هرمز جاذبه‌های بسیاری دارد اما صنایع‌دستی این جزیره موضوعی است که برای سال‌ها در یاد و خاطره‌ی گردشگران می‌ماند و آنان محال است که دست خالی جزیره‌ی رنگین‌کمان را ترک کنند.

به گزارش دلفین، هرمز جاذبه‌های بسیاری دارد اما صنایع‌دستی این جزیره موضوعی است که برای سال‌ها در یاد و خاطره‌ی گردشگران می‌ماند و آنان محال است که دست خالی جزیره‌ی رنگین‌کمان را ترک کنند. با این حال نبود محلی در شان فعالان این حوزه همواره باعث انتقاد جامعه محلی بوده است و بومیان جزیره نیز بر این اعتقاد هستند که با ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‌توانند اشتغال‌زایی بیشتری داشته باشند، موضوعی که تا امروز محقق نشده است؛ اما اخیراً خبرهای خوبی در رابطه‌ی با ایجاد بازارچه‌ی صنایع‌دستی در جزیره‌ی هرمز به گوش می‌رسد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا گفت‌وگویی تلفنی را با «ساناز رمضان رمجی» معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان ترتیب دهیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
تفاهم‌نامه با شهرداری هرمز
رمضان رمجی در تشریح جزئیات ایجاد این بازارچه بیان داشت: در این رابطه تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان و شهرداری هرمز منعقد شده است و بر اساس آن در جوار هتل هرموز که پیش‌تر پارکینگ بوده است، یک بازارچه ایجاد خواهد شد.
وی تصریح کرد: شهرداری قسمتی از این فضا را برای احداث پروژه صنایع‌دستی در اختیار ما قرار داده است و بازارچه با فاصله از حریم قلعه‌ی پرتغالی‌ها و سایر اماکن تاریخی ایجاد می‌شود.
۳۰ غرفه‌ی چوبی در فاز اول
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان در پاسخ به تعداد غرفه‌های در نظر گرفته شده در این بازار نیز گفت: با احداث فاز اول این پروژه درمجموع تعداد ۳۰ عدد غرفه‌ چوبی در موازات یکدیگر و یک سکو ایجاد خواهد شد که در صورت اخذ اعتبارات مقتضی، فاز دوم پروژه را هم پیگیری خواهیم کرد.
اختصاص ۹۵۰ میلیون تومان اعتبار
وی در رابطه به میزان اعتبار تخصیصی برای فاز نخست این پروژه هم گفت: قریب به ۹۵۰ میلیون تومان برای احداث فاز نخست پروژه بازارچه صنایع‌دستی در نظر گرفته شده است و هم‌اکنون نیز در مرحله انتخاب پیمانکار قرار داریم.
اجتناب از مناقصه برای تسریع در کار
رمضان رمجی در ادامه ابراز داشت: با توجه به برآورد هزینه‌های این پروژه و ضرورت تسریع در اجرای آن مناقصه برگزار نخواهد شد و سعی داریم تا با استعلام‌ها از مجریان مختلف در کوتاه‌ترین زمان پروژه را تعیین تکلیف کنیم و با درج فراخوان در سامانه، تکلیف پروژه و پیمانکار هرچه سریع‌تر مشخص خواهد شد.
بومیان در اولویت هستند
وی در خصوص نحوه‌ی واگذاری این غرفه‌ها در آینده نیز بیان داشت: قطعاً صنعت گران حوزه صنایع‌دستی جزیره هرمز در اولویت اشتغال و تخصیص غرفه قرار دارند و اقدام ما در راستای ایجاد بستر مناسب برای فعالیت آنان خواهد بود.
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان در خصوص تخلفات احتمالی در روند واگذاری غرفه‌ها هم چنین گفت: بعد از اتمام این پروژه، مکان را در اختیار شهرداری هرمز قرار می‌دهیم و از آن زمان شهرداری مسئول نظارت بر کار خواهد بود.
از آموزش غافل نشده‌ایم
وی اضافه کرد: البته این پروژه صرفاً پروژه‌ای اقتصادی نیست و این بازارچه مکانی آموزشی برای هنرجویان هم محسوب می‌شود و افراد آموزش‌های لازم را در رشته‌های مرتبط با صنایع‌دستی فرا خواهند گرفت و با هنرهای محلی هرمزگان نیز آشنا می‌شوند.
نماینده اداره کل در هرمز مستقر می‌شود
رمضان رمجی در پایان در خصوص چرایی عدم استقرار نیروهای اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان در جزیره‌ی مهم هرمز نیز گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم فضایی را در بخشداری هرمز برای اداره میراث فرهنگی اختصاص داده‌اند و یکی از همکارانمان که اهل این جزیره است برای قبول این مسئولیت مهم انتخاب شده و تابلویی هم برای این امر ساخته شده اما این را آیا نماینده‌ی ما در جزیره هرمز رسماً کارش را آغاز کرده است یا خیر را به‌صورت دقیق نمی‌دانم و مدیرکل باید در این رابطه اظهارنظر کند.

گفت و گوی اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001