هفتم اردیبهشت‌ماه ویدئو‌یی از سوی رسانه‌‌های محلی میناب منتشر شد که زوج جوانی از آسیب به نوزاد خود حین زایمان گزارش دادند

به گزارش دلفین، بنا بر آمارهای پزشکی ایران، آسیب به کودک حین زایمان در دو الی سه درصد موارد به وقوع می‌پیوندد که در این موارد ۳٫۴ درصد آسیب فلج بازویی، ۱٫۴ درصد شکستگی ترقوه و ۴ درصد فلج عصب صورتی حادث می‌شود. در کمال تأسف هفتم اردیبهشت‌ماه ویدئو‌یی از سوی رسانه‌‌های محلی میناب منتشر شد که زوج جوانی از آسیب به نوزاد خود حین زایمان گزارش دادند؛ گزارشی که تصویر بغض‌آلود والدین این نوزاد را مخابره می‌کرد و هر مخاطبی با مشاهده‌ی این ویدئو ناخودآگاه تحت تأثیر قرار می‌گرفت.
اصل ماجرا چه بود؟
بنا بر صحبت‌های پدر این نوزاد، والدین در بیستم فروردین‌ماه برای به دنیا آوردن فرزند خود به بیمارستان میناب مراجعه می‌کنند و علی‌رغم سلامت نوزاد در تمام مراحل بارداری و تائید این مسئله در عکس‌های سونوگرافی، متأسفانه حین به دنیا آمدن نوزاد، دست وی دچار آسیب جدی می‌شود.
این شهروند مینابی که خرمی نام دارد با استناد به اسناد و مدارک پزشکی تأکید می‌کند که فرزندش تا پیش از عمل زایمان بدون عیب و نقص بوده و اعتقاد دارد این مشکل به دلیل عملکرد ناصحیح عوامل بیمارستان به وجود آمده است. خرمی با خطاب قرار دادن استاندار و فرماندار و سایر مسئولان خواستار رسیدگی به موضوع است و بیان می‌دارد که پیگیری این مسئله تاکنون نتیجه‌ای در پی نداشته است.
موضوع را پیگیری می‌کنیم
با این حال برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ دکتر «فاطمه نوروزیان» مدیر روابط عمومی و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان رفتیم تا زوایای بیشتر این ماجرا را دریابیم.
نوروزیان در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین ضمن بیان این‌که سلامت عموم مردم خط قرمز دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان محسوب می‌شود، اظهار داشت: در این موضوع ضمن ابراز همدردی با خانواده‌ی نوزاد آسیب‌دیده، اعلام می‌داریم که اگر هر یک از اعضای خانواده بیمار احساس می‌کنند که در روند درمان بیمارشان احتمالاً خطا یا اهمالی سر زده است، می‌توانند شکایت کنند و به‌طورقطع دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تا حصول نتیجه در این رابطه پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.
اکثر این عوارض برگشت‌پذیر است
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ابراز داشت: گاهی اوقات پیش آمده که عوامل درمان برای حفظ جان مادر مجبور شده‌اند اقداماتی انجام دهند که به عوارضی در نوزاد منجر شده اما تجربه ثابت کرده است، اکثریت این عوارض برگشت‌پذیر هستند و به مرور زمان نوزاد سلامت کامل خود را باز می‌یابد.
نمی‌گذاریم حقی ضایع شود
وی اذعان داشت: در خصوص پرونده‌ی بیمار اهل میناب نکات قابل‌توجهی وجود دارد که این موضوع در حال پیگیری است و این قول را می‌دهیم که نگذاریم حقی از این خانواده ضایع شود.
نوروزیان در پایان گفت: پیگیری‌های لازم در خصوص این بیمار انجام خواهد شد تا در صورت تشخیص اهمال یا رخ دادن قصور با عوامل برخورد شود.
سخن پایانی
اگرچه باید همواره اعتماد تمام و کمال به کادر درمان داشته باشیم و مراجعه‌ی به‌موقع و درک شرایط جسمی مادر از اهمیت بسیاری برخوردار است اما باید این نکته را نیز مدنظر داشت که عدم رسیدگی به این ماجرا می‌تواند تأثیرات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد و باعث تکرار چنین وقایع ناگواری شود. امیدواریم به‌زودی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نتایج تحقیقات خود را به افکار عمومی به‌صورت شفاف ارائه دهد.

گزارش اختصاصی: مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001