پس از زلزله‌ی اخیر هرمزگان بسیاری از ساختمان‌ها آسیب دیدند و برخی نیز به‌کلی تخریب شدند. در این میان تخریب برخی مدارس و ساختمان‌های دولتی نوساز سبب واکنش شدید «مهدی دوستی» استاندار هرمزگان شد.

به گزارش دلفین، پس از زلزله‌ی اخیر هرمزگان بسیاری از ساختمان‌ها آسیب دیدند و برخی نیز به‌کلی تخریب شدند. در این میان تخریب برخی مدارس و ساختمان‌های دولتی نوساز سبب واکنش شدید «مهدی دوستی» استاندار هرمزگان شد و وی در نشست اعضای شورای اسلامی هرمزگان و رؤسای شورای اسلامی شهرستان‌ها واکنش شدیدی به این موضوع نشان داد.
مقابله با پیمانکاران فاسد
دوستی در این نشست عدم نظارت بر پروژه‌های عمرانی را یکی از ضعف‌های اساسی در استان برشمرد و گفت: در زلزله اخیر بخش فین، در بازدید میدانی از پروژه‌ها مشخص شد برخی از ساختمان‌های دولتی و مدارس تخریب شده بود که ناظر و پیمانکار پروژه باید در این خصوص پاسخگو باشند.
استاندار هرمزگان تصریح کرد: باید جلوی آدم‌های فاسد و پیمانکارانی که پول مردم و دولت را گرفتند و به این شیوه افتضاح پروژه را تحویل داده‌اند ایستاد و این افراد باید خسارتی را که به بیت‌المال وارد کرده‌اند، پرداخت کنند.
مشاهدات میدانی
البته مشاهدات میدانی ما از میزان خرابی‌ها نیز تائید کننده‌ی صحبت‌های استاندار هرمزگان است. به‌عنوان‌مثال در روستای گیشان غربی از توابع شهر فین اگرچه برخی از منازل ترک‌های بزرگی برداشته و برخی نیز تخریب شده بودند اما از مدرسه‌ی روستا تنها پرچم‌های ایران رو به روی مدرسه برافراشته باقی مانده و ساختمان کاملاً ریزش کرده بود.
بااین‌حال برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ سید فخرالدین هاشمی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان رفتیم تا جزئیات بیشتری در این رابطه دستگیرمان شود.
۱۲ واحد آموزشی بالای ۵۰ سال داشته‌اند
هاشمی هرمزگان را استانی حادثه‌خیز خواند و در خصوص مدارس آسیب‌دیده بخش فین بیان داشت: بخش فین دارای ۷۲ واحد آموزشی است که ۱۲ واحد آموزشی عمدتاً مربوط به دهه ۵۰ هستند و بیش از ۴۰ سال از عمرشان می‌گذرد اما هیچ‌کدام از آن‌ها به‌طور کامل آوار نشده‌اند اما با توجه به استانداردهای فضاهای آموزشی نمی‌توانیم اجازه ورود دانش آموزان را به این مدارس بدهیم چراکه نیاز به تخریب و بازسازی دارند و این مسئله بدان معناست که باید این مدارس را تخریب کنیم و از نو بسازیم.
وی افزود: از این ۱۲ واحد مدرسه تخریبی ۶ واحد آن یک کلاسه و تعداد دانش آموزان بین ۳ تا ۵ نفر است.
مدرسه گیشان مخروبه بوده است
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در مورد مدرسه گیشان گفت: این مدرسه بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال مخروبه بوده است و این یعنی مدرسه‌ای در گیشان نداشتم که تخریب شود.
وی در پاسخ به این سؤال که تا زمان ساخت مدرسه جدید دانش آموزان کجا قرار است آموزش ببینند، گفت: بخشی از این مدارس را به‌صورت موقت و تا زمان ساخت مدرسه جدید به شیفت دوم مدارس دیگر می‌بریم؛ یعنی شیفت دوم مدارس دیگر را کرایه می‌کنیم و برخی دیگر از این مدارس را که مدرسه دیگری در کنارشان وجود ندارد فعلاً با کانکس پوشش خواهیم داد.
هاشمی تصریح کرد: با هماهنگی استانداری کار تهیه کانکس در حال انجام است و به‌صورت موقت این کانکس‌ها را به‌عنوان کلاس درس جایگزین انتخاب کرده‌ایم تا آموزش‌وپرورش تا زمان احداث مدارس بتواند خدمات ارائه بدهد
آسیبی به مدارس نوساز وارد نشده است
وی متوسط سن مدارس تخریبی این منطقه را ۴۰ سال عنوان کرد و افزود: در مدارس قدیمی آسیب بسیار جزئی است؛ یعنی سازه ترک‌های ریزی برداشته‌ که کار تعمیرات آن‌ها را شروع کرده‌ایم و مدارسی که سن آن‌ها زیر ۱۰ یا ۱۵ سال است، حتی ترک هم برنداشته‌اند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان بیان کرد: مدارس جز ساختمان‌هایی هستند که طوری طراحی می‌شوند که نباید تخریب یا آوار بشوند یعنی در مقابل هر نوع زلزله‌ای باید مقاوم باشند.
وی بیان داشت: ۳۰ مدرسه تعمیری و ۱۲ مدرسه تخریبی در فین وجود دارد که کار تعمیرات این مدارس شروع شده است.
سخن پایانی
در این شرایط به نظر می‌رسد گروهی حقیقت‌یاب باید وارد منطقه شود تا گزارش مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان را با اظهارات استاندار هرمزگان که مطمئناً بارها از تمام مناطق زلزله‌زده بازدید کرده است، مطابقت دهد و مشخص شود آیا به مدارس نوساز آسیبی وارد شده است یا خیر.

گزارش اختصاصی:زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007