این حرکت در صورت پیشروی بر اساس یک برنامه‌ی مدون و ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز می‌تواند به احیای صنعت نساجی در کشور و جلوگیری از خروج ارز بیانجامد و بعد دیگری بر ابعاد صنعتی هرمزگان اضافه کند.

به گزارش دلفین، یازدهم فروردین‌ماه بود که مهدی دوستی استاندار هرمزگان از موافقت هیئت دولت برای راه‌اندازی شهرک نساجی در هرمزگان خبر داد؛ خبری که در ابتدا چندان با اقلیم و ذائقه‌ی صنعتی استان جور درنمی‌آمد اما به نظر می‌رسد که این حرکت در صورت پیشروی بر اساس یک برنامه‌ی مدون و ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز می‌تواند به احیای صنعت نساجی در کشور و جلوگیری از خروج ارز بیانجامد و بعد دیگری بر ابعاد صنعتی هرمزگان اضافه کند.
اولین قدم: کاشت توت
درحالی‌که بحران‌های آبی و سیاست‌های دولت‌های پیشین کشور را به سمتی هدایت کرد که کاشت پنبه متوقف شود اما از شواهد امر چنین برمی‌آید که پنبه قرار است جای برخی از کشت‌ها را بگیرد و خوراک کارخانه‌های نساجی را فراهم کند. بااین‌حال پرورش کرم در جهت تولید ابریشم نیز می‌تواند ارزش‌افزوده‌ی بالاتری را در صنعت نساجی به دنبال داشته باشد چراکه قیمت پارچه‌های ابریشمی به‌مراتب بالاتر از سایر پارچه‌هاست و بازار صادراتی مناسب‌تری را نیز رو به روی تجار هرمزگانی قرار می‌دهد.
نهال توت با گذشت زمان نیاز به آب کمتری خواهد داشت و در این شرایط تصمیم بر کشت توت در هرمزگان که محیط اصلی پرورش کرم ابریشم به‌حساب می‌آید هم ازلحاظ اقتصادی و هم ازلحاظ اقلیمی انتخابی صحیح به نظر می‌آید که استاندار نیز بر اجرایی شدن آن از ماه‌ها پیش اصرار داشت.
کاشت ۴۰ هزار نهال توت
مهدی دوستی سرانجام در نشست بررسی طرح‌های حوزه صنعت، معدن و تجارت استان به ایجاد شهرک نساجی در آینده‌ای نزدیک در هرمزگان اشاره کرد و اظهار کرد: کاشت ۴۰ هزار درخت توت در شهرستان‌های رودان و حاجی‌آباد و همچنین بخش توکهور و هشت بندی شهرستان میناب آغاز شده است و امیدواریم مواد خام برای ایجاد صنعت نساجی در هرمزگان را از این طریق تأمین کنیم.
ایجاد زیرساخت
در این وضعیت ضروری است تا هم‌پای کاشت درختان توت، برنامه‌ها برای ایجاد صنایع مرتبط با حوزه‌ی نساجی و سازوکار تأمین آب این صنایع نیز تشریح شود و دانشگاه‌های استان نیز باید هر چه سریع‌تر در راستای تأمین نیروی انسانی مرتبط با این صنعت دست‌به‌کار شوند چراکه اگر زیرساخت‌ها مهیا نشود، کاشت این درختان نیز به سرنوشتی خوش ختم نخواهد شد.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007