یکی از اساسی‌ترین راهکارها برای حمایت از کالای ایرانی و در برش استانی آن حمایت از کالای هرمزگانی، صادرات این کالاها و برجسته کردن کالای ایرانی در بازارهای جهانی است.

به گزارش دلفین، یکی از اساسی‌ترین راهکارها برای حمایت از کالای ایرانی و در برش استانی آن حمایت از کالای هرمزگانی، صادرات این کالاها و برجسته کردن کالای ایرانی در بازارهای جهانی است؛ مشکلات متعدد واحدهای تولیدی ازجمله تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش، مسائل مالیاتی و مشکلات مرتبط با تأمین اجتماعی، تسهیلات بانکی با سودهای بسیار بالا، بروکراسی اداری فلج‌کننده و در برخی موارد تأمین نشدن مواد اولیه تولید کار را با مشکل روبه‌رو کرده است؛ اما انگار فرآیند پس از تولید برای رسیدن محصول به صادرات نیز با ضعف بسیار بزرگی روبه‌رو است و بازگشت چندین‌باره محصولات صادراتی به کشور نیز از همین ضعف بزرگ حکایت دارد.
درواقع یکی از مشکلات ایران در عرصه‌ی صادرات این است که اغلب صادرکنندگان بسیار غیرحرفه‌ای عمل می‌کنند و اصول دادوستد علمی را نمی‌دانند و همین موضوع به آبروی کالای ایرانی در بازارهای هدف لطمه وارد کرده است. فعالیت ضعیف اقتصادی سفارت‌های ایران در سایر کشورها، ارتباط نه‌چندان قدرتمند این نهادها با تجار ایرانی، نبود آموزش‌های صحیح در رابطه با قوانین صادرات در کشورهای مختلف و بررسی نشدن علمی بازارهای هدف مشکلات بسیاری را به وجود آورده است که در این میان نقش اتاق‌های بازرگانی، اتاق تعاون، خانه صنعت و معدن و معاونت‌های اقتصادی استانداران بسیار برجسته است.
بااین‌حال در شرایط فعلی چنان‌چه ضعف را برطرف نکنیم و به دنبال تقویت نقاط قوت نباشیم، خودتحریمی در اقتصاد کشور تشدید خواهد شد و باید شاهد تضییع منابع و ظرفیت‌هایی باشیم که می‌توانند بسیار بیشتر از وضعیت کنونی بالفعل شوند و تأثیر شگرفی بر اقتصاد هرمزگان و کشور داشته باشند.

یادداشت اختصاصی:زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007