حجت‌الاسلام علی‌اکبر میرزایی با بیان این‌که برای برشمردن ویژگی‌های استاندار آینده باید در وهله‌ی نخست به پتانسیل‌های موجود در هرمزگان بنگریم و این ظرفیت‌ها را بشناسیم، افزود: افرادی که قرار است برای هرمزگان استاندار انتخاب کنند باید بر اساس این ویژگی‌ها تصمیم دقیق و آگاهانه‌ای داشته باشند.

به گزارش دلفین، حجت‌الاسلام علی‌اکبر میرزایی استاد حوزه و دانشگاه و از چهره‌های مطرح سیاسی هرمزگان است که ریاست ستادهای مردمی آیت‌الله رئیسی در استان را نیز بر عهده داشت. با توجه به مطرح‌شدن گزینه‌های مختلف برای استانداری هرمزگان، سعی کردیم تا نظرگاه وی را در رابطه با توقعات سیاسیون استان و چالش‌های سیاسی پیش روی استاندار آتی جویا شویم. خلاصه‌ای از این گفت‌وگو در ادامه آمده است.
لزوم شناخت ظرفیت‌های ایران کوچک
میرزایی با بیان این‌که برای برشمردن ویژگی‌های استاندار آینده باید در وهله‌ی نخست به پتانسیل‌های موجود در هرمزگان بنگریم و این ظرفیت‌ها را بشناسیم، افزود: افرادی که قرار است برای هرمزگان استاندار انتخاب کنند باید بر اساس این ویژگی‌ها تصمیم دقیق و آگاهانه‌ای داشته باشند.
وی ضمن اشاره به این‌که استان هرمزگان دارای هزار کیلومتر مرز آبی است و اقوام مختلفی در این منطقه حساس سکونت دارند و این استان به‌عنوان ایران کوچک تلقی می‌شود، اضافه کرد: ظرفیت‌های فولادی، پالایشگاه‌های نفت، صنایع بزرگ و کوچک، آلومینیوم، بنادر شهید باهنر و رجایی ظرفیت‌های کوچکی نیستند و به‌صراحت می‌توان گفت که حدود ۶۰ درصد فعالیت‌های مربوط به صادرات، واردات و همچنین ترخیص کالاهای اساسی از بنادر هرمزگان انجام می‌شود.
این چهره‌ی سیاسی تصریح کرد: دیگر ظرفیت‌های مهم استان هرمزگان در بحث کشاورزی و محصولاتی نظیر خرما، مرکبات، پیاز و بادمجان است و همین شرایط هرمزگان را به قطب مهم کشاورزی ایران تبدیل کرده است.
وی هم‌مرز بودن هرمزگان با کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس را ازجمله ویژگی‌های مهم این استان عنوان کرد و اظهار داشت: با این تفاسیر استاندار آتی هم باید شاهرگ‌های حیاتی استان را بشناسد و هم این ظرفیت‌های مهم را به نحو احسن مدیریت کند و در خدمت اشتغال و تولید قرار دهد.
استاندار بومی یا غیربومی؟!
از میرزایی پرسیدیم که در این شرایط به‌شخصه استاندار بومی یا غیربومی را ترجیح می‌دهید که پاسخ داد: قبل از آنکه به این سؤال پاسخ دهیم در وهله اول باید بدانیم که استاندار منتخب نسبت به ظرفیت‌های هرمزگان شناخت دقیق دارد یا خیر؟ استاندار منتخب باید فردی کارآمد، لایق، شایسته‌سالار، توانمند و نسبت به هرمزگان نگرش ملی داشته باشد.
جناح‌بندی نخواهیم دید
وی در خصوص این‌که در هر دوره استاندار هرمزگان به یکی از نمایندگان مجلس بیشتر نزدیک بوده‌ و همین مسئله به اتحاد سیاسیون استان لطمه وارد کرده است، نیز بیان داشت: به عقیده بنده بنا بر شرایطی که این روزها در کشور حاکم است به‌طورقطع می‌توان گفت که در این دوره دیگر چنین اتفاقی پیش نمی‌آید.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: رئیس‌جمهور منتخب جناب سید ابراهیم رئیسی در انتخاب وزیران پیشنهادی نگاهی کاملاً دقیق و مستقل نسبت به این موضوع اصلی داشت؛ به‌گونه‌ای که وزیران کابینه دولت سیزدهم به هیچ جناحی وصل نیستند و‌ مستقل عمل می‌کنند.
وی گفت: با توجه به اینکه جناب آقای احمد وحیدی وزیر کشور در دولت سیزدهم نسبت به ظرفیت‌های مهم کشور تسلط کامل دارد؛ یقیناً جانب استقلال را در انتخاب استاندار منتخب رعایت خواهد کرد و در انتخابات شعار جناب رئیسی، تغییر به نفع مردم و ایران قوی بوده است.
تحولات نباید بر مبنای احساسات باشد
میرزایی ادامه داد: بنابراین این تغییر و تحولات نباید بر پایه احساسات بلکه باید بر پایه نظم و مدیریت قوی و سبکی خاص باشد تا منجر به پیشرفت شود.
وی گفت: اعتقاد بنده بر این است که در گام دوم انقلاب اسلامی، نیروهایی که در پست‌های مدیریتی قرار می‌گیرند باید نیروهای جوان، انقلابی و جهادی باشند تا برچسب تجمل و اشرافی‌گری بر آن‌ها زده نشود.
زنان نقش پررنگ‌تری خواهند داشت
وی در رابطه با اهمیت استفاده از ظرفیت بانوان در دولت سیزدهم در هرمزگان نیز بیان داشت: تجربه‌ نشان داده است که تاکنون اغلب زنان و بانوان در مناسک دولتی با تلاش وافر توانسته‌اند در سخت‌ترین شرایط از عهده وظایفشان بربیایند و سیاست‌هایشان در اغلب مواقع منجر به حل مسائل مربوط به کشور شده است.
این چهره‌ی سیاسی در پایان تأکید کرد: در دولت سیزدهم به ریاست جناب آقای رئیسی نیز نقش بانوان در سیستم‌های دولتی و‌ مدیریتی امری ضروری و تأثیرگذار است و وی بر این موضوع تأکید بسیار داشته است.

 

گفت وگوی اختصاصی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007