صنایع کوچک با توجه به سرمایه اولیه پایینی که نیاز دارند، فشار مالی سنگینی به دولت وارد نمی‌کنند اما در مقابل ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی دارند. اگر اقتصاد کشور به سمت این‌گونه صنایع سوق داده شود شاهد تغییرات بنیادین در اقتصاد ایران خواهیم بود.

به گزارش ذلفین صنایع کوچک با توجه به سرمایه اولیه پایینی که نیاز دارند، فشار مالی سنگینی به دولت وارد نمی‌کنند اما در مقابل ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی دارند. اگر اقتصاد کشور به سمت این‌گونه صنایع سوق داده شود شاهد تغییرات بنیادین در اقتصاد ایران خواهیم بود و اگر به دنبال رونق اقتصادی هستیم باید بدانیم که با توجه به واقعیت اقتصاد ایران، سهم بنگاه‌های کوچک کاملاً قابل‌توجه است و اگر این بخش از اقتصاد به رشد و شکوفایی برسد، وضعیت کشور سروسامان خواهد گرفت. در همین راستا دلفین به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک گفت‌وگویی را با «محمد آزاد» مدیر تولید شرکت پیوند مزرعه دشت هرمزگان ترتیب داده است.
سرمایه اولیه شما برای راه‌اندازی شرکت پیوند مزرعه دشت چه میزان بوده است؟ آیا برای ارتقاء سطح کیفی تولیدات، تاکنون تسهیلات از بانک دریافت کرده‌اید؟
بله. سرمایه اولیه ما در سال ۱۳۷۹ حدود ۲۰ میلیون تومان بابت راه‌اندازی شرکت بود اما متأسفانه این تسهیلات با سود بالا در نظر گرفته‌ شده است و به‌صرفه نیست. این شرکت در ابتدای همان سال برای ارتقاء سطح کیفی تولیدات از بانک کشاورزی مبلغ ۲۱ میلیون تومان تسهیلات اخذ کرد و اخیراً حدود یک میلیارد تومان وام صنایع روستایی نیز از بانک دریافت کرده‌ایم که سود آن حدود هفت درصد است.
تاکنون برای چند نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرده‌اید؟
در حال حاضر ۳۱ نفر بیمه‌شده به‌طور مستقیم در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند. باید گفت که کارکنان بخش تولید ۱۸ نفر و کارکنان بخش فروش ۱۴ نفر هستند.
مهم‌ترین مانع درزمینه‌ی فروش محصولات غذایی شرکت پیوند مزرعه دشت چیست؟
در استان هرمزگان به‌واسطه شرایط آب و هوایی با افزایش هزینه‌های تولید و لجستیک مواجه‌ هستیم؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما این است که مجموعه بزرگی را به شرکت پیوند مزرعه دشت با جی ام پی بیفزاییم تا از این طریق بتوانیم تنوع محصولاتمان را ارتقا و مواد غذایی باکیفیت‌تری را ارائه دهیم. همان‌طور که گفتیم در این راستا باید هزینه‌های هنگفتی را متقبل شویم. عملیات تولید خوب یا GMP بخشی از سامانه تضمین کیفیت است که اطمینان می‌دهد محصول به‌صورت یکنواخت و مناسب بر اساس استانداردهای کیفی تولید و مورد کنترل قرار گرفته است. هزینه‌های جی‌ام پی هم برای شهر بندرعباس بیش از استان‌های هم‌جوار است. هزینه جی‌ام پی یعنی: شرایط محیطی کارگاه برای تولید محصولات بهداشتی سالم فراهم شود و از این طریق رطوبت موجود در سالن را کاهش دهیم.
امکانات شهرک‌های صنعتـی هرمزگان را در قیاس با، استان های هم‌جوار چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شرکت پیوند مزرعه دشت در ناحیه صنعتی‌ ایسین واقع شده است و متأسفانه از امکانات خاصی برخوردار نیست به‌جز چاه آب که روزی دو یا سه ساعت از آن برخورداریم. از یک‌سو عدم گازرسانی، برق و از سویی دیگر نبود مکان مناسب جهت دفع زباله‌ها ما را با چالش‌هایی در این زمینه مواجه کرده است.
بحران برق بر تولیدات کارخانه‌ها چه تأثیری می‌گذارد؟
مسلماً هر قطعی برق روزانه پنج تا ۱۰ میلیون تومان به مجموعه و همچنین تولیداتمان ضربه وارد می‌کند.
به عقیده شما حمایت از صنایع کوچک تا چه اندازه در اولویت دولت قرار داشته است؟
قبل از آن‌که به سؤال شما پاسخ دهم باید بگویم که برگزاری دوره‌های آموزشی و حمایت از تورهای نمایشگاهی یکی از مهم‌ترین بخش‌های حمایتی شرکت شهرک‌های صنعتی یا صنایع کوچک در هرمزگان است اما متأسفانه آن‌طور که بایدوشاید دولت از ما حمایت نکرد و همچنین سال‌هاست که در حق تولیدکنندگان هرمزگانی اجحاف شده است. حدود ۱۰ سال پیش اداره استاندارد در ارتباط با محصولاتی را که حتی تولید نکرده بودیم برای این مجموعه جرائم هنگفتی را به‌عنوان کارمزد خدمات در نظر گرفت و با وجود پیگیری‌های فراوان متأسفانه هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد.
آیا تاکنون با توجه به شیوع کرونا برای تأمین مواد اولیه با مشکلاتی مواجه شده‌اید؟
خیر. تاکنون با مشکل خاصی برای تأمین مواد اولیه مواجه نشدیم اما گاهی اوقات به دلیل نوسانات قیمت دلار محصولات کمیاب می‌شوند.
با توجه به تحریم‌های متعددی که در این سال‌ها بر مردم و کشورمان تحمیل‌شده است، نقش صنایع کوچک را در بهبود اقتصاد جوانان چگونه ارزیابی می‌کنید؟
دولت با فراهم کردن سرمایه‌ای اندک می‌تواند در راستای راه‌اندازی صنایع کوچک برای جوانان این مرزوبوم مثمر ثمر واقع شود. علیرغم اینکه راه‌اندازی صنایع بزرگ نسبت به صنایع کوچک سرمایه‌های هنگفتی را می‌طلبد؛ اما در مراحل اولیه با راه‌اندازی ده‌ها مجموعه کوچک قطعاً می‌توانیم زمینه‌های اشتغال‌زایی فراوانی را برای جوانانمان ایجاد کنیم.

به‌عنوان پرسش پایانی؛ تقاضای شما از مسئولان چیست؟
دولت در حمایت از صنایع کوچک صحبت‌های زیادی می‌کند اما صحبت برای ما فایده ندارد و حرف را باید به مرحله اجرا و عمل دربیاورند تا بتوانیم در استان هرمزگان تولیدات را ارتقا دهیم و برای جوانان هرمزگانی زمینه‌های اشتغال‌زایی را فراهم کنیم تا میزان بیکاری کاهش یابد. به‌صراحت می‌گویم که اگر در وضعیت فعلی تسهیلات دو میلیارد تومانی با بهره کم به من اعطا می شد به‌طورقطع این مجموعه را گسترش می‌دادم و برای حداقل ۱۰ تا ۲۰ نفر دیگر شغل ایجاد می‌کردم.

 

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شذه است

  • نویسنده : 1007