رئیس ستاد برگزاری نماز جمعه بندرعباس گفت: فعالیت‌های گسترده‌ای اعم از برگزاری کلاس‌های نقد فیلم و کتاب، آموزش سواد رسانه‌ای و فضای مجازی و... در مسجد جامع بندرعباس برگزار می‌شود.

به گزارش دلفین، ۳۱ مرداد یا ۲۱ اگوست یادآور به آتش کشیدن مسجدالاقصی در سال ۱۳۴۸ به دست صهیونیست‌ها است که سال‌ها بعد در سی‌امین نشست سازمان اجلاس اسلامی این روز به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به نام روز جهانی مسجد نام‌گذاری شد. به مناسبت همین روز دلفین با حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سعید کذایی» رئیس ستاد برگزاری نماز جمعه و تولیت مسجد جامع بندرعباس گفت‌وگویی ترتیب داده که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
مهم‌ترین سرمایه ملی و مذهبی
کذایی با بیان این که بی‌تردید مسجد مهم‌ترین سرمایه ملی، مذهبی و اصلی‌ترین پایگاه دین، اخلاق و معنویت و جایگاه پرورش انسان‌های وارسته است، افزود: مسجد قلب تپنده جهان اسلام است که از صدر اسلام تاکنون همواره دارای کارکردهای متعدد فرهنگی، عبادی، آموزشی، نظامی، اجتماعی و سیاسی بوده است.
جایگاه مسجد در جهان اسلام
وی بیان داشت: مسجد در اسلام از جایگاه رفیع و ویژه‌ای برخوردار است؛ از یک‌سو مسجد محل ظهور و بروز عبادت مسلمانان در سه وعده شبانه‌روز است و همچنین از سویی دیگر مسجد محل اجتماعات مسلمانان در راستای برگزاری مراسمات دینی و مذهبی نیز تلقی می‌شود.
مسجد، کشتی نجات
حجت‌الاسلام‌والمسلمین کذایی ابراز داشت: مسجد درواقع به‌سان کشتی است و افرادی که در آن کشتی حضور دارند را به ساحل آرامش و امنیت رهنمون می‌کند، آیا ساحلی امن‌تر از تقرب به خداوند است؟ قطعاً نه!
تولیت مسجد جامع بندرعباس ضمن اشاره به اینکه مسجد را صرفاً نباید به‌عنوان محل عبادت مسلمانان تلقی کرد، گفت: با نظر به تاریخ صدر اسلام، به این مسئله پی خواهیم برد که پیامبر گرامی اسلام در بدو ورود به شهر مدینه، اقدامات لازم را برای ساخت مسجد فراهم کردند‌، به همین علت بنیان اصلی دین اسلام از مسجد آغاز شد.
اهمیت نماز در مسجد جامع هر شهر
وی بر اهمیت حضور و انجام عبادت در مسجد، بالأخص مسجد جامع هر شهر تاکید و خاطرنشان کرد: خواندن نماز جماعت در مسجد جامع از اهمیت، ثواب، اجر و پاداش فراوانی برخوردار است.
ایجاد غرفه مشاغل خانگی در مسجد جامع
کذایی به فعالیت‌های اجتماعی در مساجد شهر بندرعباس نیز اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال رواق جنوبی مسجد جامع بندرعباس هر هفته در روزهای جمعه، میزبان غرفه‌های مشاغل خانگی است و نمازگزاران بعد از خواندن نماز با مراجعه به غرفه‌های مشاغل خانگی از یک‌سو با خرید اجناس درون غرفه‌ها مایحتاج خود را تأمین و از سویی دیگر در راستای حمایت از مشاغل خانگی و کمک به صاحبان صنعت نقش‌آفرینی می‌کنند.
دست‌گیری از مستمندان
وی با اشاره به اجرای پویش «نذر قربانی» مسجد جامع بندرعباس در ابتدای ماه قمری اشاره کرد و گفت: مسجد جامع شهر بندرعباس در ابتدای ماه‌های قمری، پویش «نذر قربانی» با مشارکت مردم و خیران در راستای حمایت از محرومان و مستمندان برگزار می‌شود.
تولیت مسجد جامع بندرعباس ابراز داشت: خیران با هر توان مالی در ابتدای ماه‌های قمری در این پویش مشارکت می‌کنند و در اواسط ماه قریب به ۱۰ تا ۱۵ رأس گوسفند ذبح می‌کنیم و گوشت آن بین مستمندان در محلات حاشیه‌نشین شهر بندرعباس توزیع می‌شود.
برگزاری کلاس‌های نقد فیلم و کتاب‌خوانی
وی تصریح کرد: فعالیت‌های گسترده‌ای اعم از برگزاری کلاس‌های نقد فیلم و کتاب، آموزش سواد رسانه‌ای و فضای مجازی و… در مسجد جامع بندرعباس برگزار می‌شود و این امر فرصت مناسبی برای ورود جوانان و نوجوانان به مساجد است.
از کذایی در خصوص زمان تکمیل پروژه‌ی مسجد جامع بندرعباس پرسیدیم که گفت: هم‌اکنون فاز ۱ مسجد جامع بندرعباس در دوطبقه به بهره‌برداری رسیده است و نمازگزاران در آن قسمت، مشغول برپایی و اقامه نماز هستند.
وی تصریح کرد: وسعت ۱۲ هکتاری مسجد جامع بندرعباس، این مجموعه عظیم را به مکان بزرگ فرهنگی-دینی تبدیل کرده است و اصلی‌ترین پروژه آن شبستان اعظم مسجد جامع است و در همین راستا امیدواریم خیران مشارکت کنند تا هرچه سریع‌تر این پروژه به اتمام برسد.
کذایی در پایان گفت: شبستان اعظم مسجد جامع بندرعباس با دارا بودن فضایی بزرگ، ظرفیت فوق بالایی برای ورود مؤمنان نمازگزار به مسجد دارد و در صورت تکمیل فازهای بعدی ما می‌توانیم در ایام هفته میزبان نمازگزاران بیشتری باشیم.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش‌پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001