وکیل پایه‌یک دادگستری افزود: به نظر من بی‌تردید فصل تازه‌ای در توسعه مناسبات وکلای هرمزگان گشوده خواهد شد؛ البته‌ به شرطی که هیئت‌مدیرهای کارا و اثربخش تشکیل شود.

به گزارش دلفین، «علی قاسمی» وکیل پایه‌یک دادگستری در گفت‌وگو با دلفین به تشریح اهمیت و جایگاه کانون‌ وکلا پرداخت و گفت: شکل‌گیری و تقویت نهادهای صنفی و اجتماعی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های پیشرفت و توسعه یک جامعه است که بدون آن نمی‌توان به تدوین و موفقیت یک برنامه پایدار و همه‌سونگر نظر داشت.
وی یکی از کارکردهای نهان و آشکار متشکل کردن اجتماع را جامع‌نگری در برنامه‌ریزی و روان‌سازی در اجرای برنامه‌های توسعه‌گرا دانست و در ادامه اضافه کرد: کانون‌ وکلا یکی از باسابقه‌ترین نهادهای صنفی است که بیشتر از ۹۰ سال از عمر آن می‌گذرد و این نهاد تاکنون‌ وظیفه حفظ و ارتقای منزلت اجتماعی و حرفه‌ای وکلای دادگستری را بر عهده دارد.
قاسمی در رابطه با نقش‌آفرینی وکلای هرمزگانی در این نهاد صنفی نیز گفت: هر‌چند که وکلای استان هرمزگان تحت مدیریت کانون‌ وکلای مرکز بوده‌اند لیکن هرمزگان به سبب نداشتن استقلال ساختاری همواره‌ تا رسیدن به حد مطلوب فاصله‌ داشته است.
وی ضمن بیان این‌که اکنون در آستانه برگزاری نخستین انتخابات هیئت‌مدیره کانون وکلای استان هرمزگان قرار داریم، افزود: به نظر من بی‌تردید فصل تازه‌ای در توسعه مناسبات وکلای هرمزگان گشوده خواهد شد؛ البته‌ به شرطی که هیئت‌مدیرهای کارا و اثربخش تشکیل شود.
این وکیل پایه‌ی یک دادگستری گفتمان سازی و ائتلاف‌سازی را دو استراتژی فاز تثبیت و توسعه در کانون وکلای استان هرمزگان عنوان کرد و گفت: این دو استراتژی باید مبنای برنامه‌ها و به دنبال آن تمام فعالیت‌ها باشد.
وی تصریح کرد: کانون وکلا به‌عنوان یک نهاد حرفه‌ای و تنظیم‌کننده باید بتواند طرف شور قرار گیرد و در تصمیمات تا تصویبات از خواسته‌های کارشناسی، صنفی و قانونی این نهاد استفاده شود.
از قاسمی در رابطه با شروط اجرایی شدن این هدف پرسیدیم که پاسخ داد: شرط این توفیق مشروعیت اولیه و مقبولیت ثانویه است و این مسئله باید هم به‌صورت درون ساختاری و هم به‌صورت برون نهادی و میان بخشی محقق شود و به مدد این استراتژی است که منزلت ذهنی و عینی وکلای بخش بهبود می‌یابد.
وی که یکی از کاندیداهای انتخابات پیش روی کانون وکلای استان هرمزگان است، بر گفت‌وگوی درون نهادی تأکید کرد و افزود: تولید محتوا و رساندن آن به جامعه‌ هدف و بازنشر آن به لطف رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های الترناتیو یکی از مهم‌ترین الزامات فضای گفتمانی و گفتمان سازی است؛ گفتمانی که حرفه وکالت را به‌عنوان اصلی‌ترین عرضه‌کنندگان خدمات حقوقی-قانونی نظام بخش و عدالت‌خواهانه معرفی می‌کند.
این وکیل پایه‌یک دادگستری در پایان ضمن بیان این‌که شرایط اقتصادی و اجتماعی به شکلی رقم خورده که حرفه وکالت را از حیث اعتبار و منزلت اجتماعی با چالش‌هایی روبرو ساخته است، افزود: یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که می‌توان از راه آن ائتلاف‌سازی درون نهادی کرد، گفتگو و اقناع است، بنابراین آنچه ضرورتی تمام و کمال دارد فراهم کردن فضا و بستر مناسب است و این وظیفه بر عهده‌ی کانون وکلاست.

گفت و گوی اختصاصی

  • نویسنده : 1007