بعد از گذشت از چند روز از حادثه‌ی سقوط و پیدا شدن اجساد خانواده‌ای سه نفر در رودخانه «شور» در محور خورگو-بندرعباس هنوز خبری از دلیل اصلی وقوع اصلی این حادثه‌ی ناگوار از سوی مراجع ذی‌صلاح اعلام‌ نشده است اما وقوع این اتفاق باعث شد تا بار دیگر توجه افکار عمومی و رسانه‌ها به مشکلات مدیدی که در این جاده وجود دارد.

بعد از گذشت از چند روز از حادثه‌ی سقوط و پیدا شدن اجساد خانواده‌ای سه نفر در رودخانه «شور» در محور خورگو-بندرعباس هنوز خبری از دلیل اصلی وقوع اصلی این حادثه‌ی ناگوار از سوی مراجع ذی‌صلاح اعلام‌ نشده است اما وقوع این اتفاق باعث شد تا بار دیگر توجه افکار عمومی و رسانه‌ها به مشکلات مدیدی که در این جاده وجود دارد، جلب شود و مردم محلی خواستار رسیدگی به وضعیت نامناسب این مسیر مواصلاتی که چندین روستا را به مرکز استان وصل می‌کند، باشند. برای بررسی بهتر وضعیت این جاده با «احمد دیودار» رئیس شورای اسلامی روستای «بوندر» از توابع خورگوی بندرعباس به گفت‌‌وگو نشستیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
زخمی کهنه
دیودار در گفت‌وگوی با دلفین به تشریح معضلات مسیرهای مواصلاتی این روستا و ۳۰ روستای هم‌جوار آن پرداخت و گفت: بارها در رابطه با خطراتی که در جاده‌ی ارتباطی منطقه خورگو و بیش از ۳۰ روستا و آبادی که به منطقه سیاهو منتهی می‌شود، سخن گفته ‌شده است اما به نظر می‌رسد گوش شنوایی وجود ندارد.
وی ادامه داد: علاوه بر رفت‌وآمد بومیان و ساکنان، استقرار یگان نظامی و دو آبگرم معروف «سرگز» و «خورگو» به‌عنوان منطقه‌ای گردشگری، این منطقه را به حوزه‌ای پرتردد تبدیل کرده است اما همچنان شاهد کم‌کاری و بی‌توجهی نسبت به بهسازی مسیرهای مواصلاتی این منطقه هستیم.
جاده‌ای بدون علائم راهنمایی و رانندگی
رئیس شورای اسلامی روستای بوندر اضافه کرد: باوجود خطرناک و باریک بودن این جاده، هیچ علائم راهنمایی و رانندگی نیز در آن تعبیه نشده است که این مسئله حوادث زیادی را برای خودروهای سبک و سنگین عبوری به وجود آورده است.
وی با بیان اینکه حتی برای محل‌هایی که پرتگاه وجود دارد نیز حفاظ و گاردریل در نظر گرفته نشده است، افزود: اتفاق ناگواری که اخیراً رخ داد و یک خانواده‌ی سه‌نفره را به کام مرگ کشاند، خشم و ناراحتی اهالی منطقه را در پی داشته و ساکنان را عزادار کرده است.
محوری با بیش از ۱۰۰ کشته
دیودار ادامه داد: اما این تصادف مرگبار تنها تلفات مسیر خورگو-بندرعباس نبوده است و در چند سال گذشته بیش از ۱۰۰ نفر در عبور از این جاده جان خود را از دست داده‌اند و خانواده‌های زیادی داغدار شده‌اند.
وی ضمن تأکید بر اینکه اگر مسئولان به فکر نباشند باز هم شاهد تکرار این حوادث ناگوار خواهیم بود، تصریح کرد: قصور و کوتاهی در اصلاح و بهسازی این مسیر ممکن است جان‌ده‌ها نفر دیگر را به خطر بیندازد که این مسئله را دیگر نمی‌توان به پای حادثه و سانحه گذاشت بلکه بعد از این هر کسی که در این جاده دچار حادثه شود پای کم‌کاری متولیان نوشته خواهد شد.
نبـود پـل
دیودار یکی از مشکلات اساسی این مسیر را نبود پل روی رودخانه شور عنوان کرد و افزود: سال‌های متوالی است که من و سایر اهالی پیگیر ساخت این پل هستیم چرا که بیشتر تلفات و حوادث این مسیر مربوط به طغیان رودخانه است.
وی این جاده را خطری بالقوه برای افرادی که با این محور آشنایی چندانی ندارند، دانست و خاطرنشان کرد: با این حال علاوه بر مسافران و افراد نظامی، حتی بومیانی که به مسیر آشنایی دارند نیز قربانی این جاده خطرناک بوده‌اند.
وی گفت: سال‌های متمادی اعضای شورا، دهیاران و معتمدان محلی پیگیر بازسازی و ترمیم این مسیر بوده‌اند و برای رسیدگی به آن دست به دامان هر مسئول، نهاد و شخصی از نمایندگان مجلس گرفته تا مدیران استانداری شده‌اند اما احدی برای حل این چالش بزرگ وارد گود نشده است.
بازدیدهای بی‌ثمر راهداری
رئیس شورای اسلامی روستای بوندر با بیان اینکه بارها نمایندگان اداره کل راهداری برای بررسی وضعیت این جاده به محل اعزام شده‌اند اما تا این لحظه شاهد اقدامی عملی در این رابطه نبوده‌ایم، اذعان داشت: در پی مکاتبات بسیاری که با مسئولان ذی‌ربط انجام دادیم، سرانجام اعتبار لازم برای انجام این پروژه برآورد شد اما متأسفانه نامه‌های ما در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مسکوت مانده است.
می‌گویند بودجه نداریم
وی ادامه داد: طبق گفته مسئولان اعتبارات استانی برای انجام این پروژه کافی نیست و نیاز است از محل اعتبارات ملی تأمین اعتبار شود لذا از تمامی کسانی که در این رابطه می‌توانند تأثیرگذار باشند استدعا داریم به میدان بیایند و نگذارند این‌گونه حوادث بار دیگر خانواده‌ای را عزادار کند.

دیودار با بیان این‌که در هر لحظه که شهروندان مجبور باشند از این جاده عبور کنند، سراسر وجودشان دلهره و اضطراب خواهد بود، افزود: حتی اگر اعتبار کل پروژه در ابتدای کار تأمین نیست متولیان پروژه را آغاز کنند تا حداقل بهبودی در اوضاع مشاهده شود.
جان دادن بیماران اورژانسی
وی گفت: در فصل پر بارش سال قرار داریم و مسئولان در جریان باشند که اوضاع این جاده وخیم‌تر خواهد شد و با کوچک‌ترین بارشی جاده مسدود و عملاً امکان تردد از بین خواهد رفت، حتی در مواردی این مسئله باعث شده است که بیماران اورژانسی پشت طغیان رودخانه بمانند و جان خود را از دست بدهند.
رئیس شورای اسلامی روستای بوندر در پایان گفت: در تمام این سال‌ها از هر راهی که می‌شناختیم سعی کردیم این مشکل را حل کنیم، بارها از رسانه‌ها کمک خواستیم، به دفتر مقام معظم رهبری نامه فرستادیم و حتی به‌شخصه با دفتر ریاست جمهوری مکاتبه کردم اما تا این لحظه همه این تلاش‌ها بی‌جواب مانده و کسی جوابگوی فریاد استمداد خواهی ما نبوده است.

گفت و گوی اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است