مجری توانمند و گوینده صداوسیمای مرکز خلیج فارس افزود: کار در رادیو دنیای بسیار عجیب‌وغریبی دارد و اگر شما فقط یک‌بار یک برنامه زنده رادیویی را به‌صورت زنده اجرا کنید بعد از آن این شغل به بزرگ‌ترین تفریح زندگی شما تبدیل خواهد شد.

به گزارش دلفین، «مرتضی چشمبراه» مجری توانمند و گوینده خوش‌صدای صداوسیمای مرکز خلیج فارس، متولد اول اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۶۲ در بندرعباس است. وی در محله کمربندی شیر اول چشم به جهان گشود. چشمبراه فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشته سینما است که برای اولین بار در سن ۱۸ سالگی فعالیت خود را با اجرای برنامه زنده رادیویی «شکوفه‌های ساحل» آغاز کرد و بلافاصله توانست با حضور موفق خود در برنامه تلویزیونی «زیر آسمون نیله» و برنامه «پیک سلامتی» خود را بیش‌ازپیش مطرح کند. این مجری توانمند برای مخاطبان دلفین گفتنی‌های بسیاری از فرازوفرودهای این حرفه‌ی دشوار اما شیرین بیان کرد که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
استخدام در رادیو
چشمبراه در ارتباط با چگونگی ورودش به عرصه رادیو گفت: در فروردین‌ماه سال ۱۳۸۰ درست زمانی که دبیرستانی بودم به عرصه رادیو ورود پیدا کردم و بعد از آن به‌عنوان گزارشگر رادیو، نویسنده رادیو، دستیار تهیه، واحد اپراتور ارتباطات، تهیه‌کننده رادیو و همچنین گویندگی رادیو فعالیت خویش را ادامه دادم تا اینکه بالاخره حکم استخدام من به سمت گویندگی رادیو صادر شد.
از بچگی می‌خواستم گوینده رادیو شوم
چشمبراه در ادامه بیان داشت: در زمان کودکی وقتی از سایر دوستانم می‌پرسیدند که در آینده می‌خواهید چه شغلی داشته باشید هرکدام شغل مدنظرشان را به‌عنوان معلم، پزشک، خلبان، پلیس و… به معلم اعلام می‌کردند اما من از همان ابتدا می‌گفتم که من می‌خواهم یک گوینده رادیو و تلویزیون شوم.
تلاش و پشتکار
وی افزود: از سال ۱۳۸۰ بارها در تست‌های گویندگی با شکست مواجه شدم تا اینکه با تلاش و پشتکار سرانجام توانستم اولین گام‌هایم را برای ورود به عرصه بازیگری رادیو بردارم.
وی تشریح کرد: در آن سال‌ها به‌تازگی شبکه خلیج فارس راه‌اندازی شده بود و من و خانواده‌ام یکی از شنوندگان پروپاقرص برنامه‌های رادیو بودیم تا این‌که در سن ۱۸ سالگی با اجرای برنامه «شکوفه‌های ساحل» فعالیت خود را در رادیو آغاز کردم، یک روز صبح من به همراه مادرم در منزل صبحانه می‌خوردیم که به‌رسم همیشگی مادرم در آشپزخانه، رادیو را روشن کرد و همان موقع رادیو در حال پخش ویژه‌برنامه شکوفه‌های ساحل بود، به مادرم گفتم به نظر شما صدای در حال پخش در رادیو صدای چه کسی است؟ مادرم فکر کرد که صدای آقای «امید تنی» است و من به مادرم گفتم تو چطور صدای پسرت را نشناختی؟
گوینده رادیو با ۲۴ ساعت کار
چشمبراه اظهار کرد: باید به‌صراحت بگویم که کار ما سراسر چالش‌ است و در شغل رادیو و تلویزیون خیال راحت و آرامش خاطر وجود ندارد، در حکم استخدام من نوشته شده بود؛ مرتضی چشمبراه، گوینده رادیو با ۲۴ ساعت کار، یعنی اینکه هر زمان که به ما نیاز داشته باشند ما موظفیم که در سخت‌ترین شرایط اعم از سیل، زلزله یا روزهای تعطیلی، سرکار حضور داشته باشیم اما این رفت‌وآمدهای کاری برای من بسیار جذاب بوده و هست و گلایه‌ای از شرایط کاری‌ام ندارم.
شنوندگان خاص رادیو
وی گفت: به‌زعم من شنوندگان رادیو، افرادی خاص و فرهیخته هستند، من با شنوندگانی سروکار دارم که حدود ۲۰ سال است که طرفداران پروپاقرص برنامه‌های رادیویی هستند و در تجربه دریافته‌ام که شنوندگان رادیو، مطالعات و دانششان از ما بیشتر است به همین دلیل همیشه سعی‌ام بر این بوده تا در روز حتماً روزنامه، مجلات و کتاب‌های مختلف را مطالعه کنم.
دنبال شغل نان‌وآب‌دار باشید نه صداوسیما
چشمبراه در پاسخ به این پرسش که آیا سایر افراد را به حضور در صداوسیما تشویق می‌کند یا خیر، خاطرنشان کرد: به‌هیچ‌عنوان به کسی نمی‌گویم که وارد عرصه رادیو و تلویزیون شوند بلکه توصیه می‌کنم که به دنبال شغلی نان‌وآب‌دار بگردند.
وی در خصوص تأثیر گویندگی رادیو بر زندگی شخصی‌اش نیز گفت: شغل گویندگی رادیو سبک و سیاق زندگی‌ام را عوض کرده است و باعث شده تا نظم، آرامش، مطالعه، مردم‌داری و صبر بیشتری در مقابل ناملایمات زندگی داشته باشم.
شب‌نشینی ممنوع
این گوینده رادیو ابراز داشت: من به‌عنوان یک گوینده رادیو باید ساعت ۷ صبح برنامه‎‌ام را آغاز کنم و به همین دلیل نیاز است که از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح در استودیو حاضر باشم پس باید از شب قبل با آرامش در محیط منزل استراحت کنم و برای تفریح و مهمانی‌ به خارج از منزل نروم، جالب است بدانید که من به شوق شنوندگان رادیو ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه می‌خوابم تا بتوانم صبح زود بیدار شوم و با انرژی زیاد به شنوندگان رادیو خلیج فارس سلام عرض کنم.
رادیو جذاب‌تر از تلویزیون
وی در پاسخ به این پرسش که بین اجرا در تلویزیون و رادیو کدام را انتخاب می‌کند، گفت: رادیو برای من بهتر و شیرین‌تر است و ازآنجایی‌که من عاشق مخاطبان فرهیخته رادیو هستم اجرای رادیویی را انتخاب می‌کنم.
چشمبراه در پایان افزود: کار در رادیو دنیای بسیار عجیب‌وغریبی دارد و اگر شما فقط یک‌بار یک برنامه زنده رادیویی را به‌صورت زنده اجرا کنید بعد از آن این شغل به بزرگ‌ترین تفریح زندگی شما تبدیل خواهد شد.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001