عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس از آغاز پويش حذف درختان كنوكارپوس و جايگزيني درختان محلي و مثمر در مناطق مختلف این شهر خبر داد.

به گزارش دلفین، در هفته‌ای که گذشت یعقوب دبیری نژاد عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس از آغاز پويش حذف درختان كنوكارپوس و جايگزيني درختان محلي و مثمر در مناطق مختلف این شهر خبر داد و گفت که در روندی دو الی سه ساله این هدف به‌صورت کامل محقق خواهد شد، موضوعی که می‌تواند حال و هوای محیط شهری را متحول کند.
افزایش جمعیت و لزوم توسعه‌ی فضای سبز
در شرایطی کنونی و با توجه به روند افزایش جمعیت شهری، حفظ و افزایش سرانه فضای سبز در بندرعباس باید بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد و از شواهد چنین بر می‌آید که مدیران شهری به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند که پایتخت اقتصادی کشور بتواند به‌زودی با گونه‌‌ی مهاجم کنوکارپوس خداحافظی کند.
کونوکارپوس چگونه وارد جنوب ایران شد؟!
اهمیت این موضوع را باید در ماهیت این دست درخت‌ها جست. اگر چه روایت‌های متفاوتی از این موضوع وجود دارد اما باید گفت که گونه‌ی کنوکارپوس از سال ۱۳۸۲ و از طریق کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس وارد کشور شد و بخش اعظمی از پوشش گیاهی برخی از استان‌ها از جمله هرمزگان و خوزستان را به خود اختصاص داده است. طبیعت این درختان غیر مثمر به‌گونه‌ای است که اجازه رشد هیچ گیاهی را در کنار خود نمی‌دهند، این در حالی است که در کنار درختی مانند خرما می‌توان سه طبقه درخت دیگر از نوع مرکبات را کاشت.
حساسیت‌زا و آسیب‌زننده به زیرساخت‌های شهری
اما آسیب‌های کنوکارپوس به همین حد منحصر نمی‌شود. محققان معتقدند که این درخت برای شهروندان خصوصاً در روزهای بارانی بسیار حساسیت‌زاست و به‌شدت به زیر ساخت‌های شهری آسیب وارد می‌کند. ریشه‌های این گیاه وارد کانال‌های آب و فاضلاب شهری می‌شود، سنگ‌فرش پیاده‌روها را ویران می‌کند و قادر است حتی مبلمان شهری را نیز از بین ببرد.
سهم شهروندان
در این شرایط می‌طلبد تا شهروندان نیز به سهم خود در حفاظت از درخت‌های مثمری که در حال کاشت است، کوشا باشند چرا که این درخت‌ها به مقاومت کنوکارپوس نیستند و درصورتی‌که پروژه‌ی جایگزینی این درخت‌ها به شکست بخورد، بار دیگر مدعیان بی‌ضرر بودن کاشت کنوکاپوس بلندگوها را در دست خواهند گرفت و از اهمیت وجود این درخت در فضای سبز شهر بندرعباس سخن‌ها خواهند راند.

خبر اختصاصی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است