیریت پایانه‌ی شهر بندرعباس ابراز نارضایتی دارند.

هیچ‌کس ماسک نمی‌زند

«پوریا» از شهروندان بندرعباسی است که در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی شرکت گل گهر در سیرجان مشغول به کار است و به همین دلیل مجبور است هر هفته از اتوبوس برای جابجایی استفاده کند. وی در رابطه با رعایت پروتکل‌ها در پایانه‌ی مسافربری بندرعباس به دلفین گفت: رانندگان و سایر عوامل اتوبوس اصلاً به ماسک اعتقاد ندارند و اعتراض شهروندان هم راه به جایی نمی‌برد.

عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت که تنها ۳۰ درصد مسافران از ماسک استفاده می‌کنند و این در حالی است که مسافران تمام صندلی‌ها را پر می‌کنند و هیچ فاصله‌گذاری همانند طرحی که در هواپیماها اجرا می‌شود، در کار نیست.

نظارتی وجود ندارد

این شهروند بندرعباسی ضمن گلایه از دیر حرکت کردن اتوبوس‌ها در بندرعباس و حرکت غیرقانونی رانندگان برای پر شدن صندلی‌ها، ادامه داد: برای مثال در هفته قبل ساعت ۱۸ روز جمعه بلیت تهیه کردم اما ۱۸:۴۵ دقیقه اتوبوس از در پایانه خارج شد و ساعت ۲۰ به میدان بابا غلام رسیدیم و هر چه به راننده التماس کردیم که چند پنجره را باز کند که از این امر امتناع ورزید و مسافران را به تمسخر گرفت؛ البته این موضوع محدود به این سفر نبود و همواره ما با این مشکل روبه‌رو هستیم چراکه پایانه مسافربری بندرعباس مدیر دلسوزی ندارد و اصلاً موارد بهداشتی برای آنان در اولویت نیست.

وی در پایان خواستار انعکاس این مشکل به مسئولان شد و افزود: جان هرمزگان نشینان در خطر جدی قرار دارد و واقعاً نگران خانواده‌هایمان هستیم، مسئولان نظارت بر پایانه مسافربری را فراموش کرده‌اند و دود آن به چشم همه‌ی مردم خواهد رفت.

نظارت وظیفه مدیران پایانه است

ازاین‌رو به سراغ «فاطمه نوروزیان» مدیر روابط عمومی و سخن‌گوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان رفتیم. نوروزیان در خصوص نظارت بر رعایت پروتکل‌ها‌ی بهداشتی در ناوگان حمل‌ونقل شهری بندرعباس گفت: کنترل و نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سیستم ناوگان حمل‌ونقل عمومی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی نیست و مدیران پایانه مسافربری باید بر این موضوعات نظارت کنند.

وی افزود: وظایف نظارتی جهت رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی به خود ارگان‌ها سپرده شده، به طور مثال تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها زیرمجموعه شهرداری و تندروها نیز زیرمجموعه اداره بنادر است و مدیران این سازمان‌ها باید پاسخگو باشند و بر موارد نقض پروتکل‌ها نظارت کنند.

مردم شکایت کنند، ورود می‌کنیم

نوروزیان ادامه داد: اگر مردم شکایتی داشته باشند دانشگاه علوم پزشکی به موضوع ورود می‌کند و متخلفان تذکر دریافت می‌کنند.

وی‌ گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی است و مسئولیت اجتماعی هر شخص حکم می‌کند هرکجا عدم رعایت پروتکل‌ها مشاهده شد به متخلفان تذکر دهد.

فاصله اجتماعی باید رعایت شود

سخن‌گوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تأکید کرد: فاصله‌ی اجتماعی باید حتماً رعایت شود، برای تهویه هوا در وسایل نقلیه مختلف مثل اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها باید یک پنجره باز باشد تا ورود و خروج هوا صورت گیرد.

نوروزیان گفت: حتماً باید همه‌ی مسافران از ماسک استفاده کنند و سرویس ادارات و شرکت‌های خصوصی که از شهر دور هستند نیز لازم است مدتی که در سرویس می‌مانند پروتکل‌ها را به‌درستی رعایت کنند.

سخن گوی دانشگاه علوم پزشکی با تأکید بر این‌که آموزش‌های لازم جهت رعایت پروتکل‌ها بهداشتی به سامانه حمل نقل داده شده است، گفت: تذکرات لازم و بازدیدهای تصادفی نیز از سوی دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد.

وی در پایان هشدار داد: در یک وسیله‌ی نقلیه اگر شخصی مبتلا به کرونا باشد و از ماسک استفاده نکند، در عرض یک ساعت بیماری به تمام افراد اطرافش منتقل می‌شود و این موضوع تبعات سنگینی دارد.

سخن پایانی

با این تفاسیر و وضعیت نابسامان موجود باید اتوبوس‌های بندرعباس را اتوبوس مرگ نامید چراکه تمام زحمات کادر درمان و رعایت کنندگان پروتکل‌های بهداشتی را بر باد می‌دهد و دود مدیریت ناصحیح در این بخش به چشم تمام آحاد اجتماعی خواهد رفت. در این وضعیت می‌طلبد تا دستگاه‌های نظارت‌کننده به این موضوع ورود و از تشدید فاجعه‌ی کرونا در هرمزگان پیشگیری کنند.

گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷