مقرراتی که قانون‌گذار در مورد ماده ۱۰۰شهرداری وضع کرده از مقررات آمره است و توافق برخلاف آن ممکن نیست و به علت مغایرت با نظم عمومی باطل است و شهرداری ملزم به رعایت مفاد آن خواهد بود.

به گزازش دلفین، مقرراتی که قانون‌گذار در مورد ماده ۱۰۰شهرداری وضع کرده از مقررات آمره است و توافق برخلاف آن ممکن نیست و به علت مغایرت با نظم عمومی باطل است و شهرداری ملزم به رعایت مفاد آن خواهد بود.

اگر رای کمیسیون مبنی برجریمه باشد و مالک آن را پرداخت نکند در این صورت شهرداری می تواند طبق تبصره‌های ۲و ۳ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری پرونده را برای صدور رای تخریب به کمیسیون مربوطه ارسال کند؛ بنابراین زمانی که رای تخریب صادر شد شهرداری ملزم است که تخریب را اجرا کند.

نکته مهم این است که اگر ساختمان برخلاف اصول شهرسازی ساخته شود و عدم رعایت اصول ثلاثه (فنی، بهداشتی، شهرسازی) به حدی باشد که با جریمه قابل اغماض نباشد یا به بافت شهر لطمه ای وارد کند در این صورت کمیسیون ماده ۱۰۰می‌تواند رای به تخریب دهد و این کمیسون تابع درخواست شهرداری نیست.

در هنگام تخریب می بایست از دادستان کسب اجازه کرد و به دلیل رعایت اصل حرمت مال افراد و جلوگیری از هتک حرمت حریم اشخاص لازم است که در این مورد انجام گیرد.

اگر مالک طی مهلت مقرر اقدام به تخریب بنا نکند شهرداری می‌تواند راسا اقدام و هزینه تخریب را از مالک دریافت کند چرا که تخریب وظیفه و تعهد مالک و هزینه برعهده اوست.

قابل ذکر است که نخاله هایی که مقابل هر ساختمان وجود دارد طبق قاعده متعلق به صاحب ملک است اما شهرداری می‌تواند بابت هزینه تخریب نخاله‌ها، وسایل بجا مانده در ساختمان را بفروشد و هیچ منعی وجود ندارد.

یادداشت اختصاصی: مصیب سالاری زاده

  • نویسنده : 1007