اخبار غیررسمی چنین برمی‌آید که هفته‌ی آینده نیز سامانه‌ای بارشی به هرمزگان وارد خواهد شد؛ این در حالی است که هنوز خسارات پیشین جبران نشده و وضعیت به حالت عادی بازنگشته است.

به گزارش دلفین، فعالیت هفته گذشته سامانه بارشی در استان هرمزگان خسارت‌های بسیاری به زیرساخت‌های استان وارد کرد و بنا بر اعلام «مهدی دوستی» استاندار هرمزگان سیلاب اخیر تاکنون طبق برآورد انجام شده بالغ‌بر هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت در پی داشته است. به گفته دوستی سیل خسارات بسیاری را به وجود آورده که عمده‌ی آسیب‌ها به بخش‌های کشاورزی، باغات، منازل مسکونی و زیرساخت‌های استان وارد شده است؛ اما از اخبار غیررسمی چنین برمی‌آید که هفته‌ی آینده نیز سامانه‌ای بارشی به هرمزگان وارد خواهد شد؛ این در حالی است که هنوز خسارات پیشین جبران نشده و وضعیت به حالت عادی بازنگشته است.
مینابی‌های سرگردان
میناب یکی از اصلی‌ترین کانون‌های سیل اخیر هرمزگان بود و به گفته «مجید سلحشور» فرماندار ویژه میناب بیش از هزار و ۶۰۰ منزل در این شهرستان دچار‌ آب‌گرفتگی، ۵۰ منزل به‌صورت کامل تخریب و ۱۰۰ منزل نیازمند تعمیر هستند. البته هنوز پس از گذشت یک هفته بعضی از شهروندان در برخی از مناطق شهری و روستاهای بخش‌های مرکزی و بندزرک میناب با آب‌گرفتگی معابر دست‌وپنجه نرم می‌کنند و آب به خانه‌هایشان سرایت کرده و بسیاری از اسباب و لوازم زندگی‌شان هنوز بیرون از منزل است.
وضعیت در رودان هم تعریفی ندارد
وضعیت در رودان هم چندان تعریفی ندارد تا جایی که «مصطفي غلامپور» فرماندار این شهرستان میزان خسارات بارندگی در رودان را ۴۵ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: محله سنگی شهر رودان بیشترین آسیب را دیده است و روستاهای بیکا، سرجوئیه، خیرآباد، جغین و رودخانه دچار خسارت گسترده‌ای شده‌اند.
هرمزگان هنوز کمر راست نکرده است
البته آسیب‌های سیل منحصر به شرق استان نیست و در غرب هرمزگان نیز برخی از روستاها و شهرها دچار خسارت‌های بسیاری شده‌اند و بی‌راه نیست که بگوییم هنوز استان هرمزگان از بارش‌های هفته گذشته کمر راست نکرده است که باید با چالش ورود سامانه‌ پرفشار بارشی در اوایل هفته آینده روبه‌رو شود.
مردم و مسئولان خسته شده‌اند
بنا بر اعلام بسیاری از روستانشینان از اقصی نقاط استان، هنوز خیل عظیمی از مردم درگیر آب‌گرفتگی هستند و البته این درگیری و خستگی تنها شامل مردم نیست و مسئولان نیز در یک هفته‌ی اخیر چندان زمانی برای استراحت نداشته‌اند و باید وضعیت را مدیریت می‌کردند. در این وضعیت بارندگی‌های پیش رو نیز ذهن مسئولان استانی را با توجه به وضعیت موجود مشغول کرده است.
سخن پایانی
اما موضوع مهم این است که با بسیج تمام نیروها و تجهیزات باید در فرصت باقی‌مانده مسیر رودخانه‌ها لایروبی شود، متصدیان امر محل عبور روان‌آب‌ها در شهرها را مشخص کنند، روستاییان را در جریان شرایط بگذارند و در صورت نیاز روستاها را تخلیه کنند و مسئولان ذی‌ربط نیز به دنبال تأمین اقلام موردنیاز مردم باشند تا این سامانه کمترین چالش را در هرمزگان ایجاد کند.

گزارش اختصاصی: مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001