بنابراطلاعات استخراجی از طرح آمارگيرى فعاليت‌هاى فرهنگى خانوار، سرانه ماهیانه‌ی زمان مطالعه كتاب غيردرسي چاپي و الکترونيکي به‌جز قرآن و ادعيه در استان هرمزگان تنها دو ساعت و 29 دقیقه است که این آمار به‌صورت روزانه به کمتر از پنج دقیقه می‌رسد.

به گزارش دلفین، بنابراطلاعات استخراجی از طرح آمارگيرى فعاليت‌هاى فرهنگى خانوار، سرانه ماهیانه‌ی زمان مطالعه كتاب غيردرسي چاپي و الکترونيکي به‌جز قرآن و ادعيه در استان هرمزگان تنها دو ساعت و ۲۹ دقیقه است که این آمار به‌صورت روزانه به کمتر از پنج دقیقه می‌رسد. این آمار درصورتی‌که تلاوت قرآن و ادعیه به آن اضافه شود نیز به چهار ساعت و ۵۲ دقیقه می‌رسد و نشان می‌دهد که علایق مطالعاتی مردم استان بیشتر به قرآن و ادعیه است تا مطالعه‌ی سایر کتب.
اما اگر بخواهیم مقایسه‌ی استانی نیز داشته باشیم باید گفت که این آمار به‌شدت پایین، بیانگر جایگاه بیست و چهارمی هرمزگان در میان استان‌های کشور است و البته در رابطه با صحت همین آمار نیز شک و شبهه‌های بسیاری وجود دارد و برخی از فعالان فرهنگی میزان مطالعه در استان را بسیار پایین‌تر از این میزان عنوان می‌کنند.
در این شرایط گروهی دلیل عدم استقبال هرمزگانی‌ها از کتاب را به تعداد کتابخانه‌های استان مرتبط می‌دانند؛ این در حالی است که حجت‌الاسلام «محمد ذاکری» مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی هرمزگان چنین اعتقادی نداشت و در گفت‌وگو با رسانه‌ها بیان تاکید کردکه سرانه فضای کتابخانه در کشور به ازای هر ۲۵ هزار نفر یک کتابخانه است که در استان نسبت به هر ۲۲ هزار نفر یک کتابخانه فعال وجود دارد.
وی ضمن اشاره به این‌که در شهرستان‌های قشم، بستک، پارسیان، میناب و حاجی‌آباد وضعیت فضای کتابخانه مناسب است، اظهار داشت: سرانه فضای کتابخانه در بندرعباس مناسب نیست و به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر تنها یک کتابخانه داریم.
البته ذاکری به‌صورت زیرکانه از تشریح کیفیت کتاب‌خانه‌های شهرستان‌هایی که مناسب ارزیابی کرده بود، فرار کرد و تنها به بیان کمی وضعیت این کتابخانه‌ها پرداخت.
بااین‌حال می‌توان نتیجه گرفت که با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی کشور، ترویج نیافتن فرهنگ کتاب‌خوانی، نیمه‌تمام ماندن پروژه‌های فرهنگی، تعطیلی رویدادهایی نظیر نمایشگاه‌های کتاب به سبب شیوع ویروس کرونا و همچنین تغییر سبک زندگی افراد جامعه، هر روز وضعیت کتاب‌خوانی در حال وخیم‌تر شدن است.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007