افراد بسیاری در هرمزگان وجود دارند که در سنوات گذشته با استفاده از رانت‌های خاص زمین‌های دولتی را به بهانه‌های مختلف ازجمله کارآفرینی و رونق تولید دریافت کرده‌اند.

به گزارش دلفین، شاید باورش چندان آسان نباشد اما افراد بسیاری در هرمزگان وجود دارند که در سنوات گذشته با استفاده از رانت‌های خاص زمین‌های دولتی را به بهانه‌های مختلف ازجمله کارآفرینی و رونق تولید دریافت کرده‌اند اما نه‌تنها دست به اشتغال‌زایی نزده‌اند بلکه امروز از باز پس دادن این زمین‌ها نیز سر باز می‌زنند و مشخص نیست تا کنون چگونه توانسته‌اند که از چنگال قانون فرار کنند.
یک مثال: آقای «ا.خ»
طبق اطلاعات رسیده به تحریریه‌ی دلفین و تحقیقات صورت گرفته شخصی به نام «ا.خ» با نفوذ در دستگاه‌های اجرایی و سو استفاده از قانون واگذاری زمین‌های دولتی، اراضی قابل‌توجهی به متراژ ۳۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع واقع در بهترین نقطه شهر بندرعباس را به خود اختصاص داده است و پاسخ‌گوی هیچ نهادی هم نیست.
زمین‌خواری با ولع بسیار
این منبع مطلع ارزش این ملک را بالغ‌بر ۲۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: البته ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود چراکه فرد مذکور در سایر نقاط استان هرمزگان و حتی سایر نقاط کشور همچون استان بوشهر نیز اقدامات متعدد مشابهی در تصرف اراضی دولتی داشته است و مطمئناً بررسی این موضوع می‌تواند ترفندهای دور زدن قانون را بیشتر مشخص کند.
وی بیان داشت: قطعه زمینی تحت پلاکی به شماره ……. و به مساحت ۳۸،۵۰۰ مترمربع در اجرای قرارداد مشارکت شماره ……. مورخ ۳/۰۷/۱۳۸۷ از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان جهت احداث مجتمعی تجاری به همین فرد واگذار شده بود که سرنوشت این طرح و زوایای مختلف آن نیازمند بررسی‌ و کنکاش است.
به نام پرورش میگو
وی بیان داشت: نامبرده در پروژه پرورش میگو در شهرستان لنگه نیز دو هزار و ۳۴۱ هکتار از اراضی ملی را به‌صورت غیرمجاز تصرف کرده بود که در این وضعیت مسئولان باید پاسخ‌گوی چرایی چنین رخدادی باشند.
قرارداد عجیب‌وغریب
این منبع در ادامه به پرونده‌ای عجیب‌وغریب اشاره کرد و افزود: این فرد در یک پروژه مشابه با کاربری تجاری-تفریحی با انعقاد قرارداد مشارکت به‌صورت یک درصد سهم اداره کل مسکن و شهرسازی و ۹۹ درصد سهم خود، اقدام به تصرف ۲۴ هزار متر زمین به مدت حدود هشت سال در بهترین نقطه شهر بندرعباس کرده که علی رغم پیش‌خرید حدود ۴۰۰ نفر از ایشان، سال‌هاست که پروژه متوقف شده و موضوع نیازمند ورود دستگاه‌های امنیتی است.
وی گفت: طبق اطلاعات به‌دست‌آمده مشخص شد وی سند مالکیت یک قطعه زمین در بندر کنگ را نیز به همین شیوه اخذ کرده است.
سخن پایانی
در شرایطی که کشور با فشارهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روبه‌رو است اگر به چنین پرونده‌هایی پرداخته نشود، فساد احتمالی ریشه‌های جامعه‌ی ایرانی را کاملاً خواهد خشکاند و باید منتظر هر نوع اتفاقی برای آینده‌ی کشور بود.

گزارش اختصاصی:پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001