مدیرکل تعزیرات حکومتی استان هرمزگان ضمن اشاره به عملکرد ضعیف علوم پزشکی هرمزگان در پرونده‌های تخلف حوزه سلامت، اذعان داشت: در این وضعیت اگر دانشگاه علوم پزشکی با جدیت تمام تخلفات در حوزه سلامت را ساماندهی کند به‌طورقطع سازمان تعزیرات حکومتی هم مطابق قانون برخورد خواهد کرد.

به گزارش دلفین، «حسین ایزدی» مدیرکل تعزیرات حکومتی استان هرمزگان با حضور در جمع خبرنگاران بیان داشت: گران‌فروشی یا زیرمیزی گرفتن گروهی از پزشکان، گران‌فروشی، عدم حضور مسئول فنی و عرضه‌ی کالاهای تاریخ‌مصرف گذشته در داروخانه‌ها، فروش کالاهای غیربهداشتی و همچنین عرضه عمده آبزیان به‌صورت فله در بازار از مهم‌ترین تخلفات حوزه سلامت محسوب می‌شود.
عملکرد ضعیف علوم پزشکی
وی ضمن اشاره به عملکرد ضعیف علوم پزشکی هرمزگان در پرونده‌های تخلف حوزه سلامت، اذعان داشت: در این وضعیت اگر دانشگاه علوم پزشکی با جدیت تمام تخلفات در حوزه سلامت را ساماندهی کند به‌طورقطع سازمان تعزیرات حکومتی هم مطابق قانون برخورد خواهد کرد.
موضوع لاینحلی نیست
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان هرمزگان گفت: گاهی اوقات در جلسات ساماندهی مشکلات بهداشتی به‌گونه‌ای صحبت می‌شود که انگار با یک موضوع لاینحل مواجه هستیم درصورتی‌که مدیران با انجام وظایف محوله قانونی خود در اسرع وقت، قادر به ‌حل این مسائل خواهند بود.
وی تصریح کرد: اگر دانشگاه علوم پزشکی هرگونه تخلف و عرضه غیربهداشتی کالا را به سازمان تعزیرات حکومتی اطلاع دهند، به‌صراحت می‌گویم که ۸۰ درصد مشکلات مرتفع خواهد شد.
بی‌توجهی به کارت بهداشت
ایزدی با بیان این‌که طبق مشاهدات و بازرسی‌های میدانی، واحدهای صنفی با تخلفات عدیده‌ای به لحاظ بهداشتی مواجه هستند، افزود: فروشندگان مواد غذایی، رستوران‌ها، عرضه‌کنندگان غذای فوری، قصابی‌ها، مرغ فروشی‌ها و تمام افرادی که کالاهای خوراکی را به مردم عرضه کنند حتماً باید کارت بهداشت داشته باشند که در بسیاری از موارد این موضوع رعایت نمی‌شود.
وی به ذکر مثال پرداخت و تأکید کرد: با مراجعه به کشتارگاهی صنعتی متوجه شدم ۴۰ نفر از نیروهای کشتارگاه فاقد کارت بهداشتی بودند و اگر دانشگاه علوم پزشکی بر این مسئله نظارت دقیق داشته باشد دیگر این اتفاقات رخ نخواهد داد.
وی بیان داشت: البته این‌گونه نیست که همه واحدهای صنفی فاقد کارت بهداشت هستند و بنده تنها به ضعف‌های این حوزه اشاره کرد.
بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان
ایزدی در ادامه گسترش بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را باعث تأسف خواند و تصریح کرد: در سال گذشته به تمام پرونده‌های حوزه سلامت رسیدگی شده است و امسال نیز ۳۲۷ پرونده در این حوزه داشته‌ایم که به ۳۲۵ مورد آن رسیدگی شده است.
۸۰ درصد غیربهداشتی
وی ابراز داشت: وضعیت به‌گونه‌ای است که اگر به ۱۰ واحد صنفی مراجعه می‌کنیم، هشت واحد صنفی تخلف بهداشتی دارد و در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی باید پرونده‌ها جدیت بیشتری داشته باشد.
سازوکار نظارت
مدیرکل تعزیرات حکومتی هرمزگان در تشریح این سازوکار تصریح کرد: طبق ماده ۴۰ و ۴۱ قانون تعزیرات حکومتی، در امور بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی بازرسان ویژه‌ای دارد که پس بازرسی با تشکیل پرونده، موضوعات را در حضور نماینده وزیر و نماینده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و نماینده نظام پزشکی در کمیسیون ماده ۱۱ بررسی می‌کنند و در مراحل آخر این پرونده برای نظارت به دست بازرسان تعزیرات حکومتی می‌رسد.
حق مردم هرمزگان ضایع شده است
وی اظهار داشت: قصدم زیر سؤال بردن علوم پزشکی نیست بلکه معتقدم حق مردم هرمزگان در پرونده‌های بهداشتی، دارویی و درمانی ضایع شده است.
ایزدی بیان داشت: اغلب مردم از طریق سامانه ۱۲۴ وزارت صمت تخلفات را گزارش می‌دهند و آماری که از طریق سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی به‌دست‌آمده حاکی از آن است که تنها ۳۸ فقره تخلفات گزارش شده است.
برخورد با مؤسسات زیبایی غیرمجاز
وی در رابطه با برخوردهای صورت گرفته در این حوزه نیز بیان داشت: در استان ۳۲ مورد تعطیلی موقت واحدهای صنفی و ۸۰ مورد نصب پارچه داشتیم و در خصوص تعطیلی مؤسسات زیبایی غیرمجاز نیز مطابق با قانون پرونده تشکیل شده است.
مدیرکل اداره کل تعزیرات حکومتی استان هرمزگان گفت: دایر کردن مؤسسات پزشکی غیرمجاز طبق قانون تخلف به شمار می‌آید و در این خصوص باید علوم پزشکی به‌صورت جدی ورود پیدا کند.
گران‌فروشی داروخانه‌ها را گزارش کنید
وی در پایان در خصوص گران‌فروشی برخی از داروخانه‌ها نیز بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی در برخی از موارد داروخانه‌هایی گران‌فروش را معرفی می‌کند و گاهی نیز سعی می‌کند موضوع را مدیریت کند اما ما از مردم می‌خواهیم هرگونه گران‌فروشی را به سامانه ۱۳۵ اطلاع دهد تا گشت‌های تعزیراتی تخلفات را پیگیری می‌کنند.

خبر اختصاصی:زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001