اما آمار جالب برای هرمزگانی‌ها به متوسط حضور روزانه‌ی مردم استان‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی مرتبط است، جایی که هرمزگان با 132 دقیقه‌ و یک ثانیه در صدر ایستاده است و استان‌های بوشهر و خوزستان را پشت سرخود می‌بیند.

به گزارش دلفین، این روزها استفاده از موبایل و حضور در شبکه‌های اجتماعی تبدیل به عادتی ضربه زننده شده و حالت اعتیاد به خود گرفته است. طبق آماری که «فجازیست» در رابطه با حضور مردم ایران در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است، ۶۵ درصد هم‌وطنان بالای ۱۵ سال در یک شبکه‌ی اجتماعی عضو هستند و متوسط حضور یک ایرانی در فضای مجازی یک ساعت و ۳۲ دقیقه و ۱۸ ثانیه است.
بر اساس این آمار ۶۸ درصد فعالان فضای مجازی در اینستاگرام حضور دارند و ۸۸٫۵ درصد نیز از اپلیکیشن «واتساپ» استفاده می‌کنند؛ اما آمار جالب برای هرمزگانی‌ها به متوسط حضور روزانه‌ی مردم استان‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی مرتبط است، جایی که هرمزگان با ۱۳۲ دقیقه‌ و یک ثانیه در صدر ایستاده است و استان‌های بوشهر و خوزستان را پشت سرخود می‌بیند. برای بررسی تأثیرات روانی این عادت مردم هرمزگان گفت‌وگویی را با «آزاده شاکری» کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ترتیب دادیم که گوشه‌ای از این گفت‌وگو در ادامه آمده است.
وی با تأکید بر این مسئله که آموزش استفاده از فضای مجازی موضوعی بسیار اساسی است، بیان داشت: در این برهه از زمان با پیشرفت علم و فناوری جای بسی تأسف است که اغلب افرادی که در پیرامون جامعه زندگی می‌کنند هنوز نحو درست استفاده کردن از فضای مجازی را بلد نیستند و گاه و بی گاه حتی در زمان‌هایی که نیاز به اینستاگرام و واتساپ نیست در مدل ذهنیت محافظ برای اینکه خود را سرگرم کنند به فضای مجازی پناه می‌برند.
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی تصریح کرد: استفاده بی‌رویه از فضاهای مجازی و بسترهایی همچون تلویزیون، واتساپ، اینستاگرام و … بسیار آسیب‌زننده است و برای پیشگیری از اختلال در خواب باید دو ساعت قبل از خواب موبایل و تلویزیون را خاموش کنیم در غیر این صورت اختلال در خواب تشدید می‌شود.
وی با بیان این‌که متأسفانه این روزها اختیار تمام انسان‌ها در دست موبایل قرار گرفته است، اظهار داشت: این گروه از افراد حتماً باید از روانشناس کمک بگیرند.
شاکری در ادامه تأکید کرد: جسم و روح انسان جدا از یکدیگر نیست و ما باید برای جسم و روحمان به یک اندازه ارزش قائل شویم اما متأسفانه باورهای غلط پیرامون جامعه وجود دارد که باعث شده، اغلب افراد برای مشکلات ناشی از بیماری‌های روانی به روانشناس مراجعه نکنند.
وی خاطرنشان کرد: برخی باورهایشان به‌قدری قدیمی است که با خودشان می‌گویند مگر ما دیوانه هستیم که به روان‌شناس یا روان‌پزشک مراجعه کنیم؟ و گروهی دیگر بر این باورند که من به سایر افراد مشاوره رایگان ارائه می‌دهم و نیازی به مشاوره‌ی فردی دیگر ندارم.
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در پایان فرهنگ‌سازی در زمینه‌ انواع اختلالات روانی و همچنین مراجعه به روانشناس را امری مهم خواند و افزود: یکی از راهبردهای مهم درمانی «تله آسیب‌پذیری» یا «طرح‌واره آسیب‌پذیر» است و افرادی که دارای اضطراب بیش اندازه هستند باید نسبت به بیماری خودآگاهی کامل داشته باشند و این خودشناسی به افراد در جریان بحران‌های پیش رو کمک شایانی می‌کند.

گفت وگوی اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007